Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga skotare max 120cm bred

29 inlägg 18094 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243274 Jag leker med tanken att du väljer samma däck som Alstor har och att dina boggilådor blir lika breda.
Då kommer ditt chassi alltså bli 2.5 dm smalare än vad det är på Alstorn. Det känns som ett väldigt smalt chassi.

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

BM 35  
#243334 Köp en hjärnhäst,,såg en med hydralkran så slipper du handlasta,,och den gör mindre skador på marken än en med hjul,,för det blir mycket åkande för dig om du ska få något ur skogen med så lite att lasta i,,

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

Johan$$on  
#243374 Lägg gärna upp bilder sen när du har vält med första lasset.

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

ord bind  
#243380
Johan$$on skrev:Lägg gärna upp bilder sen när du har vält med första lasset.

visst,bilder kommer när det händer!!
tack för visat intresse och positiva inlägg.:wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

Blivande snickare  
#243469 Verkar vara ett seriöst bygge å du har ju din ide på det klara så jag håller tummarna å väntar på byggstart! :)

Användarvisningsbild

Re: bygga skotare max 120cm bred

Bax  
#243664www.vimek.se står det att 630 Minimaster är 115cm bred.
Kan det stämma?

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

Siljansringen  
#247899
ord bind skrev:Bygge från början är det enda som är av intresse,då mycket material och tid finns
8wd och midjestyrning ligger bergfast som konstruktionsprincip.
Svarv,fräs,pelarborr,pinnsvets och min "El-skling" 400A mig svets finns i verkstan.

De flesta viktiga plåtar till boggilådor, kran och midja kommer att laserskäras.
Svetsfixtur till boggilådor kommer att tillverkas. För att alla lådor skall vara lika.

Mycket kommer att konstrueras för att vara smörjfritt. Glidplast är inte
billigt men tillgången är god. :grin:
Så mycket som möjligt kommer standardkomponenter att användas,dock har
det som finns på hyllan företräde. Det jag saknar mest är ventiler till driften. :sad:

ha hare' bra


Du tänker helt rätt. Om du bara börjar med stål och lösa komponenter så får du exakt den maskin du vill ha. Det kan bli mycket bra om det är samma avstånd mellan tväraxlar och midjepunkten som till ändpunkten. Se vidare på http://www.myrstacken.com
Jag är också i behov av hydruliska komponenter och även kunskapen om dessa.
Det går ju inte att bara gissa sig till storleken på en pump eller motor.
För driften tänkte jag mig en MB motor från en 307 buss. Får ta bort oljetråget och bygga torrsump och oljekylare istället.

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247996
Siljansringen skrev:
Du tänker helt rätt. Om du bara börjar med stål och lösa komponenter så får du exakt den maskin du vill ha. Det kan bli mycket bra om det är samma avstånd mellan tväraxlar och midjepunkten som till ändpunkten. Se vidare på http://www.myrstacken.com
Jag är också i behov av hydruliska komponenter och även kunskapen om dessa.
Det går ju inte att bara gissa sig till storleken på en pump eller motor.
För driften tänkte jag mig en MB motor från en 307 buss. Får ta bort oljetråget och bygga torrsump och oljekylare istället.


Jag håller inte alls med. Antingen så samlar du delar så blir det som det blir eller bestämmer du dig för hur det ska bli och så får du leta delar som passar.

Användarvisningsbild

Re: bygga skotare max 120cm bred

rokon  
#248073 Här ett tips på ny 18 hkr dieselmotor för 13.500kr http://www.lassinanttis-maskin.se/

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

550  
#248157 Har du tänkt att ha hytt?

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

ord bind  
#248653 ingen hytt då det blir bökigt att få plats med fötterna(strl46+hugarstövlar) när man
vänder runt stolen.
var och kollade en kille som byggt vändbar stol på sin traktor. hans stol satt på en konsol mot höger skärm så att fötterna hade hela golvet fritt när man snurrade åt vänster.

ps. inget telenät på en vecka (tack för det telia) därför inga svar.
ds

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

Siljansringen  
#249151
ord bind skrev:Planerar att bygga en 8hjulig max 1.2m bred skotare för gallring utan stickvägar.
jag önskar kontakt med byggare av liknande maskiner.


Världens bästa skogsmaskin är ännu inte uppfunnen, men en bit på väg är tankegången med
FLEXBOGGIE, hydrualdrift, 16 hjul i hjulutförande, 48 hjul i bandutförande, mindre än 2 meter bred, helt spårande, ej raderande, lågprofilmönster på hjul.

På detta sätt ger inga markskador, minsta möjliga bränsleåtgång, mesta möjliga lastförmåga, högsta möjliga hastighet 8km/tim med last.

Kan du hitta på något mer som behövs?

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

Siljansringen  
#623558 120cm tycker jag blir för smalt. Risken för att maskinen blir tippig om man skall ha frigångshöjden 40cm under maskinen, viktigare är att maskinen spårar exakt mellan dragdel och lastdel. Körning på snö kan bli andra förutsättningar. HD- Plast skidor på dragdel är mycket bra , sparar bränsle. Har erfarenhet av maskinen SKOGIS.
Det är dessa kunskaper som jag bygger vidare på. Bra egenskaper tar man vara på, de dåliga dumpar man och så går utvecklingen vidare.

Användarvisningsbild

Re: bygga skotare max 120cm bred

machonisti  
#623567 Varför 120 cm bred. Bra gallring är det mer än 120 mellan stammarna, eller???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).