Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

59 inlägg 36842 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Jonny Wennberg  
#534606 Rig mej. 0703772313

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

bening05  
#537310 Hej, är det nå´n som vet om man kan justera differentialen på framaxeln eller är det bara att köpa en ny om den inte funkar.

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

ulfgustav  
#537383 Det blir nog till att köpa en ny isåfall, hur menar du att den inte fungerar?

Avatar Fallback
bening05  
#537386 Den driver inte på det hjul som har fäste.

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

ulfgustav  
#537681 I Framdifferentialen är det ingen diffspärr, kan möjligen vara en lamelldiffbroms , jag tycker att det känns som en sådan då jag har lyft upp framdelen och känt med handen. Har ingen sprängskiss eller annat på den utan det är min känsla bara.

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

bening05  
#537687 Ja, så kanske det heter, det står bara differential i instruktionsboken. Om det är en lamellbroms kan den vara justerbar.

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

ulfgustav  
#537696 Nej det finns igen justering i allafall ingen utvändig.

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

bening05  
#537764 Tack för hjälpen, jag har instruktionsboken som pdf, i den finns det också sprängskisser, vill du ha den så kan jag mejla den om du lämnar mejladressen./Ingvar

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

brandjon  
#543236 Jag blev vid en Vimek nyss som jag provat lite....och satt mig i ett surhål. Vinsch funkar till viss mån, men ska det inte gå att köra på 1:an framåt samtidigt som man vinschar?
Där jag satt så orkade inte vinschen enbart dra upp mig och verkade inte funka att köra samtidigt med driften...

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

bening05  
#543291 Jo det ska gå, man måste ha ganska mycket gaspådrag så att variatorn "går in".

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

VimekarenLastEdition  
#543326 Mina erfarenheter från 101:an med mekanisk vinsch, gas så hjulen spinner innan man drar i vinschen så brukade man komma loss

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

brandjon  
#543372 Blir till att prova detta nästa gång. Tror jag gjorde tvärtom här med att sträcka vinschen och sen börja gasa. Trodde remmen slirade och ska även kolla om den gör det. Nu blir det inget test förrän snödjupet minskat

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Blondin 750  
#545875 Jag har blivit ombedd att hjälpa min granne med lite service på hans 101, den har tjuvstannat och gått lite dåligt men det har jag förhoppningsvis fått ordning på nu. Däremot så har jag noterat att när man kör kranen, en 303, så går det väldigt tungt i hydrauliken när man kör stickan och det är uppenbart att den funktionen är strypt på något sätt. Vi har testat att skifta slangarna och använt rotatorsektionen och det fungerar alldeles utmärkt, den går lätt och stickan blir betydligt snabbare och vi kan inte se att det skulle finnas någon anledning till att strypa den funktionen. Stickans sektion är märkt med ett "R" mellan portarna och på hydaulschemat noterar vi en backventilsymbol för den funktionen som inte finns på tex rotatorsektionen. Sliden är demonterad och kontrollerad och utan synliga skador.
Det största problemet är kanske inte att det går lite långsamt, även om det är en smula frustrerande, utan det värsta är att motorn får jobba så hårt just i startögonblicket när stickan aktiveras så den ofta stannar om man inte har "full gas", det gör nästan ingen skillnad om man smyger eller inte. Är det någon som känner igen problemet och kanske har någon förklaring till funktionen på ventilen? @ulfgustav ?

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

ulfgustav  
#545905 Hej Känner inte igen problemet, det är bara funktionerna lyft och sväng som har shockventiler. Har tyvärr inget hydraulshema, men som du beskriver det kan det kanske vara så att backventilen som du nämner sitter på stickans ventilsektion för att olja från stickan inte skall "rusa" till lyften om du samtidigt kör båda sektionerna?? Kontrollera adaptrarna som sitter på ventilen för stickan, men även på cylindern så att det inte sitter någon sk stryp adapter där

Avatar Fallback

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Blondin 750  
#545932 Tack för snabbt svar. Vi har inte kunnat finna några nipplar som stryper, de har större hål än vad slangarnas nipplar har så problemet ligger inte där. Min teori är också att det är frågan om någon form av flödesdelning och jag har bara tomkört kranen i verkstan när vi testade en annan ventilsektion, alltså inte i skarpt läge. Jag ska se om jag kan få till en bild på hydraulschemat och även en film när han kör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).