Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 8000.

267 inlägg 149524 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470729
svampbob skrev:Om ni får fart på lillebror och det blir lite skotningsavstånd så tror jag att du snart kommer att tycka att även woodtigern känns liten.


Jo det blir nog så men min gräns på maskinstorlek går där, kusinen har Valmet 705 och 12 tons mohedavagn som används vid längre körningar bara att skota ihop det så att han kan ta det med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Jole  
#470819
Mikael skrev:
svampbob skrev:Om ni får fart på lillebror och det blir lite skotningsavstånd så tror jag att du snart kommer att tycka att även woodtigern känns liten.


Jo det blir nog så men min gräns på maskinstorlek går där, kusinen har Valmet 705 och 12 tons mohedavagn som används vid längre körningar bara att skota ihop det så att han kan ta det med den.


Väldigt smart kombination. Ska man få till en användbar symbios med traktorn så ska skotaren inte vara större.

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471954 Ca 15 lass senare :smile:
1505057057_kullen31.jpg
1505057068_kullen32.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

mrvimek  
#471957 Snyggt :)

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481533 En sitter ju och myser lite i hytten när det är snöstorm utanför.
1511109092_20172.jpg
1511109080_20171.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Jole  
#481819 Blir ännu mysigare i Woodtigern. Har du inga vindrutetorkare på bakrutan?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Lazlo81  
#481822 Ja, nu börjar man ju sukta igen på maskin, då björken faller i backen. Men ny grävare i höstas gör ju att man får skjuta allt ytterligare en tid. Att det alltid ska vara pengarna som styr. Hoppas iaf man får lite tid över från ordinarie jobb/familj så man kan vara med och hugga lite i januari... Så kul med bilder! Fortsätt så! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489716
Jole skrev:Blir ännu mysigare i Woodtigern. Har du inga vindrutetorkare på bakrutan?

Ursäkta sent svar, dessvärre är det ingen torkare bak.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489720 Jag kör den röde än men det ska väl inte vara så länge till, har dock inte fått någon leveranstid ännu.
1515007324_bison2018.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

THOL  
#491222 Hej ! Är hyggligt ny på forumet och har med stort intresse följt dig Mikael då jag är sugen på en Bison 8-10 000, om du skulle sammanfatta vad du upplevt som bra och / eller dåligt med den "röde" vore intressant !

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491264
THOL skrev:Hej ! Är hyggligt ny på forumet och har med stort intresse följt dig Mikael då jag är sugen på en Bison 8-10 000, om du skulle sammanfatta vad du upplevt som bra och / eller dåligt med den "röde" vore intressant !

På plus sidan
+ Lättkörd
+ Tar sig fram bättre än man kan tro
+ Lätt att flytta med bil på dolly
+ Rätt lätt att serva själv

På minus sidan
- Det går tungt med fullt lass
- Markfrigången på boggien bak (köp en 10000 om du kan)
- En bromspedal bakåt vore inte fel
- Låset på dörren fryser lätt fast

Hytten är trevlig för värmens skull men det blir mycket vibrationer som blir jobbiga att sitta i för länge.

Är det något du vill veta så är det bara att fråga så ska jag se om jag har något svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

värmSkog  
#491272 Går det tungt med fullt lass i skogen eller menar du på väg med högre växel? Eller kanske bådadera?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491452
värmSkog skrev:Går det tungt med fullt lass i skogen eller menar du på väg med högre växel? Eller kanske bådadera?

Har en lass går det tungt både i skogen och på väg när det är uppför, 25hk och hydrostat är nog lite klent känns som 10hk till inte hade skadat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

THOL  
#491837 Tack Mikael, hur tycker Du det fungerar med timmer och längder typ 5,5 m, går det ? Tänkte närmast på då man vill ta reda på vindfälld skog.

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491855
THOL skrev:Tack Mikael, hur tycker Du det fungerar med timmer och längder typ 5,5 m, går det ? Tänkte närmast på då man vill ta reda på vindfälld skog.

Enstaka träd är inget problem men det bör vara rätt klent timmer då om det håller 5,5 meter, sen kanske man inte ska räkna med att kunna backa om det är kuperad terräng för maskinen är rätt låg.
Bäst är att lägga ett par kortare bitar i botten så att de långa kommer upp lite från backen.
Är det grövre timmer så brukar vi hålla oss till 4,3 meter och då brukar det mesta följa med, brukar mest vara problem och få ett bra tag med gripen. :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).