Sida 1 av 5

Erfarenheter av Terri 1020/2020?

Postat: tis 08 jan 2008, 21:30
av XPG
Om någon har erfarenheter/kunskap av terri 1020/2020 som
hållbarhet/framkommlighet/pris mm så dela gärna med er?

Funderar på att köpa en till det egna skogsbruket för midre
galdringar,vindfäll mm? även en del på förtjänst åt andra,
har en traktorskotarvagn men den är för stor till sånt!

Postat: ons 09 jan 2008, 13:43
av fredar
Jag tyckte den vi hade gjorde ett bra jobb.

Mycket smidig att ta sig fram med i skogen, dock så var den väl ganska
späd. Inte så att saker gick sönder (vi hade ett rasat lager på kärran och
renoverade spridarna en gång) utan snarare att den inte trivdes så bra med
stora lass. Halva kärran gick bra att köra, lastade man mer blev det tungt.

I min tätväxta skog jag nu har skulle jag gärna ha en sån att köra med
istället för min traktor med kärra som knappt går att manövrera alls i jämförelse.
Nu får jag lov att göra körvägar för traktorn i skogen medans terrin
körde mellan träden utan problem.

Nu var vår användning strikt hobbymässig och antalet timmar per år blev
inte så värst många efter att morfar (som köpte den) gått bort.

Vi hade hydraulisk drivning av banden på kärran, kan inte på stå att det
gjorde nån egentlig nytta. Om man ställde på den så pass mycket att
det gjorde nån skillnad tog den extra hydraulpumpen så mycket effekt
att motorn inte orkade med.

Postat: tor 10 jan 2008, 20:59
av XPG
Tackar för svaret såg ju efteråt att det fanns en del skrivet redan :oops:

Men har inte hittat mycket om 2020??????

Vilken modell hadde du fredar?

Postat: fre 11 jan 2008, 09:08
av fredar
Det var en 1020 med ett litet extra tak (utan dörrar) och farmi kran
med det lilla hundbenet.

Någon skrev ett inlägg i en tidigare tråd och tyckte den var skit och det
vill jag nog inte riktigt hålla med om, däremot är den liten och kanske
klen men dess litenhet gör den ju också smidig att navigera mellan träden.

Som jag sa tidigare så var den inte så förtjust i stora lass och kranen är ju
inte den stöststa så stora stockar kunde vara för tunga.

Vi hade inga problem med att "hundbenet" gick av eller att banden skulle
kalva av (förutsatt att däcken var ordentligt pumpade då).

Den tuffade helt enkelt på utan större problem, vår gick dock aldrig så mycket
att vi kom i närheten av att behöva byta ut banden, efter 10 år var dom
fortfarande i skapligt skck.

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur många drifttimmar den hade när den såldes.



Funderade lite på om jag skulle skaffa mig en idag och kom fram till att det
mest beror på hur den ska användas.

En fyrhjuling med kärra och kran kan ju användas till rätt mycket mer än
en Terri som egentligen inte kan nåt annat än att förflytta avlånga saker
i mycket långsam hastighet.

Så mitt val idag skulle bli en fyrhjuling eftersom jag skulle ha användning
av den till så mycket mer. Om jag däremot enbart behövde en liten skotare för
skogskörning med mycket korta transporter så skulle terrin vara
intressant.

Postat: fre 11 jan 2008, 16:38
av XPG
Ja det är det som är tanken bakom det hela, för vi har redan
en 4*4 350cc som varit med ganska länge och borde börja bytas!
(för att klara dagens arbetsbörda)

Det är ju helt klart ett bra alternativ! Men den har blivit för liten
för dagens behov och att byta till nyare och större med ny
vagn så är det ju ganska samma pengar, och räknar med att
den gammla håller ju en tid till bara jag skulle hitta nått annat
till dom grövre averkningarna!

(Har nu just en hel del eftersatt skog som ståt alldeles för tätt)

Och då talar vi om riktigt eftersatt skog så det är inte bara pinnar,
därav terri behov el liknande!

Du nämde låg fart?
Vad är hastigheten om man e uppe på en relativt bra bas våg?

Postat: lör 12 jan 2008, 07:10
av pgo_jim
att du inte satsar på en honda 500cc och vagn med/utan drivning?

har kört i skolan med våran och den tog riktigt stora stockar tog väll ungefär så mycket som fick plats på vagnen, funkade utmärkt om man använder drivningen för o köra ur diken osv

en atv kan du ju ha till mera saker, och den går ju o köra fortare med än vad terrin gör om det är transport på väg

Postat: lör 12 jan 2008, 13:17
av Sundhult
Nu är det väl så att Terrin med sina band har en överlägsen bärighet jämfört med en ATV.

Mot det skall som sagt vägas att man kan använda ATV:n till mer, inte minst att köra ända ut till stället där man skall hugga ( och använda vinschen för att precisionsfälla ;) ).

Vad lastar en Terri i jämförelse med en ATV med låt oss säga en Kranman med driven kärra?

//.D

Postat: lör 12 jan 2008, 17:46
av Robin
Sundhult skrev:Nu är det väl så att Terrin med sina band har en överlägsen bärighet jämfört med en ATV.

Mot det skall som sagt vägas att man kan använda ATV:n till mer, inte minst att köra ända ut till stället där man skall hugga ( och använda vinschen för att precisionsfälla ;) ).

Vad lastar en Terri i jämförelse med en ATV med låt oss säga en Kranman med driven kärra?

//.D


Ja en terri 2020 måste ju lasta minst dubbelt så mycket som en atv kärra, om inte mer.

Postat: lör 12 jan 2008, 19:25
av MadCoke
Om jag inte har fel så har 2020 en lastyta av 1,2 m2 och klarar 3 ton. Det man bör kolla med en begagnad Terri är skicket på mattorna (svindyrt att byta). Bärförmågan är mycket bra och med de vintrar vi har nu så kan det behövas.

Postat: lör 12 jan 2008, 22:19
av XPG
pgo_jim skrev:att du inte satsar på en honda 500cc och vagn med/utan drivning?

har kört i skolan med våran och den tog riktigt stora stockar tog väll ungefär så mycket som fick plats på vagnen, funkade utmärkt om man använder drivningen för o köra ur diken osv

en atv kan du ju ha till mera saker, och den går ju o köra fortare med än vad terrin gör om det är transport på väg


Hmm :?

Har ju redan en atv(med vagn) som inte riktigt räcker till! 😡
(tror inte riktigt att 150cc till hjälper)

Till transport på väg har jag som sagt en traktor(valtra T130/160)
med huggarvagn(hakki 12t)! :D

Postat: lör 12 jan 2008, 22:52
av XPG
Sundhult skrev:Nu är det väl så att Terrin med sina band har en överlägsen bärighet jämfört med en ATV.

Mot det skall som sagt vägas att man kan använda ATV:n till mer, inte minst att köra ända ut till stället där man skall hugga ( och använda vinschen för att precisionsfälla ;) ).


//.D


Precis vad det är det jag är ute efter!

Större last och bättre bärighet!

Tittade på ditt film inlägg! kör ungefär med lika
last med atvn men på mina blöta delar av skiftena
så går det inte! 😡

O du jag har 2st vinsch på den! :lol:

Postat: tis 15 jan 2008, 16:02
av Miniskotar-Reine
Tänkte haka på din tråd och höra om det finns några direkt stora svagheter med Terri?
Som jag har förstått det så driver den enbart på traktordelen och om man vill använda vagnen så får man sköta den manuellt samtidigt?
Tänker på 2020 som här ovan. Och är det någon som vet var dem ungefär ligger i pris, säg en i hyfsat skick?
Dem verkar ju vara väldigt omtyckta eftersom man knappt hinner se en annons om dessa maskiner innan de är sålda?!

Postat: tis 15 jan 2008, 17:10
av MadCoke
Drivningen till vagnen sker på min maskin med två handmanövrerade ventiler, en för varje hydraulmotor.
Det svagheter som jag har märkt är bl.a. svag motor, låg markfrigång. Den vill lätt hänga sig på stubbar mitt under kranen. Det jag mest gillar med maskinen är att det är rymligt i hytten, inget krånglande med benen el. dyligt, som det kan vara på små maskiner. Och förstås att den tar sig fram på mjuk mark.

Postat: ons 16 jan 2008, 12:50
av Miniskotar-Reine
Hur hög markfrigång är det på den? Är det två handmanövrerade ventiler till banden bak på alla årsmodeller eller har dem bytt ut dessa på "nyare" 2020? Vilken årsmodell är det du har?
Att den tar sig fram på mjuk mark är A och O i detta fallet för min del.
När du säger att motorn är svag vad kör du med för lass på då? Fullt lass med 3 meters längder eller längre timmer? Och är det någon här som vet ungefär vad de ligger i för pris begagnat?

Postat: ons 16 jan 2008, 15:41
av MadCoke
Markfrigången är ca. 20 cm (har ej mätt). Den nyare ATD går att få med högre markfrigång. Har ej koll på årsmodell men ca. -92 och hur det är med drivningen på andra årsmodeller vet jag inte.
Motorn är en tre cynlindrig Kubota och den skulle kanske behöva en översyn så småningom. Jag kör mest 3 m massa i gallring med den och med fullt lass (ca 3m3) så är det lite knepigt i uppförsbackar. Om den tappar fart så måste man lätta på gasen och ta "nytt tag" så att variator får högre utväxling. Prisena kan ligga på ca 150 000, vet ej säkert.