SmÄ skogsmaskiner och övriga maskiner

Skotning med Ockelbo 8000 skoter

30 inlĂ€gg 30237 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Slurfi  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#243023
Camwood skrev:Tala inte om cheva v8!!!! 😡 Har skruvat i tvĂ„ dagar med ny th-700 + knutkors+ ny flexplatta + ny startmotor pĂ„ min cheva van och nu Ă€r ja less pĂ„ cheva!!! Jag behöver byta toppackning pĂ„ min BM 55 men det har inte blivit tid över för det :???: NĂ€ för chevan anvĂ€nder jag varje dag och den mĂ„ste funka.


Ojoj, vanarna Àr inte sÄ lÀttskruvade men gÄr skönt.

Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

enbhen  
#253654 Jag har kört mycket massa och ved med en 8000 och dragkraften Àr det inget fel pÄ. Att svÀnga dÀremot kan ibland orsaka stor frustration, ett tips om man Àr tvÄ Àr att sÀtta ett rep lÀngst fram pÄ meden och "styra" skotern dÀrifrÄn vid snÀva svÀngar.

Har nu uppgraderat till en Arctic Cat Bearcat Wide och den drar nÀstan lika mycket men Àr mycket smidigare. Sen Àr den mycket roligare att ta ut pÄ en nöjestur ocksÄ ;-)

Har det kommit nÄgon snö? HÀr Àr det nÀstan barmark :-(

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

totte  
#253711 Knappast nÄn snö i VÀnnÀs, men var Àr "hÀr" för dig? Fyll gÀrna i det i din profil.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Camwood  
#253767 Ja det var meningen med den hÀr trÄden att jag skulle prova Ockelbon om den duger eller om ja ska skaffa en Yamaha viking i stÀllet och diskutera erfarenheter med er hÀr pÄ forumet men det finns ingen snö Àn dom sista timmarna pÄ detta Är. Jag har bara kört EN enda gÄng Ä det var för att inventera stormskadorna efter Ivar och dÄ bara pÄ skogvÀgar efter som det snöade ca 1 dm dÄ. TyvÀrr sÄ kommer ja nog inte ha tid till att testa skotern detta Är dÄ vi har ca 100-150 trÀd nere o dom Àr grova. Det Àr bara Smv 21 an, som duger till det. Men skulle snön komma o ja fÄr tid sÄ lÀgger ja ut filmer Ä bilder pÄ körning med Ockelbo 8000
Stormen Ivar dec 2013 Höga kusten 075.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

lsr  
#428965 Hur gick det med dina skoter funderingar, blev det körning med Ockelbon?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Varghammaren  
#786139 Kapar trÄden lite hÀr...

Har nyligen införskaffat en 8000 85a :)

Börjar tyvÀrr Ängra mig dÄ styrningen Àr totalt obefintlig. Kom inte ens runt pÄ en lÀgda som Àr nÀstan 70meter bred.

NĂ„gon som har tips eller rĂ„d. Är det nĂ„got fel pĂ„ skotern?

Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

tallen100  
#786141
Varghammaren skrev:Kapar trÄden lite hÀr...

Har nyligen införskaffat en 8000 85a :)

Börjar tyvÀrr Ängra mig dÄ styrningen Àr totalt obefintlig. Kom inte ens runt pÄ en lÀgda som Àr nÀstan 70meter bred.

NĂ„gon som har tips eller rĂ„d. Är det nĂ„got fel pĂ„ skotern?

Nej det Àr nog inget fel sÄna Àr dom gamla arbetsskotrarna, Àven om 70 meter lÀt lite vÀl mycket för att komma runt.
Men det Àr lite teknik att köra dom och du fÄr vara med och luta dej nÀr du svÀnger och kanske inte vrida styret allt som gÄr direkt, lite försiktigt tills du kÀnner han börjar svÀnga och dÄ lÀgga om helt o.s.v, sÄ svÀnger det Ätminstonde betydligt bÀttre.
Sen kan du nog Àven stÀlla om fjÀdringen bak sÄ fÄr du lite mer tryck pÄ skidorna.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

anersimyra  
#786142 Kanske fungerar det att man ”burkar” hĂ„rt Ă„t motsatt hĂ„ll som man svĂ€nger. Det förfarandet fungerar i vart fall nĂ€r man tvingar runt en hjuling som vill gĂ„ rakt fram..🙂

Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

tallen100  
#786146 Förresten titta sÄ du har ordentliga och hela styrskenor under skidorna, om du inte gjort det.
För utan skenor sÄ svÀnger det inte alls.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Slurfi  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#786225 Jo, styrskenor helst av Coromant ska det vara.
Man kan ÄxÄ spÀnna upp bakfjÀdringen sÄ den fÄr mer skidtryck, samt förstÄs ge lite mer förspÀnning pÄ skidan
Kanske genom att byta till gasdÀmpare fram.
MÄnga tricks har prövats pÄ dubbelbandarna.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Varghammaren  
#786751 Hur spÀnner man upp boggien?
Det enda som finns Àr ju varsitt gummielement pÄ vardera sida tunneln.

Blir nog till att bulta fast hemmabyggt styrstĂ„l pĂ„ framskidan. Det finns inget styrstĂ„l pĂ„ skidan. Är bara en plĂ„tskida med ett brett spĂ„r i mitten.

Kan de vara att framdÀmparen pÄ skidan Àr slut, sÄ att det pÄverkar?

Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

axwell  
#786774 För fÄ bÀttre styrning mÄste du ha sÄ pass bra fart att du har tagit höjd för att kunna lÀtta pÄ gaspÄdraget genom svÀngen.
Sen mÄste du sÄ klart se till att din kroppsvikt inte Àr lÄngt bak utan max framÄt.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Varghammaren  
#786827 Jo jag har provat alla möjliga kroppsövningsar pÄ skotern. Vill tillÀgga att jag kom inte runt med skotern pÄ 70meter lÀgda. Fick backa, ta om och rycka i skidan fram.

Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

tallen100  
#786841 Utan styrskena Àr det ingen idé att du ens försöker svÀnga...

Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

ulfgustav  
#786843 Har kört med dubbelbandare, Skido Valmont, 2 st Aktiv BlĂ„ och numera Ockelbo 8000, jag började köra dubbelbandare i början pĂ„ -70 talet. Har kört ut mĂ„nga hundra kbm ved, massaved och timmer. Övning ger fĂ€rdighet och det krĂ€vs trĂ€ning för att det skall fungera. Först av allt skall det transporteras ved eller virke pĂ„ kĂ€lkar sĂ„ bör man planera och preparera körvĂ€garna nĂ„gon/nĂ„gra dar innan, försök att skapa körvĂ€gar utan skarpa krökar. Även dĂ„ jag avverkar sĂ„ planerar jag och trampar körvĂ€gar i förvĂ€g, Ă€ven spĂ„r som jag kan nyttja att gĂ„ pĂ„ nĂ€r jag avverkar. DĂ„ skall starta med lass försök att ha kĂ€lken framskjuten mot skotern sĂ„ att du fĂ„r ca 10 cm rycklĂ€ngd innan lasset skall följa med. Att köra, burka kan man göra men dĂ„ man skall svĂ€nga sĂ„ hjĂ€lper det att lĂ€tta pĂ„ gasen nĂ„gra sekunder dĂ„ trycker lasset pĂ„ och mera vikt hamnar pĂ„ styrmeden. PĂ„ styrmeden sitter det ju ocksĂ„ en stötdĂ€mpare och den kan spĂ€nnas upp dĂ„ ökar skidtrycket fram mot spetsen, samtidigt sĂ„ blir den bĂ€ttre att backa med. Minn 8000 har nu snart gĂ„tt 1000 mil med tunga transporter sĂ„ förra Ă„ret köpte jag en Yamaha Viking som Ă€r nĂ„got smidigare, men fortfarande sĂ„ Ă€r Ockelbon min favorit dĂ„ det gĂ€ller att transportera tunga lass. Jag hoppas att mina rader kan vara till nytta för nĂ„gon

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).