Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 8000.

267 inlägg 149531 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534862
Mikael skrev:
Uvskogen skrev:Jag är rätt nära en Bison 10000 nu. Ge mig några skäl att inte köpa.
Användningsområde är gallring och vindfällen ibland. Max 5 timmar per dag.
(Större maskiner är inte ett argument).

Vad har du tänkt dig för utrustning?

Som den i länken ovan. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

svampbob  
#534883
Uvskogen skrev:
svampbob skrev:
Uvskogen skrev:Jag är rätt nära en Bison 10000 nu. Ge mig några skäl att inte köpa.
Användningsområde är gallring och vindfällen ibland. Max 5 timmar per dag.
(Större maskiner är inte ett argument).


Hur tänker du ang Alstor eller har det aldrig varit ett alternativ?


Jo det är väldigt vacklande, är det ditt skäl till mig för att inte köpa Bison en?


Jag tror att du får bättre förarmiljö med Alstorn som har boggi även på traktordelen. Jag gissar att Alstorn är dyrare men har säkert också bättre andrahands värde.
Jag var själv ett tag inne på att köpa en 10000 och skota med efter stegmataren men så blev det en Vimek istället. Efter det har ju bytandet fortsatt med Vimekskördaren och efter det en ny vimek skotare och nu funderar jag på en ny vimek skördare.

Mitt råd är unna dig det du vill ha.

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534891
svampbob skrev:
Mitt råd är unna dig det du vill ha.


:-bd

(Jag tar en vända till runt Alstorn, mer bråttom är det inte)

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Axl  
#534893 Menar du allvar med ditt företag så ska du såklart ha en proffsmaskin, är bison det?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Vardon  
#534896 Den lär oavsett stå sig bra i pris så löp å köp :-)

Både bison och alstorn står sig väl som proffsmaskiner i det segment de är tänkta att verka.

Jag säger dock som jag brukar, köp med hytt och värme.

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534897
Axl skrev:Menar du allvar med ditt företag så ska du såklart ha en proffsmaskin, är bison det?


Ja det är verkligen allvarligt menat. Men det bygger på små maskiner. Så i den meningen finns det bara Bison eller Alstor vad jag vet. Nästa steg blir för stora för det vi tänkt oss.

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

svampbob  
#534916 Visst är det tänkt som ett extraknäck på deltid och att din andra verksamhet ska leverera den större delen av din inkomst.
Så kör jag. Konsultar 40 tim + i veckan och gör sedan några skogliga timmar.

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Vardon  
#534920
Uvskogen skrev:
Axl skrev:Menar du allvar med ditt företag så ska du såklart ha en proffsmaskin, är bison det?


Ja det är verkligen allvarligt menat. Men det bygger på små maskiner. Så i den meningen finns det bara Bison eller Alstor vad jag vet. Nästa steg blir för stora för det vi tänkt oss.


woodtiger?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534922
svampbob skrev:Visst är det tänkt som ett extraknäck på deltid och att din andra verksamhet ska leverera den större delen av din inkomst.
Så kör jag. Konsultar 40 tim + i veckan och gör sedan några skogliga timmar.

Nja, det är tänkt utveckla sig till att ta in i varje 25% av omsättningen om några år. Skogstjänsterna är bara en del i erbjudandet.
Men visst, det är konsultingen som står för pengarna nu i början. 🙏

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Axl  
#534939 Hur mycket större är Malwa och Vimek?

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Jole  
#534945 Alstorn gör 25 km/t på hyfsade vägar medan en Bison med snabbväxel bara gör 14. Kan vara värt att komma ihåg.

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

svampbob  
#534946
Axl skrev:Hur mycket större är Malwa och Vimek?


Det skiljer ca 0,5 m i bredd och ett par ton i vikt.

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Hema  
#534960
Jole skrev:Alstorn gör 25 km/t på hyfsade vägar medan en Bison med snabbväxel bara gör 14. Kan vara värt att komma ihåg.

Iom större hjul på 10000 än 8000, så skulle det kunna gå fortare än 14km/h. Sedan har jag hört att det kan vara en utmaning att få upp en Alstor i 25km/h, men det har jag ingen egen erfarenhet av.

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

svampbob  
#534994
Hema skrev:
Jole skrev:Alstorn gör 25 km/t på hyfsade vägar medan en Bison med snabbväxel bara gör 14. Kan vara värt att komma ihåg.

Iom större hjul på 10000 än 8000, så skulle det kunna gå fortare än 14km/h. Sedan har jag hört att det kan vara en utmaning att få upp en Alstor i 25km/h, men det har jag ingen egen erfarenhet av.


Det är ändå bara 24 hk på Bison 10000.

Jag har 68 på skotaren och den går bra att köra efter vägen med full gas. Skördaren som har den gamla CAT motorn och några hk mindre är däremot väldigt knepig efter vägen. Blir det lite uppför har den svårt att orka på högsta växeln och går det lite utför så blir det svårt att hinna parera med styrningen. Det går bättre med framhjulsstyrningen än med midjestyrningen. Framhjulen styr jag med två små tryckknappar och missar jag en tryckning så kommer diket snabbt emot mig.
Nej skogsmaskiner är inte menade för att gå fort efter vägen.

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Hema  
#534995 Kan hålla med om att 24hk kanske är i minsta laget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).