tor 27 nov 2014, 23:13#301192
För mig har min obromsade Gisebo, 650 kg, ca 128x250, räckt bra. Kör 4-6 ggr per år, byggskivor, bräder, soffa till tippen.... . Hade hört att bromsade som står mycket kan få problem med bromsarna. Men som sagt, ska du köra mycket och tungt och framförallt om du har en liten bil, då är det bromsat som gäller. Några tips:
- Min vagn har för kort drag, lastar man långa plank så bli det bakvikt.
- Jag önskar mig tippande flak (man släpper på två spännen fram), bra när man ska köra saker som kan rulla upp, det har jag fått lösa med ramper.
- Kåpa är inget för mig, har kåpa på min Pic-up, den sitter bara i vägen för skrymmande gods.
- Obromsat så är det mest lysena man måste tänka på inför besiktningen.
- Släpvagnsvikten/total/obromsat på äldre bilar (som ej har uppgift om vikt för obromsat i reg.beviset) får bara vara 1/2 bilens tjänstevikt, det innebär en större bil. Nyare bilar som har obromsad släpvagnsvikt i reg.beviset får dra mer.
Nu väntar vi på bilder på släpköpet !