Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Myt eller verklighet......

18 inlägg 10601 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Myt eller verklighet......

andreaswehtje  
#215772 [quote="anersimyra]Har ditt drag/kula fungerat utan problem ? Kulan på min 800 har börjat rotera i fästet :surp: . Angående hk i en 800 potät så anger mitt försäkringsbolag 64 hk för min 2010!
Mvh Anders.[/quote]

Nej jag har inte haft några problem med drag/kula. Kanske för att jag inte rycker igång?
Stämmer nog att Polaris 800 Efi har 64 hk, jag har inte riktigt koll.

Avatar Fallback

Re: Myt eller verklighet......

andreaswehtje  
#215775
anersimyra skrev:
andreaswehtje skrev:Jag har kört ATV Polaris 800 Efi (ca 50 hk) med Kranman Rexon 300 skogsvagn (1,5 ton), med hydaraulaggregat frontmonterat på hjulingen, i ett antal år och inte haft några problem med att ramen inte skulle hålla trots att skogsvagnen lastats på ordententligt. Vid tung last så trycks bakvagnen på fyrhjulingen ned ordentligt och frigången kan bli mycket liten, dvs lätt att fastna på stubbar stenar m.m. Bytte därför ut fjädrarna bak till styvare och det gjorde susen, så det kan jag klart rekommendera. Vid tung last så blir trycket stort på kulan så att styrningen på framhjulen försämras men det går dock.
Har ditt drag/kula fungerat utan problem ? Kulan på min 800 har börjat rotera i fästet :surp: . Angående hk i en 800 potät så anger mitt försäkringsbolag 64 hk för min 2010!
Mvh Anders.


Nej jag har inte märkt av några problem med draget/kulan trots att jag nästan aldrig använder drivningen på vagnen. Kör kanske mjukt och plant? Det stämmer säkert att Polaris 800 Efi har 64 hk.

Användarvisningsbild

Re: Myt eller verklighet......

anersimyra  
#215863
andreaswehtje skrev:
Uvskogen skrev:Det där låter inte riktigt alls. Har kört med vag, både med och utan drift, i flera år nu. Lastat rejält tungt med både timmer och grus. Har dessutom cirka 70 kg extra vikt fram för att kompensera för att framhjulen lättar. Inga som helst problem med fyrhjulingen.
Drivningen gör förstås att belastningen minskar då du slipper "ryck-köra" med last.


Om du har 70 kg extra fram så kompenserar det ju både för fjädringen bak och bättre styrningen, men har väl nackdelen att ekipaget blir tyngre. Sedan vet jag inte hur styv fjädring du har på din hjuling, kan ju ha ánpassats till skogsvagn redan när du köpte den.
Hej. Jag tror att både jag och uvskogen kör "stelopererat" bak. Personligen skulle jag gärna "operera" hjulingen fram också.
Mvh Anders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).