Sida 1 av 1

Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

Postat: tor 03 okt 2013, 07:34
av tinollas
Hej alla!

Går i seriösa fyrhjulingstankar. Just nu står valet mellan en ny Yamaha 550 (plånboken gråter) eller en begagnad Suzuki 500, med big foot hjul.

Men det som jag inte får klart för mig av det jag läst är hur diffspärrarna fungerar. Man pratar om "fulldiff" "diffad" framaxel mm. Vi kan lämna Polaris, där vet jag hur det funkar.

Yamaha
Man pratar om fulldiff och "riktig" diffspärr. Innebär det då att både fram- och bakaxel påverkas så att alla 4 hjulen drar lika? Eller är det bara fram även på dessa modeller? Får olika svar när jag kollar på nätet.

Suzukin har, vad jag förstått bara diff på framaxeln?

Rätt, fel?

mvh
Stefan

Re: Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

Postat: tor 03 okt 2013, 10:01
av busholle
Bak sitter nästan aldrig någon differential utan axeln driver lika på båda hjulen i alla väder.
Fram därimot finns det varianter med viscolock, lamelldiff, diffspärr
Den enda som kan driva konstant på alla hjulen är den med diffspärr, de andra överför mer eller mindre kraft från hjulet med fäste till hjulet som slirar.
Nackdelen är att maskiner med diffspärr är omöjliga att svänga med när det är spärrat. Skulle jag få välja framaxelkonstruktion fritt så vore det Can-Ams viscolock som jag anser är överlägsen i kompromissen mellan styrförmåga och fäste.

Re: Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

Postat: tor 03 okt 2013, 10:33
av tinollas
Ok, tack för svar.

Så bak driver det lika även om det är så att säga delad bakaxel? De är det lika i de fallen, oavsett om man kallar det full diff eller framdiff etc... Kanske därför det här turf-läget är så omtalat på polaris är det väl?

Tänker mig att diff har man när man behöver, inte annars. Servo hjälper nog till där också. Är själv en sån där stolle som vill trycka på knappar och dra i spakar, när allt sker automatiskt är det inge kul. Kände lika när fyrhjulsdriften började bli automatisk i bilar.

Freedom of choise, utan att för den skull vara usa republikan ;-)

Re: Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

Postat: tor 03 okt 2013, 13:41
av busholle
Delad eller stel axel spelar ingen roll. Servon döljer diffspärrens problem och gör att man inte känner när den stretar mot, det frestar framdiffen hårt om man kör diffspärrat på fast underlag och svänger.
Instruktionsböcker till traktorer brukar ha en halv sida som förklarar varför man inte ska svänga med diffspärr så det är något man ska tänka på.

Re: Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

Postat: tor 03 okt 2013, 19:56
av palte
tinollas skrev:Hej alla!


Yamaha
Man pratar om fulldiff och "riktig" diffspärr. Innebär det då att både fram- och bakaxel påverkas så att alla 4 hjulen drar lika? Eller är det bara fram även på dessa modeller? Får olika svar när jag kollar på nätet.


Det är fulldiff. Bak driver de alltid lika, lägger du i 4x4 så blir den 3hjuls driven. Sen finns det difflock i framaxeln så den driver lika mkt på alla 4a. Allt med knapp på styret.

Re: Diffspärr, vad skiljer modellerna åt?

Postat: ons 13 nov 2013, 15:04
av tinollas
Mycket tack!

Blev en Suzuki 500 till sist -09 standardutrustad. Nu ska det även vara vagn också :-)