Sida 3 av 4

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: lör 05 okt 2013, 22:57
av anersimyra
Hema skrev:Avestavagnen erbjuder väl fasta stag som tar någon minut max att låsa?

Jo, man monterar stagen på exakt 4 minuter :grin:

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: lör 05 okt 2013, 23:02
av anersimyra
Uvskogen skrev:
ryared skrev:Dina kättingar var dom billigare än kedjans ab. och varför tog du dom i stället. Är dom bättre tycker du eller var det en prisfråga?


Provade med de billigare från Nyvab. De sprack på första resan, plus att de rasade ner i mönstret. Nu sitter det Kedjans på runt om. Som en stenget i min backiga skog nu. Blev en ganska perfekt kombo med "bigfoot" däcken. Bra flyt på blöt mark och bra grepp där det är löst samtidigt grymt bra grepp på sten och rötter.

Du ser Uvskogen!! Nu är vi två som är "frälsta" av TB kedjan, som sagt, inget i kedjeväg kommer ens i närheten :smile: :smile:

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: lör 05 okt 2013, 23:04
av svampbob
Ett lass jag körde härom dan och inte ser Grizzlyn särskilt nedsjunken ut på bakfjädrarna och inte heller fram trots den större motorn.

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: lör 05 okt 2013, 23:09
av anersimyra
svampbob skrev:Ett lass jag körde härom dan och inte ser Grizzlyn särskilt nedsjunken ut på bakfjädrarna och inte heller fram trots den större motorn.

Grizzlyn är nog en av dom bättre arbetsmaskinerna på marknaden redan i original :smile:

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: lör 05 okt 2013, 23:11
av anersimyra
svampbob skrev:Ett lass jag körde härom dan och inte ser Grizzlyn särskilt nedsjunken ut på bakfjädrarna och inte heller fram trots den större motorn.

Se på fan!! Står där inte en Strada också!!!! :smile:

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: sön 06 okt 2013, 09:23
av skogsbonne
vi har alltid på max och det är inte speciellt hårt utan vi kör med det hela tiden, det är en sorts nyckel man spänner och släpper dom med tar 20 sek om man vet hur man gör.

Motorn väger väll ca 40 kg och om ni har problem med att ha den fram på hjulingen utan starkare fjädrar så måste det sitta fjasko fjädrar på?

fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: sön 06 okt 2013, 09:36
av skogsbonne
Tycket inte att dom sjunker ihop mycket? Den svarta har hårdare än den gröna men den gröna har haft avestavagnen på ett tag så fjädrarna kan vara lite slitna

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: sön 06 okt 2013, 09:42
av svampbob
anersimyra skrev:
svampbob skrev:Ett lass jag körde härom dan och inte ser Grizzlyn särskilt nedsjunken ut på bakfjädrarna och inte heller fram trots den större motorn.

Se på fan!! Står där inte en Strada också!!!! :smile:


Ja man vill ju gärna framstå som förmögen :lol:

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: sön 06 okt 2013, 11:36
av ryared
Jag har en mud pro 700 (eller hade stulen tyvärr) och en avestavagn 3,4 och den sjunker väl i hop lite bak men inte speciellt mycket fram.
Men jag tror med det nya aggregatet som säkert väger en 60 kg . Och en 186 cm plog fram när jag snöröjer så måste jag nog ha starkare fjädrar fram.
Det var ett rejält lass swampjobb. Så mycket kan jag inte köra med min 3,4. Vad har du för längder? Då stämmer det verkligen att drivningen är 250% starkare än orginalet. Vilket kultryck har du? Tror avesta sa att är vagnen tom och du har boggin längst fram så har man 125 kg kultryck.
Är det någon som är intresserad på en fullutrustad 3,4 09 så är det bara att höra av sig. Har även skopa,gallergrindar och hydrauliskt flak till den. Skicka ett pm i så fall.

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: sön 06 okt 2013, 12:28
av anersimyra
ryared skrev:Jag har en mud pro 700 (eller hade stulen tyvärr) och en avestavagn 3,4 och den sjunker väl i hop lite bak men inte speciellt mycket fram.
Men jag tror med det nya aggregatet som säkert väger en 60 kg . Och en 186 cm plog fram när jag snöröjer så måste jag nog ha starkare fjädrar fram.
Det var ett rejält lass swampjobb. Så mycket kan jag inte köra med min 3,4. Vad har du för längder? Då stämmer det verkligen att drivningen är 250% starkare än orginalet. Vilket kultryck har du? Tror avesta sa att är vagnen tom och du har boggin längst fram så har man 125 kg kultryck.
Är det någon som är intresserad på en fullutrustad 3,4 09 så är det bara att höra av sig. Har även skopa,gallergrindar och hydrauliskt flak till den. Skicka ett pm i så fall.
ska du ha både aggregat och plog på samtidigt ? :grin: :wink:

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: sön 06 okt 2013, 12:30
av anersimyra
svampbob skrev:
anersimyra skrev:
svampbob skrev:Ett lass jag körde härom dan och inte ser Grizzlyn särskilt nedsjunken ut på bakfjädrarna och inte heller fram trots den större motorn.

Se på fan!! Står där inte en Strada också!!!! :smile:


Ja man vill ju gärna framstå som förmögen :lol:

Är du nöjd med Stradan, se då till att köpa innan dom tar slut, Fiat slutar importera efter nyår.. :x

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: sön 06 okt 2013, 12:55
av ryared
anersimyra skrev:
ryared skrev:Jag har en mud pro 700 (eller hade stulen tyvärr) och en avestavagn 3,4 och den sjunker väl i hop lite bak men inte speciellt mycket fram.
Men jag tror med det nya aggregatet som säkert väger en 60 kg . Och en 186 cm plog fram när jag snöröjer så måste jag nog ha starkare fjädrar fram.
Det var ett rejält lass swampjobb. Så mycket kan jag inte köra med min 3,4. Vad har du för längder? Då stämmer det verkligen att drivningen är 250% starkare än orginalet. Vilket kultryck har du? Tror avesta sa att är vagnen tom och du har boggin längst fram så har man 125 kg kultryck.
Är det någon som är intresserad på en fullutrustad 3,4 09 så är det bara att höra av sig. Har även skopa,gallergrindar och hydrauliskt flak till den. Skicka ett pm i så fall.
ska du ha både aggregat och plog på samtidigt ? :grin: :wink:



Skall ha båda på samtidigt. Behöver så mycket tyngd som möjligt på när jag kör det stora bladet. Kommer även ha dom största däckern med vätska i och även tb kedja runt om. Räcker inte det kommer jag lägga på vikter bak också. Ungefär 400 kg kan man ha ungefär på mudpro 1000 och det borde räcka för megabladet.

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: sön 06 okt 2013, 13:13
av anersimyra
Ja ok, men för siktens skull är det ju bättre med några blytackor fram. Ett tips till alla som lägger in bilder på sina ekipage, se till att regnumret varken på ekipagen eller andra fordon syns på bild. Stöldligorna från öst bevakar både tävlingar, större atv träffar: OCH olika fora på nätet. Ett synligt regnummer, företagslogga ger ligorna värdefulla uppgifter om var dyra fordon/ ekipage kan vara belägna. Vid varje större ATV evenemang den senaste tiden, har ett ovanligt stort antal större östreggade skåplastbilar varit synliga. Några med riktigt dyra maskiner har haft "påhäng" hem efter tävlingar/evenemang. :surp: :surp:

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: ons 09 okt 2013, 08:30
av ryared
axwell skrev:
ryared skrev:Skulle också velat ha hydraulisk vinkling på plogen. Men gud villka priser 30 loppor. Har haft elvinkling förut men jag tänkte nu när jag skall ha ett blad som är 186 cm så ville jag ha lite kraftigare grejor. Men det får duga, men är det någon som har bättre pris någonstans så är det bar att lägga upp. Jag menar kranmans elekrohydrauliska rasmstyrning kostade 6 000 så det är ju lite skillnad.


Är du inte nöjd med "elvinklingen", tror du att hydraulik skulle vara bättre?

Funderar så smått att ersätta min hydraulvinkling med en elvinsch, dvs en som går ut/in resp in/ut beroende på rotationsriktning. 8-10 mm skotlina borde hålla.

Anledningen är att hydrauliken inte orkar hålla emot när det blir lite kraftigare snövallar, större hydraulcylinder skulle kanske hjälpa men då krävs det chockventiler för att inte fördärva hela hydralsystemet.

Hur fungerar din elvinkling rent tekniskt?


Fick ett bra pris av säljaren på moose hydraulsystem. Och han sa att det hydruliska var mycket starkare än warns pivot elsystem. Vilket märke har du på ditt?

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Postat: ons 09 okt 2013, 09:55
av axwell
ryared skrev:Fick ett bra pris av säljaren på moose hydraulsystem. Och han sa att det hydruliska var mycket starkare än warns pivot elsystem. Vilket märke har du på ditt?


Fabrikatet är HPD, ett av det vanligaste märkena på marknaden.

Hopplockade delar, för att vara tydlig. Fått cylindern till skänks av en som i sin tur fått den som varuprov. Snöbladet är från en Belos med mekanisk låsning, tre lägen.

Hydraulcylindern är ev. inte konstruerad för både tryckande och omväxlande utdragande krafter. Det är bara i ena riktningen som det är för klent, kolvstången kan vara för grov så att det blir för liten area över till funktionen att hålla inne den.

Obehagligt när jag inte är helt säker på vad som ger efter.

En specialkonstruerad från Moos har ju säkert anpassat alla komponenter för ett optimalt resultat. Högst troligt tillräckligt stark men hur snabb, vilket flöde har du?

Lutar för egen del åt vinschalternativet, kostnad ca. 1400 kr inkl. moms och syntetlina(8 mm skotlina).

Slipper då även problemet med överisade hydraulsnabbkopplingar som behöver värmas före inkoppling där ute i snöstormen.