sön 07 feb 2016, 19:29#371673
Seb macahan skrev:Tolkar det som tips, jo nu är den min. Som företagare kan det faktiskt ibland vara bättre o handla med lån än kontanter enl. Mig. Och så länge man har krediter som är kortfristiga så är maskinen min lika mycket för det. Eller har du avarmoterat din gård till 100% @550? Eller är den bankens den också?
Kan hålla med dig till viss del, det beror helt på hur konservativt man ser på saker och ting. Alla stora företag arbetar väl med belåning idag. Det gäller bara att man inte lånar för mycket till saker som inte genererar tillräckliga inkomster. Tråkigt är att hamna i den onda cirkeln där man måste jobba bara för att täcka upp maskinkostnaderna.
Har som tur är ingen egen gård
Sitta med fulla lån på något sånt skulle ge allvarliga psykiska påfrestningar i dagens läge. Men folk är så olika i hur mycket risker man vill ta.
Det stora problemet med mindre maskiner är ergonomin/komforten om man vill köra heldagar tror jag. En entreprenör väljer hellre en större maskin som är bekväm att sitta i än en där man inte orkar 8 h i sträck. Även om en liten maskin skulle kunna ge lika många jobb och netto. Ju mindre man kör, desto sämre maskin klarar man av.
Det skulle vara trevligt att ha så mycket areal att man kunde finansiera både en liten maskin och en större traktor med driven kärra.
sundelius skrev:Framförallt allihop
Jag uppskattar att ni tar er tid och delar med er av era synpunkter, för och emot är lika värdefulla
Imorgon drar jag till Axima på skogsdag, kanske hittar jag något som vänder upp och ner på alltihop.
Såg du något roligt på skogsdagen?
PS Kom på en bättre översättning av YOLO i helgen. "Man kan bara dö en gång."
DS