Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mini skördare usewoods

39 inlägg 27195 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mini skördare usewoods

svampbob  
#221803 Det var hos Johanssons maskin i Vännäsby. Otur att jag inte kom dit tidigare på dagen medan dom var ute och provkörde maskinerna. Blir dom återförsäljare så får jag väl se till att låna hem en demomaskin.

Användarvisningsbild

Re: Mini skördare usewoods

svampbob  
#224525 Någon fler än jag som var på visningen i Brännland idag?

Användarvisningsbild

Re: Mini skördare usewoods

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224527 Tiden räckte tyvärr ej till för att åka förbi där :/

Användarvisningsbild

Re: Mini skördare usewoods

svampbob  
#224529 Intressantare än vad jag hade förväntat mig.

Användarvisningsbild

Re: Mini skördare usewoods

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224534 Men finns det någon möjlighet att få lönsamhet i det hela är väl det som e frågan....
Vad är det tänk att man skall ligga i för timkostnad med en usewoods?

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

röjjare  
#224536 Jag var på en snabbtitt.
Blev en hel del dubbelstammar kvar av granen, en del avbrutna toppar och ganska höga stubbar. Så kvalitén nådde inte upp till våra (höga)nivåer av kvalitet.
Jag fick en bra film på det också.
Hann tyvärr endast vara med då dom körde aggregatet som syns på bild med två "klingor". Det fanns ett mindre aggregat också med en klinga såg jag.

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

skogshasse  
#224541 hej på er ni som har sett maskinen i drift i verkligheten vad tycker ni om framkomligheten och däckstorleken

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

Weavens  
#286968 Tycker att maskinen är väldigt intressant. Pratade med en Finnsk entreprenör som kör denna på heltid. I Finland har den här tekniken av röjning kommit mycket mer framåt än här i Sverige. Det mycket på grund av att ungdomar inte vill jobba manuellt.

Givetvis är den inte lika effektiv som manuellt i en normal röjning. Däremot i en djungel där man som manuell röjare gråter sig igenom så är denna maskin betydligt bättre enligt finska skogsstyrelsens tester. Sen måste man tänka på andra aspekter som väderförhållande? säkerhet? arbetsskador? mörker? etc etc. Det man inte tjänar in i effektivitet tror jag man tjänar in i fler arbetade timmar/år och en fritid efter jobbet.

Som det ser ut idag med att få tag på duktiga ungdomar som vill röja i flera år börjar bli ovanligt. De flesta söker sig till ett enklare arbete med mer pengar i fickan. Ganska logiskt. Börjar vi inte få in fler med utbildning och drivet i kroppen för att klara av jobbet som skogsröjare så kommer nog dessa maskiner att ta över ganska så snart.

Användarvisningsbild

Re: Mini skördare usewoods

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301201 Först i landet med Usewoods http://www.lantbruk.com/skog/positiva-e ... ll-rojning
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).