Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Pendling Lillebror 0470

14 inlägg 8358 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pendling Lillebror 0470

jonsve02  
#233407 Hej allihopa!!
Någon som har koll på axelpendlingen på en 0470??
Har en som är stel fram men ser ut att pendla bra på bakaxeln så när man kör
så får man sitta manuellt och pendla hytten fram o tillbaks.
Tror ju inte att det ska vara så, eller??
Såg en filmsnutt på en på youtube och där ser ju axeln att pendla så himla fint.



   TS
Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

Hema  
#234408 Sök på forumet, finns minst 2st här som har en sådan maskin och de medverkar i samma tråd.

Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

jonsve02  
#235435 Så bra, då kanske nån av dom kan förklara det!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

Hema  
#235450 Du kanske inte är medveten, men att använda så många utropstecken, ger du skenet av att vara arg.

Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

jonsve02  
#235581 Aj då, nej det hade jag inte en aning om. Är nog bara en dålig ovana jag har att använda många i bland

   TS
Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

Hema  
#235596 Gott o höra, här är tråden om du inte hittat den: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=10&t=11594

Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235642 Sitter och funderar hur det funkar men kommer inte ihåg exakt utan att kika på maskinen. Minns jag rätt så pendlar bakaxeln en del men sen vrider man ju hela maskin hydrauliskt vid behov. Har aldrig sett det då man sitter i maskin.

Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

mashun02  
#235675 Både fram och bak axel pendlar med hjälp av hydraulkolvar. Dvs du styr pendlingen själv inifrån hytten. Så i sidlut kan du pendla så att hytt, kran mm är lodrät.

Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235689 Jo så långt sträcker sig minnet men finns det ingen mer pendling? Sjukt man inte har koll på sina egna grejer :grin:

Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

jonsve02  
#235705 Tycker man får sitta och pendla fram och tillbaks hela tiden, för minsta lilla sten. Som sagt bakaxeln pendlar ju så himla fint vid hinder medan framaxeln är stel men om man lägger ut kranen åt sidan och trycker på körpedalen då lägger ju den i väg i sidled och låser maskinen så fort man släpper pedalen, så den kan stå låst på tre hjul.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

mashun02  
#235791 Så har jag inte på min. Den är stel tills jag för högerspaken i sidled och har körpedalen intryckt. Då är det nivileringen som körs.
Annars är den stum utan pendling.
Däremot upplever jag hinder mer vid framhjulens passering än bakhjulen även om det känns som kullerbytta är på väg ibland även när baken ska över.

Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

jonsve02  
#236293 Har studerat ett hydralschema nu till maskinen och så som jag förstår det så ska inte bakaxeln kunna pendla så som den gör.
Enligt schemat så ska det finnas två elmagneter på paketet till pendlingen men jag har tre.
Ideer någon??

Har provat att skifta kontakter och magneter men den är likadan.
Får ström på två av tre kontakter när körpedalen trycks ner, lägger jag ström på den tredje samtidigt med en extra kabel så pendlar maskinen över åt det hållet den lutar åt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239583 Kollade idag och den är stum i underredet. Det som pendlar är hytt/motordel med hjälp av hydraulik.

Avatar Fallback

Re: Pendling Lillebror 0470

jonsve02  
#241981 Börjar nog bli ordning på det nu,
När man kör transport på vägen så ska enbart bakaxeln pendla som den gjort på denna maskin.
När man kör i skogen med körpedalen så blir varje sida som en boggi, hö fram och bak jobbar tillsammans och pendlar vid hinder.
Förmodligen så satt det skräp i ventilen som ska sköta det där.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).