skogsbonne skrev:Snö nu? Den kommer ju snart igen?
snart å snart, det flistrade lite i förra veckan så jag tänkte att det är bäst att testa prylarna
Stihl MS260, MS201 Yamaha Grizzly 450 MB Trac 900 Patu
skogsbonne skrev:Snö nu? Den kommer ju snart igen?
OlarsM skrev:Dt här alternativet tycker jag verkar förnuftigt. Så en sån ska jag göra.![]()
JensSkoog skrev:Titta på hur dom gjorde det i gammla dar. Två "trappstockar" med en meter i mellan ungefär på mitten, och så "vandrar" man stocken upp hur högt det skulle vara.
anersimyra skrev:Du får gärna göra en " ritning " på det hela Jens..JensSkoog skrev:Titta på hur dom gjorde det i gammla dar. Två "trappstockar" med en meter i mellan ungefär på mitten, och så "vandrar" man stocken upp hur högt det skulle vara.![]()
JensSkoog skrev:
Vet inte om den här ritningen är till å förstå. Man gör en "stiga" av två stockar, borrar inn nogra bitar av stångjarn som sticker ungefär 2-3 cm upp och så kan man "vandra" stockarna upp till toppet av traven ved å trycka/lyfta/svänga på enden av dom. I gammla dar hugg dom trinn i stigen, men jag finner det mycket snabbt å slå i jarnbitar. Har användt tekniken i skogen och när jag varit i behov av å lyfta tunga balkar när jag byggd. Konsten är ju å göra den av stockar som holler, men som inte blir för tunga, och å finna mitten på dom ska "vandras" upp. Om man gör avståndet mellan stigestockarna kortare, går jobbet hemskt lett!