Johan$$on skrev:Lägg gärna upp bilder sen när du har vält med första lasset.
ord bind skrev:Bygge från början är det enda som är av intresse,då mycket material och tid finns
8wd och midjestyrning ligger bergfast som konstruktionsprincip.
Svarv,fräs,pelarborr,pinnsvets och min "El-skling" 400A mig svets finns i verkstan.
De flesta viktiga plåtar till boggilådor, kran och midja kommer att laserskäras.
Svetsfixtur till boggilådor kommer att tillverkas. För att alla lådor skall vara lika.
Mycket kommer att konstrueras för att vara smörjfritt. Glidplast är inte
billigt men tillgången är god.
Så mycket som möjligt kommer standardkomponenter att användas,dock har
det som finns på hyllan företräde. Det jag saknar mest är ventiler till driften.
ha hare' bra
Siljansringen skrev:
Du tänker helt rätt. Om du bara börjar med stål och lösa komponenter så får du exakt den maskin du vill ha. Det kan bli mycket bra om det är samma avstånd mellan tväraxlar och midjepunkten som till ändpunkten. Se vidare på http://www.myrstacken.com
Jag är också i behov av hydruliska komponenter och även kunskapen om dessa.
Det går ju inte att bara gissa sig till storleken på en pump eller motor.
För driften tänkte jag mig en MB motor från en 307 buss. Får ta bort oljetråget och bygga torrsump och oljekylare istället.
ord bind skrev:Planerar att bygga en 8hjulig max 1.2m bred skotare för gallring utan stickvägar.
jag önskar kontakt med byggare av liknande maskiner.