Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 8000.

267 inlägg 149682 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309777
andreaswehtje skrev:Är väl bara att skaffa en skruvlänk att reparera länken som brast? :?:
Vet inte hur du fick på kedjorna, men att rulla på dom med snöre rekommenderas varmt?

Lite frågor:
Hur fungerade vinschen?
Har du varit nära att välta med maskinen, den är ju ganska smal?
Svårstartad när det är kallt (behövs motorvärmare??)?

Tjenare.
Det blev en stiftkoppling så reparationen var inte så svår utan det är konstruktionen över lag som jag tycker är lite klen.
Att använda snöre är oslagbart. :grin:
Lite vid fråga om vinschen men det är en direkt monterad hydraulmotor så när man trycker in så går det in och ut så går det ut, drar ca 500 kg så det blir inga stora hela träd.
Har vält vagnen en gång under en test tur som jag skrev om tidigare.
Enligt tillverkaren så ska vagnen välta före traktor delen vid sid lut, de har inga siffror på hur mycket lutning som maskinen tål.
Men jag tror det känns som maskinen ska välta långt före den gör det på grund av den låga tyngdpunkten.
Motorn är en Kubota och går otroligt bra och lättstartad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Amatörhuggare 62  
#309817
m_110.jpg
Det är ju lite utom ämnet, men har grävt ett avlopp, lagt sand runt rören och fyllt igen.
även planerat lite i trädgården. Och jag håller med Kubotamotorn, går väldigt fint.
Och snålt tycker jag också, 8 liter diesel å då grävde jag intensivt.

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311791 Körde lite vindfällor idag.
vindkullen1.jpg
IMG_20150117_110807 (2).jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

mrvimek  
#311797 Du har de bra att inte ha nå snö :) här hemma är de 35 cm blötsnö nu :)

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315562 Körde lite björk i helgen, var ca 20cm snö men det märktes inte mycket utan det var bara att köra på som vanligt. :smile:
björk kullen.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

andreaswehtje  
#315582 Ja så länge det inte är isigt lär det nog gå bra, framförallt med kedjorna på. Vagnshjulen lär nog slira med lite is på vägen i alla fall. :!:

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316223 Det kommer bli spännande tider framöver, skriver inte mer. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Henrik Petersen  
#316745 Nämen nåt mer får du ju ge!?, nya maskiner på gång eller??. Tror jag har en gissning isåf. Nån ledtråd kan du ju ge :???: .

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316867
Henrik Petersen skrev:Nämen nåt mer får du ju ge!?, nya maskiner på gång eller??. Tror jag har en gissning isåf. Nån ledtråd kan du ju ge :???: .

Henrik

Tålamod Henrik, bilder kommer när allt är uppgjort.
Det är kusinen som har något spännande på gång. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

andreaswehtje  
#317037 Bison säljs rätt strippad och man får betala dyrt för "extra" utrustningen. T.ex en hytt kostar 50 tusen! Vilka har du valt till din? Någon som du tycker är oumbärlig?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317054
andreaswehtje skrev:Bison säljs rätt strippad och man får betala dyrt för "extra" utrustningen. T.ex en hytt kostar 50 tusen! Vilka har du valt till din? Någon som du tycker är oumbärlig?

Hytten. :grin:
Skulle nog också säga att om man inte köper till dubbelkommando så är man dum i huvudet.
Jag har hytt, dubbelkommando, transportväxel, kran med utskjut, vinsch på kran, bärgnings vinsch och 4 extra led lampor.
Dollyn har jag ju också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Yanmar 1502d  
#317508 Dubbelkommando är det handtaget som sitter till höger om stolen när du tittar framåt ? Eller har jag helt tokig tanke? Skratta gärna ni som läser men för mig är det ett nytt begrepp :oops:

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317526 När det är dubbelkommando så är det en spak till bakom den främre samt en körpedal till hydrostaten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317726 Körde lite asp idag när det var så fint körväder, snöslask. :smile:
Kullen asp.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319079 Jaha nu har kusinens lilla projekt anlänt, dessvärre vet varken han eller jag hur man kör skapelsen så en viss lärotid är nog att vänta. :wink:
Själv körde jag ett lass i en brant uppförsbacke och kan bara konstatera att det inte är någon maskin för extremterräng jag har köpt, drivrullar mellan däcken har sina begränsningar. :|
lillebror.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).