Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

68 inlägg 46211 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

kicken  
#108349 tror deras då kostade 59.900 plus moms...

Avatar Fallback

Re: Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

axwell  
#108351 Oj, med det priset kan det knappast vara denna. Redan den här med dubbelram väger tom, dubbelt så mycket som Suzukin.
Kommer inte ihåg hydraultrycket på 135:an men flödet är mycket bättre än bensinmotoraggregatets.
Sämre än med ATV:n kan det inte bli.

http://www.kellfri.se/se/pdf/SV27_Gul_2010_SV.pdf

Användarvisningsbild

Re: Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108389
kicken skrev:tja... såg era inlägg.... förra året köpte jag en suzuki 700 ... och en helt ny huggar vagn till den.. på bonnett... behöver ca 40 kubik ved per år..... jag la ner ca 5 helger i skogen med att få hem min ved.....med ca en dm snö så konstaterade jag att jag har gjort bort mej.... jag hade inte lyckats få hem en enda pinne.....suzukin fastnade precis överallt.... och med last på så rörde den sej inte ur fläcken.....kärran är helt enkelt för tung för atv....har sett att kellfri sålde exakt samma kärra fast den är grön.. min är svart.. sålde suzukin i somras..och köpte då en 135 istället....hoppas att det ska passa bättre ihop.. man borde väl kunna plocka bort bensin motorn och driva den med traktorns hydral system??.. någon mer här som köpte en svart huggarvagn av bonnett?? dom reade ut 4st 2008..


Jag har en xyz (anpassad för ATV). Den ska jag driva med traktorn också, en av äldre modell. Både tryck och flödet (med råge) bör räcka till. Har dock inte hunnit koppla ihop det än, men ser inga problem alls med det.

Avatar Fallback

Re: Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

axwell  
#108408
Uvskogen skrev:Jag har en xyz (anpassad för ATV). Den ska jag driva med traktorn också, en av äldre modell. Både tryck och flödet (med råge) bör räcka till. Har dock inte hunnit koppla ihop det än, men ser inga problem alls med det.


Absolut, om uppgifterna på nederländska sidan stämmer så skall 135:an som ny ge 175 bar och 18,1 l/min. Bensinagg. brukar ge ca. 7 l/min(något undantag 9 l/min) och 160-180 bar.

Men Uvskogens lätthanterliga XYZ-griplastarvagn är nog en division smidigare över stock och sten.

Lasta med måtta tills du ser vad vagnen och de smala hjulen trivs med.

p://www.annatefka.nl/mf_techniek/bn_197 ... 01_05.html

Avatar Fallback

Re: Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

kicken  
#108481 min vagn väger550 kg tom....byggd som en ram....stöttor som sugrör..... körde den efter en davidbrown 990 i vintras... då lastade jag lass som gick över stakarna...så den v erkar ändå hålla bra....att köra den efter min 135
tror jag blir optimalt

Avatar Fallback

Re: Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

kicken  
#108482 kollade på kellfri bilden nu... exakt sådann jag har... fast en svart....vad kostar kellfris vagn>?

Avatar Fallback

Re: Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

axwell  
#108485 Kellfri vill ha 30´inkl. frakt + moms, men de är uppriktiga och medger utan omsvep att den inte tillhör premiumsegmentet.

Avatar Fallback

Re: Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

Siljansringen  
#114582
Sundhult skrev:Kellfri har annonserat om en ny liten skogsvagn för mindre traktorer och ATV med hydraulkran med eget hydraulaggregat. ( se sidan 6 i http://kellfri.se/pdf/veckans/2008-01-08.pdf ).

Är det ett alternativ för den som inte vill punga ut högvis med slantar för en vagn till sin ATV, och dessutom med hydraulkran?

Kellfri anses av många vara ett "sämre" märke med tveksam kvalité. är det så? Kan det vara så att vagnen är fullt tillräcklig för en fritidshuggare?

Skall bli spännande att se hur den här vagnen kan på verka marknaden för ATV-vagnar med hydraulkran. Kranman, Avesta-vagnen och XYZ borde känna lite flås i nacken. Fler alternativ lär dyka upp.

Om någon har sett, provat eller har åsikter om vagnen så vore det intressant att höra vad ni tycker.
//.D


Om jag nu får tycka något så är det att kran och drift på så liten vagn är att ta i överkant.
Räcker långt med elwinsh och lastvippa eller stakwisch. Väger och kostar mindre. Kolla med vagnmakarn i Orsa
Tegmyr svets. Han har byggt vagnar och tillbehör i 20 år utan krångel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).