Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Funderingar om Terri

24 inlägg 18357 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Funderingar om Terri

Jonathan maskiner  
#199360
Skogstomte skrev:Har både Terri (2020 med Mowikran) och Valmet 505 med Mohedavagn 120. Vi kör allt vi kan på huggarvagnen såklart och använder Terrin när vi måste. Som du säger så är Terrin suverän men det blir ganska dyra kubik om man ska räkna tid och underhåll - Terrin slits ju fortare per kubikmeter räknat. Så klarar du terrängen så är saken klar tycker jag.


Hej Skogstomte, jag har länge funderat över en Terri men är lite skeptisk på grund av, som du nämner, underhållet. Hade huvudsakligen tänk använda den på snötäckt mark och hoppas på så vis kunna undvika alltför stort slitage på band och övrigt. Främst genom att man slipper sten och kan "sladda" huvudkörvägar. Ser att er Terri är utrustad med Mowi-kran, har du provat den som normalt sitter på Terri 2020, alltså den med knäutskjut? Jag tänker mig att en Terri bör uppgraderas för att bli användbar, exempelvis med vagnsdrift, pivariovariator, ev midjelåsning.. Frågan är om det är värt pengarna. Den ska inledningsvis användas för vedrustning och gallring på myrskiften där det normalt är runt metern snö vintertid.

Vad kostar mest underhållsmässigt?

Tacksam för svar och tips.

Mvh



   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar om Terri

Bax  
#199464 Jag funderar också på en Terri, det är ganska blött på en del av min mark.
Hur viktig är vagnsdriften egentligen?

Avatar Fallback

Re: Funderingar om Terri

Jonathan maskiner  
#199469 Innan proffsen eventuellt svarar "har jag hört" att Terrin gräver ned sig i snö utan vagnsdrift. Men jag antar att det borde funka på barmark. Samma bud från en som använt en 2020 och en som har en 1020. Vad hade du tänkt dig för modell? Jag tycker nästan att 2020 är väl dyr, dom flesta kostar runt 200000 beroende på utrustning. Men å andra sidan kostar en utan hytt (1020) ~80000+moms. Sen är det ju intressant vilket skick banden är i, dom är tydligt rätt dyra. Sen finns det sommar och vinterband till traktordelen. Många frågor, låt se om någon med erfarenhet vill svara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar om Terri

Jonathan maskiner  
#199473 Fördelen som jag ser det är att Terrin är så pass liten att man kan köra den efter en bil och att den är så pass simpel att man kan laga mycket själv. Det mesta om man har lite maskiner. Det finns en tråd här på skogsforum som handlar om en som byggt till vagnsdrift men jag misstänker att kostnaden för tillbyggnaden nästan närmar sig en halv Terri till. Tror inte han skrivit vad det landade på men jag tror allt gjordes på en verkstad, så med arbetskostnad, hydraulik och annat material skulle det inte förvåna om det kostade mer än 30000 i slutändan. (2 hydraulmotorer, pump, ventil, slang minst 10000..)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar om Terri

Skogstomte  
#199483 Jo, den kostar en del i underhåll men inte avskräckande summor. Framförallt så går det åt lite bandstyrningar och bandplattor, främst på vagnen. Nya hjullager (samtliga) på dragaren samt ett par kompletta hjul då det hade gått upp sig i navet. Hjulen bör smörjas ofta, bara labyrinttätningar på de gamla maskinerna.

I övrigt som på små maskiner, per kubikmeter står man mer i verkstan än en stor maskin. Små maskiner är ju dessutom knepiga då allt ska tryckas ihop på liten plats, går åt mer slangar och blir knöligare att skruva med.

Vi har även lagt en hel del tid och även någon krona på att stärka upp vagnen, lösningen på vagnsdriften med bara halvt skyddade slangar och ventiler samt "söndersågad" konstruktion runt ramröret gjorde att vi trädde ett helt nytt centralrör utanpå det befintliga som kortades, blev som Moheda har på sina vagnar. Då kunde vi även klämma in frihjulsventilen i en låda där bak istället för oskyddad under grinden.

Vår Terri med sommarband gillar inte snö, 30 cm sen börjar det gå tungt. Vid 50 cm får man ta mindre lass. Vagnsdriften hjälper men motorn är i klenaste laget. Troligen blir det betydligt bättre med Pivario men jag har ingen erfarenhet av denna.

Jag har inte provat "råttfällekranen".

Däremot byggde vi på midjelås vilket sparar massor med tid och strul. Satte en givare på vridhuset som lossar låset när kranen befinner sig över lasset, mycket smidigt. Har även omkopplare så att man kan koppla från automatiken eller låsa hela tiden. Svårt att vara utan. Även monterat radiovinsch i denna ombyggnad. Går att vara utan, men vi vinschgallrar en del och då är det fint att ha. Har en processor som vi lägger på vagnen.

Totalt sett många timmar nedlagda på vår maskin, vete sjutton om man hinner få igen allt arbete innan maskinen är slut men den är fin att ha. Fick gå en del efter Gudrun och Per. Några bilder finns här https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=38&t=5140&st=0&sk=t&sd=a&start=15#p99041
Tyvärr har jag inte fler eller bättre bilder för tillfället.

Avatar Fallback

Re: Funderingar om Terri

Jonathan maskiner  
#199594 Tack för svaret! Enklast vore det ju förstås att köpa en som redan är utrustad med vagnsdrift, gärna en parallelkran med 2 spaksstyrning med för den delen. Känns dessutom dumt att köpa en utan hytt för att senare kosta på med diverse finesser. Man kommer ändå att sakna en varm hytt.

Men det som avgör till sist är förstås skick och pris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar om Terri

sveakatten  
#199601 Hur mycket kan man lasta?
Timmer? massa?

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om Terri

Skogstomte  
#199650
Jonathan maskiner skrev:Tack för svaret! Enklast vore det ju förstås att köpa en som redan är utrustad med vagnsdrift, gärna en parallelkran med 2 spaksstyrning med för den delen. Känns dessutom dumt att köpa en utan hytt för att senare kosta på med diverse finesser. Man kommer ändå att sakna en varm hytt.

Men det som avgör till sist är förstås skick och pris.


Varsågod!

Generellt är det ju billigare att köpa så rätt man kan. Vad jag har förstått så ingår en större effektreglerad pump på 2020 med vagnsdrift, dyrt att bygga på i efterhand, skulle gissa 20 - 25 papp bara för pumpen. Hytten skulle jag inte vilja vara utan.

sveakatten skrev:Hur mycket kan man lasta?
Timmer? massa?


Den är specad till 2 ton men nån pinne extra ger 2,5 - 3 fub beroende på chaufförens omdöme :oops: Timmerlass blir gärna baktungt så man får ta lite mindre på för att få ett rimligt tryck på boggin bak. Dessutom har vagnens band minst bäryta (320mm bredd) så det är den som går igenom först om det bär dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om Terri

Bax  
#199651 Jag har sett många olika kranar på dem. Har ägarna bytt själva eller är det Terri som bytt modeller allteftersom?

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om Terri

Skogstomte  
#199652 Någon har säkert bytt kran men jag skulle tro att de flesta är originalkranar, dessa är snäppet mindre än de på huggarvagnarna så det finns inte så mycket beggat att få tag i.

Avatar Fallback

Re: Funderingar om Terri

sveakatten  
#200743 Min kan jag lasta så här utan drift på vagnen,och har värme i hytten.
Jag kanske kan låta bli att sukta efter en terri.
Den här är ju trots allt mycket billigare.
2012-12-25 10.12.05.jpg

Avatar Fallback

Re: Funderingar om Terri

Blivande snickare  
#200744 Vad har du för kran?

Avatar Fallback

Re: Funderingar om Terri

sveakatten  
#200746 Ett hemma bygge som det mesta på denna maskin.
Räcker ca 3.5meter.

Avatar Fallback

Re: Funderingar om Terri

Blivande snickare  
#200748 Ser fin ut :smile:

Avatar Fallback

Re: Funderingar om Terri

sveakatten  
#200758 Tack för det snickarn,
Den blev att fungera bra, få se bara hur länge den håller (med mig bakom svetsen) :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).