Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Woodtiger - Lägesrapport...

151 inlägg 55266 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371107
Seb macahan skrev:Nu har ni nog alla redan förstått att jag brukar göra som @Alias i mina beräkningar fast jag kryddar dom med en stor portion optimism och "vill ha salt". Jag tänker ofta så här (om min magkänsla är rätt)
För mig som har köpt skogen till marknadspris och är relativt ung. Hur länge kommer jag att hålla på med detta? Förhoppningsvis till jag är 110år Kommer jag någonsin tjäna pengar på detta? Nej förmodligen inte förrän om kanske 30-50år om marknadsläget för skog är lika bra eller bättre då. Ska jag då hålla på med detta dyra nöje för att se någon annan gå in o sköta det på uppdrag med helt fel prylar enl. mitt sätt o se på min "hobby". Nej, ingen skulle spela fotboll på en bandyplan, inte heller skulle man spela golf med bandyklubbor.
Så ska jag då ha min "hobby" fast liksom tvinga mig själv o gilla konventionella brukningsmetoder. Nej då kan jag göra något annat, dessutom har jag inte mer än att det faktiskt är rimligt o hinna göra mycket själv och tjäna pengar på mitt yrke.
Nej då är saken klar, har jag råd? Ja eller Nej. Om ja vad ska prioriteras "denna investering" och vad tillför den? Mer tid, mindre slitage på kroppen? mer glädje? etc
Jag skiter nog faktiskt i pengarna, jag kan dö om två veckor eller 20år förhoppningsvis senare, men jag vill fan inte ligga o gräma mig över att jag inte levde livet när jag kunde. Sen får det kosta i princip vad som helst. Har jag råd och anser att mitt liv blir berikat av detta så gör jag det, och än så länge har jag inte ångrat mycket och känner inte heller nån panik över vad jag varken hunnit med eller gjort av mina 36år på jorden hittills. Vem blir lycklig av förnuftigt tänkande och att allt ska gå ihop sig. Hellre dör jag fattig men lycklig än rik och olycklig. (ta det där sista med en nypa salt) :wink:
Har svårt o tro att den stora massan förstår hur glad jag kan bli av o hoppa in i min "nya" traktor. För dyr, för stor, för onödig. Men den är min och det var en stor dröm, löjlig eller inte men den har fått mig att tänka helt annorlunda gällande prylar och lycka. Man kan inte köpa sig lycka men man kan finna lycka i att ha rätt saker vid rätt tidpunkt. När jag är 75år och kanske kunde köpa traktorn kontant hade jag i bästa fall kunnat använda den i 5-10år för att sen kanske se barnen sälja den i dödsboet.

Jag säger som de gör i Karl-Bertil på julafton: "Det var banne mig det finaste jag hört sen jag konfirmerades!" Kunde inte instämma mer, vilket kanske är förklaringen till att jag med mitt blygsamma skogsinnehav (än så länge) ändå köpte mig en vimek minimaster. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371129
sundelius skrev:Samtidigt märker jag att jag inte hinner med riktigt det jag vill och ryggen inte kommer hålla hela vägen i mål.
Därför kollar jag på en "enklare" maskin som förhoppningsvis håller länge och typ en stegmatare. För jag är rädd att bli "slav" under komplicerad teknik och bundet kapital
Tack alla för åsikter utifrån olika infallsvinklar, det är guld värt :-BD

Jag skaffade stegmatare till sen här säsongen. Jag har inte hunnit köra så jättemycket men hittills är jag jättenöjd men investeringen. Jag spar ryggen och orkar köra längre dagar samtidigt som arbetet blivit betydligt mycket säkrare. Dessutom underlättar den skotningen oerhört mycket. Att gå från motorsåg till stegmatare är nog ett större lyft än att gå från traktor till skotare. Ja, om du inte kör wirekran eller handlastar förstås, men visst hade du huggarvagn? Börja med stegmataren, du kanske blir så mycket effektivare att skotarköpet inte känns lika lockande. Vad tänker du dig för stegmatare? Själv har jag en Patu på kärran, funkar i mitt tycke kanon

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371130 Patun är dessutom helt befriad från elektronik

Avatar Fallback

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371133
sundelius skrev: För jag är rädd att bli "slav" under komplicerad teknik och bundet kapital


Jag tror vi har liknande situation, du och jag, vad gäller mål och förutsättningar. PM:a gärna om du vill diskutera mer, känner inte att det går att diskutera fritt här.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Seb macahan  
#371147
550 skrev:
sundelius skrev:
Ängagärdet skrev:Yolo.... B-)


Jag förstår inte



PS Om man har lån på maskinen är det lite tveksamt att kalla den för sin egen. Snarare bankens. :wink: DS


Tolkar det som tips, jo nu är den min. Som företagare kan det faktiskt ibland vara bättre o handla med lån än kontanter enl. Mig. Och så länge man har krediter som är kortfristiga så är maskinen min lika mycket för det. Eller har du avarmoterat din gård till 100% @550? Eller är den bankens den också? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

halvproffs  
#371159 Hema; För många kan det vara bättre att hyra ett släp än att äga ett. Många stadsbor tex behöver ett släp 2ggr per år och inte har parkering ens för det medans många av oss på landet behöver det ofta.
Mangan; Hade själv en vajerkran för 35 år sedan och upplevde den som farlig. Lånade 65000:- och köpte en vagn med hydraulkran till MF-65-an och det var det bästa jag gjort tror jag. Sålde den för 60000:- efter 17 år. Bytte en slang och svetsade lite, det var allt. Tycker inte att det är lågt i tak här Mangan!? Lånade 150000: till en Valmet 305 4wd och vilken mycket bättre framkomlighet! Får nästan tillbaka pengarna idag om jag skulle sälja. Köpte en Vreten 1000 som jag ska bygga om rejält i sommar för den är inte tillräckligt bra enligt mig. Inga större utgifter på den.
Tänkte på 70-talet när familjer byggde nya hus; Folk sa; Du kommer aldrig att ha råd med huset i längden. Herregud vad fel dom hade!
Det finns ju någonting som heter utveckling och det är ju bara bra för oss och det kommer aldrig att dö ut!!
Jag hade ju kunnat jobba några år till och fått högre pension men till vad nytta nu när jag njuter av livet i skogen!

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

loppan  
#371180 Är en begagnad Vimek utesluten,det finns ganska gott om dem.
En del är faktiskt nöjda med dom.
Kör några år med den och byt upp dig om det känns rätt.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371209 550 säger:
Om man ser det ur ett större perspektiv så tycker jag det inte är rätt att folk måste se en näringsverksamhet som hobby för att få det att gå ihop. Idag är virkespriset för lågt jämfört med framförallt maskinpriser, men även fastighetspriser. Man kan även vända på det.

Det stora problemet med marknaden för mindre maskiner idag tror jag är för små serier. Vanliga traktorer och fyrhjulingar finns någon form av serieproduktion av åtminstone. Det är det som gör att många väljer att köra med såna maskiner. Inte är de riktigt bra egentligen, men ändå tillräckligt jämfört med kostnaden. Personligen tycker/tror jag att det borde vara möjligt att göra en mindre maskin till vettigt pris som ändå fungerar riktigt bra i skogen. Problemet är att det inte är så lätt att gå från noll till hundra direkt för en liten tillverkare (en vettig serie borde vara i storleksordningen tusen maskiner).

Amen på allt där :!: :!: :!: :!:

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371212
svampbob skrev:
sundelius skrev:
svampbob skrev:Jag håller med Zeb i det mesta och lever själv så men samtidigt håller jag med Alias i att man måste hålla koll och räkna på sina galenskaper.
Har du pengarna till Tigern redan på hög och det är den du vill ha så är det väl bara att köpa. Blir det fel och du ångrar dig så torde du inte förlora mer än 25% av satsningen.

Du tror att man får tillbaka såpass om man ångrar sig trots att det är ett nytt koncept?
Sen är 200 tkr mycket pegar :roll:


Ja det tor jag. Om du själv skulle se en välskött tiger på blocket ett år gammal och med 400 tim på mätaren skulle du då inte slå till om den var 200 tkr billigare än en ny som du tittar på. Så se det som att det 200 tkr i reda pengar som du riskerar. Den stora förlusten är väl ändå skillnaden i timpenning mellan att snickra och vara i skogen. Den lär väl ligga på 2-3 hundra i timman. Räknar man då lågt så skulle du ha 150 tkr mer i kassan varje år som du höll dig från skogsarbetet :surp:


X_X X_X

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371216
JF skrev:
sundelius skrev:Samtidigt märker jag att jag inte hinner med riktigt det jag vill och ryggen inte kommer hålla hela vägen i mål.
Därför kollar jag på en "enklare" maskin som förhoppningsvis håller länge och typ en stegmatare. För jag är rädd att bli "slav" under komplicerad teknik och bundet kapital
Tack alla för åsikter utifrån olika infallsvinklar, det är guld värt :-BD

Jag skaffade stegmatare till sen här säsongen. Jag har inte hunnit köra så jättemycket men hittills är jag jättenöjd men investeringen. Jag spar ryggen och orkar köra längre dagar samtidigt som arbetet blivit betydligt mycket säkrare. Dessutom underlättar den skotningen oerhört mycket. Att gå från motorsåg till stegmatare är nog ett större lyft än att gå från traktor till skotare. Ja, om du inte kör wirekran eller handlastar förstås, men visst hade du huggarvagn? Börja med stegmataren, du kanske blir så mycket effektivare att skotarköpet inte känns lika lockande. Vad tänker du dig för stegmatare? Själv har jag en Patu på kärran, funkar i mitt tycke kanon

Ja jag har en FMV huggarvagn
Planen med stegmataren är redan klar men det får jag återkomma till när det är klart.
Du har helt rätt att det nog är ett större steg för produktiviteten med stegmataren men är det så får jag ju sitta mer tid i 205:an som en korkskruv.
Problemet som jag fått av ekipagets otroliga smidighet är att jag har svårt att tänka mig något större (ursäkta alla er på forumet med traktor+huggarvagn deluxe :oops: )

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371217
halvproffs skrev:Hema; För många kan det vara bättre att hyra ett släp än att äga ett. Många stadsbor tex behöver ett släp 2ggr per år och inte har parkering ens för det medans många av oss på landet behöver det ofta.
Mangan; Hade själv en vajerkran för 35 år sedan och upplevde den som farlig. Lånade 65000:- och köpte en vagn med hydraulkran till MF-65-an och det var det bästa jag gjort tror jag. Sålde den för 60000:- efter 17 år. Bytte en slang och svetsade lite, det var allt. Tycker inte att det är lågt i tak här Mangan!? Lånade 150000: till en Valmet 305 4wd och vilken mycket bättre framkomlighet! Får nästan tillbaka pengarna idag om jag skulle sälja. Köpte en Vreten 1000 som jag ska bygga om rejält i sommar för den är inte tillräckligt bra enligt mig. Inga större utgifter på den.
Tänkte på 70-talet när familjer byggde nya hus; Folk sa; Du kommer aldrig att ha råd med huset i längden. Herregud vad fel dom hade!
Det finns ju någonting som heter utveckling och det är ju bara bra för oss och det kommer aldrig att dö ut!!
Jag hade ju kunnat jobba några år till och fått högre pension men till vad nytta nu när jag njuter av livet i skogen!


Vad roligt att du kör en 305:a, det är väl rätt likt farsans 205:a som jag kör idag? Vilken årsmodell har du?

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371218
loppan skrev:Är en begagnad Vimek utesluten,det finns ganska gott om dem.
En del är faktiskt nöjda med dom.
Kör några år med den och byt upp dig om det känns rätt.


Som sagt, det är absolut ett alternativ jag överväger :!:

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371221 Framförallt allihop :!:
Jag uppskattar att ni tar er tid och delar med er av era synpunkter, för och emot är lika värdefulla :YMHUG:
Imorgon drar jag till Axima på skogsdag, kanske hittar jag något som vänder upp och ner på alltihop.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

Seb macahan  
#371229 Du behöver nog inte ursäkta dig @sundelius för oss med traktor o vagn. Hade jag haft råd skulle jag köpt en Tiger eller Malwa kanske vimek alla dar i veckan. Men kostnaden i förhållande till min ekonomi och det faktum att jag måste ha nyare traktor till våra entreprenader gör att man i så fall behöver båda. Det är nog många med mig som dreglar över just dessa lite större småskotare, o med stegmatare blir det riktigt intressant. Men som sagt ovan.
De maskiner som skulle kunna funka o köpa är enligt mig för små.
Det konstiga tycker jag är att det är ett sånt intresse för dessa mindre maskiner inklusive mig själv, men varför är det så få som erbjuder tjänsten. En proffs förare i en Malwa eller Woodtiger borde kunna skota för en inte allt för mycket högre kostnad, absolut försvarbar merkostnad i alla fall när det finns brukare som tom kan tänka sig o köpa egna grejer?
Det säger väl en del om marknaden. och dessa är ju relativt billiga jämfört med konventionella Skotare så det borde gå o ha en bättre begagnad stor som tryggar sysselsättning och en "liten" för o erbjuda extra service. Så funderade en del entreprenörer som ringde på min skördare när den var till salu. Kanske något o lägga till i kalkylen Sundelius, Entreprenad?
Jag kör in mellan 100-500tsk/år på min traktor, snöbladet, skogsvagn och bigab och har aldrig annonserat mina tjänster. Men folk ringer och ju mer man kör hos andra ju mer sprids det.
Det fina med det lilla är ju att man ser skogen.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger - Lägesrapport...

sundelius  
#371231
Seb macahan skrev:Du behöver nog inte ursäkta digsundelius för oss med traktor o vagn. Hade jag haft råd skulle jag köpt en Tiger eller Malwa kanske vimek alla dar i veckan. Men kostnaden i förhållande till min ekonomi och det faktum att jag måste ha nyare traktor till våra entreprenader gör att man i så fall behöver båda. Det är nog många med mig som dreglar över just dessa lite större småskotare, o med stegmatare blir det riktigt intressant. Men som sagt ovan.
De maskiner som skulle kunna funka o köpa är enligt mig för små.
Det konstiga tycker jag är att det är ett sånt intresse för dessa mindre maskiner inklusive mig själv, men varför är det så få som erbjuder tjänsten. En proffs förare i en Malwa eller Woodtiger borde kunna skota för en inte allt för mycket högre kostnad, absolut försvarbar merkostnad i alla fall när det finns brukare som tom kan tänka sig o köpa egna grejer?
Det säger väl en del om marknaden. och dessa är ju relativt billiga jämfört med konventionella Skotare så det borde gå o ha en bättre begagnad stor som tryggar sysselsättning och en "liten" för o erbjuda extra service. Så funderade en del entreprenörer som ringde på min skördare när den var till salu. Kanske något o lägga till i kalkylen Sundelius, Entreprenad?
Jag kör in mellan 100-500tsk/år på min traktor, snöbladet, skogsvagn och bigab och har aldrig annonserat mina tjänster. Men folk ringer och ju mer man kör hos andra ju mer sprids det.
Det fina med det lilla är ju att man ser skogen.

:-BD
Jo det är ju lite som med min resa i snickarsvängen, har aldrig annonserat eller försökt att få en större kundkrets men ryktesvägen av nöjda kunder har jag ändå fullt upp.
Kanske blir det likadant om jag köper Tigern, jag kanske kommer gilla skotningen och erbjuda mina tjänster.
Hur många hektar har du som du vill att jag ska komma och köra ut ditt virke med en 1,80 bred maskin? :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).