Sida 6 av 8

Postat: tis 19 nov 2013, 20:57
av Vimekaren
a

Postat: tis 19 nov 2013, 20:59
av Vimekaren
a

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: fre 29 nov 2013, 23:34
av Greybird
Kul att det är någon mer som kör med Järnhäst.

Hittills i år. Allt utom en stor gran som jag kunde ta direkt med griplastaren är utkört med Järnhäst. Med Järnhästen till traktorväg och sedan med griplastaren till traven.

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: tis 10 dec 2013, 00:02
av Brytjärn
Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
Kraften i maskinen finns definitivt för att dra de hela.
16 hjul totalt :wink:

Vagnen är en lite ovanlig 8 hjuling med ställbar längd och fast bakre banke.

alstor 821 8x16.jpg

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: tis 10 dec 2013, 00:28
av JensSkoog
Hur går det med vagnen när det är sumpigt eller stenigt - hjulen ser lite små ut? Men det är ju en jättesak. :grin:

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: tis 10 dec 2013, 10:55
av Homo abies
Det krampar i VILLHA-tarmen nu... och det är "Brytjärns" fel !

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: tis 10 dec 2013, 13:38
av skogshasse
Brytjärn skrev:Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
Kraften i maskinen finns definitivt för att dra de hela.
16 hjul totalt :wink:

Vagnen är en lite ovanlig 8 hjuling med ställbar längd och fast bakre banke.

alstor 821 8x16.jpg


hej vilken motor och kran har du på ditt ekipage samt orkar den på högsta växeln eller kör du på näst högsta växeln

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: tis 10 dec 2013, 17:59
av rokon
Brytjärn skrev:Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
Kraften i maskinen finns definitivt för att dra de hela.
16 hjul totalt :wink

alstor 821 8x16.jpg

Du kan väl arrangera som så att du har vagnen med kranen längst bak så når du ju vagn nr 2 som då placeras närmast dragfordonet? Isåfall vore väl det lämpligt med radiostyrning för manövrering av kranen.

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: tis 10 dec 2013, 18:03
av tallen100
Om kranen är runtomsvängande?.

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: tis 10 dec 2013, 19:17
av svampbob
Här var det väldigt småskaligt men hur ska dom få ihop ekonomin?


Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: tis 10 dec 2013, 19:35
av Sludent
En kul leksak när man var 12-15 år!

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: tis 10 dec 2013, 20:19
av Qkeeper
Är ju inte i sverige så en lägre timkostnad på arbetare och låg dieselförbrukning kanske ger skaplig lönsamhet? ( vild gissning ;) )

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: tis 10 dec 2013, 22:47
av JensSkoog
Tändsticksproduktion? Men, det va kult å titta på! :grin:

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: tis 10 dec 2013, 22:56
av skogshasse
rokon skrev:
Brytjärn skrev:Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
Kraften i maskinen finns definitivt för att dra de hela.
16 hjul totalt :wink

alstor 821 8x16.jpg

Du kan väl arrangera som så att du har vagnen med kranen längst bak så når du ju vagn nr 2 som då placeras närmast dragfordonet? Isåfall vore väl det lämpligt med radiostyrning för manövrering av kranen.

hej kan du förklara närmare hur du har tänkt för alstor är midjestyrd och det innebär att det sitter en midja på vagn ett och sen har man en massa hydraulslangar till kranen

Re: Vi som skotar småskaligt

Postat: ons 11 dec 2013, 10:50
av rokon
Jag har ingen alstor så det kom jag på först efteråt med att det är ju driven vagn också, samt även midja tydligen som du nu säger. Om man har verkligt bruk för 2 vagnar så kanske en placering av kranen bak på första vagnen(ev.förlängd vagn) då vore att föredra. Men jag utryckte min osäkerhet med ett frågetecken.
Men nog vore det väl spännande med drivning och styrning i bägge ändar på ekipaget och den odrivna i mitten då? Rörledningar kan väl dras i balkarna. Då kunde hela ekipaget åla sig fram som en orm. (då skulle nog den bakre midjestyrningen behöva vara kopplad till en datorstyrningsenhet för automatisk följsamhet).