Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Woodtiger - Lägesrapport...

151 inlägg 55388 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372475
alias skrev:
sundelius skrev:
sundelius skrev:Idag kom annonsen nedan ut för att röra till det lite ytterligare :???:
Ringde Magnus och pratade lite.
Det är ungefär samma pengar vi pratar om.
Vilken skulle ni välja? Ny Woodtiger eller Malwa 460 -12?


http://www.blocket.se/alvsborg/Malwa_46 ... ?ca=16&w=3


:-H Kom igen grabbar, ni är ju så många som sitter inne med erfarenhet och kunskap 🙏 :-W:wink:


Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden igen (den har ju blivit några sidor :smile: ), men visst funderade du på att ev. investera i en processor av något slag också (eller blandar jag ihop korten nu?)?

I så fall ska du behålla befintlig traktor eller köpa en något större/tyngre till processorn?

Hur breda vägar kräver en processor (stegmatare jmf. rullmatad) jämfört med skotaren?

MVH
Alias


Stegmataren kommer inte kräva bredare vägar än de 1,85 skotaren behöver ,oberoende av de 2 olika sätten på lösning jag funderar på.
Dvs definitivt ingen större traktor, då försvinner smidigheten jag är ute efter :!:

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372477
mrvimek skrev:Köp inte nå Beg vimek för de tar en jävla tid att få,delar och så gilla ja inte Robson driften heller och nu man ha kört en längre stund me alstorn så är man mer än nöjd och man kommer hemmmed ett leende på läpparna :)


Nu ser ju rullarna lite olika ut mellan Vimek och Woodtigern( rullen går i mönstret på tigern) men måste erkänna att jag är lite orolig för den biten jag med :???:

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Hema  
#372481 Woodtigers ena stora fördel är väl kombon hydraul/mekanisk drift, samt att grejerna är helt nya med full garanti och att värdet borde hålla i sig då Kranman stöttar märket.

Jag vet inte riktigt vilka behov du har eller hur förhållandena ser ut. Har du flera skiften som kräver en del vägtransporter? Hög transportväxel ökar möjligheterna att kunna tjäna lite extra genom att sälja sina tjänster till markgrannar.

Sedan närmnde du att:
Just enkelheten och frånvaron av avancerade lösningar och elektronik är det som tilltalar mig


Men jag kan lätt förstå intresset för Malwan (den är väl lite av mini/midi-skotarnas Rolls Royce och har kanske det bästa andrahandsvärdet?), men hur bred är den eg.? Samt hur är servicekostnaderna för en mer avancerad maskin? Samt får du någon garanti på den? Samt du skrev att du kanske hade kanske lite intresse för den kommande nyheten från Kranman. Kollat något mer på Vimekarna? Samt är Bison 10 000 är allt för liten? Kan det komma att krävas maskintransporter?

Som den totalt outbildade psykolog jag är, försöker jag mig på deras taktik genom att besvara din fråga med motfrågor, allt för att göra det än jobbigare för dig. :) Samt får inflika, blir det inte woodtigern, blir det ju OT på egen tråd.. ;)

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Seb macahan  
#372494 Jag tycker valet borde vara lätt, Malwan. Hade den varit nåbar i min värld hade jag inte funderat på något annat. Denna hysteri om elektronik som inte används känns lite obefogat enl. Mig. Jag har suttit i Malwan och den enda elektronik som skiljer den från en woodtiger är drivstegen och elektroniken till elventilen till kranen och drift. Ska du ha Woodtiger med minispakar får du samma elektronik i den och även ev vanlig skogsvagn med minispakar. Dessutom är det ingen särskilt avancerad elektronik. Jag tror detta kommer från gamla skördar datorer. De kan stöka och är svårt o felsöka. Men EHC (elventilen) drivs med logik kretsar och en microprocessor. Ni ha mer avancerad elektronik i era nya bilar, traktorer och ungefär samma i en någorlunda modern grävmaskin. Inget o oja sig om. Oftast är det glappkontakt eller kabelbrott och dessa fel kan de flesta hitta (om man vågar försöka) och du kommer även ha dom på woodtiger och vimek. Malwan är ju en våt dröm. Rejälare snyggare, bekvämare, troligtvis mer produktiv, bättre 2:a hands värde i Europa, och troligtvis stabilare. Jag anser nog att Malwan är svaret på mina önskningar i skonsamt skogsbruk. Den har en nackdel den är för dyr. Åk o provkör en. Sen är ju folket på Malwa mycket kunniga och trevliga. Dessutom har jag för mig att du kunde lite el @Sundelius?

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Seb macahan  
#372495 Kom på o tillägga. Jag har inte suttit eller ens sett woodtiger. Men jag tror mig vara rätt säker på mina antaganden av o titta på den på bild.

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

ulfgustav  
#372515
sundelius skrev:
mrvimek skrev:Köp inte nå Beg vimek för de tar en jävla tid att få,delar och så gilla ja inte Robson driften heller och nu man ha kört en längre stund me alstorn så är man mer än nöjd och man kommer hemmmed ett leende på läpparna :)


Nu ser ju rullarna lite olika ut mellan Vimek och Woodtigern( rullen går i mönstret på tigern) men måste erkänna att jag är lite orolig för den biten jag med :???:


Men Snälla nån då, robson driften på vimek maskinerna fungerar utmärkt, men kom ihåg att du måste se till att ha rätt luft tryck i däcken, har du t.ex 0,2 - 0,4 bar för lågt tryck ja då minskar hjuldiameter och därmed driftens funktion.
Jag tror faktiskt att "mrvimek" har endel att lära i det fallet, samma gälller för övrigt alla sk robsondrifter oavsett färg eller fabrikat

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372522 @Hema
Ja det var just den enkla konstruktionen med Woodtigern som gjorde att jag åkte och tittade på den men Malwan har alltid legat i bakhuvudet som en våt dröm :shock:
Nu när man kommit upp i de här summorna och det kommer ut en bättre begagnad Malwa så inser man att det faktiskt är nåbart.
Kranman kommande nyhet är i mina ögon kompatibel med bägge maskinerna.
Stegmatare är även möjlig att installera på Malwan
Bisonen är för liten för mig
Malwan är 1,8 m bred men väger mer och lastar mer
Ja det är alltid bra med 30 km/h på väg men min mark är i en fastighet och Malwan gör faktiskt 18 km/h enligt spec

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Hema  
#372528 Ja hur ofta får man chansen att uppfylla en våt dröm? :) (Förstår dig precis)
Men du glömde ett svar, kunde Malwa ge några månad/månaders garanti?

Samt bättre att denna maskin dyker upp nu och inte veckan efter du köpt något annat!

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372530 @Seb macahan
Jag är verkligen inte kunnig inom el :sad: däremot har jag en del kontakter genom att vara i snickarsvängen.
Håller i princip med i allt du säger men.... jag är rädd för att det blir mer stillestånd och mekande pga en begagnad och mer avancerad maskin.
På den punkten är vi totalt olika, jag säger inte att du och fler med dig gillar att meka men ni ser i alla fall en liten utmaning i det. Det beundrar jag :!: men tyvärr är det väldigt långt från hur jag fungerar. Jag är mer av en grovjobbare :smile:

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372531
Hema skrev:Ja hur ofta får man chansen att uppfylla en våt dröm? :) (Förstår dig precis)
Men du glömde ett svar, kunde Malwa ge några månad/månaders garanti?

Samt bättre att denna maskin dyker upp nu och inte veckan efter du köpt något annat!


Håller med dig om det Hema
Tre månader och den skulle vara nyservad

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

hemhuggare  
#372548 Jag har ingen erfarenhet av woodtiger eller malva men av vimek och en normalstor gallringssotare och i ditt fall skulle jag välja malvan jag tror inte du behöver vara rädd för elektroniken i en så ny maskin. Och med de erfarenheter jag har så är det stor skillnad på förarkomfort och ergonomi på en lite större maskin

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Seb macahan  
#372550 Det är ju givetvis svårt o sia om framtid och eventuella fel. Givetvis är det ju så att Malwan är en bättre maskin och kostar därav mer än dubbelt så mycket. Man kanske inte kan förvänta sig samma driftsäkerhet på en maskin som gått 1800timmar jämfört med en ny. Även om jag tror att Malwan är konstruerad för o gå bra mycket mer timmar totalt än woodtiger. Men grundprincipen på de båda maskinerna är lika dan. Sen ser ju Malwan kanske mer avancerad ut men det har nog mer o göra med storleken och att den är proffsigt byggd. Nu säger jag inte att tigern inte är det men det blir lite mer uppgraderad trädgårdstraktor över det och känns kanske därför mindre avancerat. Jag kanske raljerar lite över maskinerna men ta det inte för allvarligt. Det är mer för o försöka ge en mer nyanserad bild. I grund och botten är det en motor, hydraulpump lite ventiler en converter och några hydraulmotorer. Visst känner jag också en viss förvirring av o titta på schemaritningar av avancerad teknik. Men ofta är fel väldigt uppenbara eller ganska simpla.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#372678 Blir provkörning av Malwan i Skene imorgon :smile:

Btw så pratade jag med Magnus på Malwa idag. Han berättade att han visat era positiva inlägg i den här tråden angående deras maskiner för dom anställda på morgonmötet :smile:

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Erre  
#372684 Jag tror stenhårt på Malwan.
Känns som den mest gedigna maskinen i den storlekes klassen.
Hellre en bra maskin med ett par år på nacken än en ny som är sämre från start.

Men det är mina högst personliga tankar.
Ska bli kul att höra vad du tycker om Malwan.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

halvproffs  
#372685 Alias[/quote]

Stegmataren kommer inte kräva bredare vägar än de 1,85 skotaren behöver ,oberoende av de 2 olika sätten på lösning jag funderar på.
Dvs definitivt ingen större traktor, då försvinner smidigheten jag är ute efter :!:[/quote]

Lyckans Lakejer säger jag för att ni inte behöver bredare vägar än vad skotaren är bred. Här skulle det definitivt inte fungera, inte ens med spikraka vägar. Här finns det stenar nästan överallt så en halvmeter till på var sida om skotaren är ett måste när det lutar så traktorn eller stakarna slår i träden. Tror inte Sundelius har stenfritt heller.
Tänker på dom här filmerna med småskotare där det är filmat så man kan köra med bilen + att dom har en pilot som är värdelös på att köra kran. Nu kände jag mig pessimistiskt men det är verkligheten.
Skulle inte tveka att köpa en Malva för att komforten måste vara mycket högre än dom andra. Såg Malvan i Heby i fjol och blev lite imponerad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).