Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Toro snöslunga 826 växlingsproblem

6 inlägg 9855 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Toro snöslunga 826 växlingsproblem

andm  
#198828 Har en Toro 826 av årsmodell 80-tal.
Jag har justerat växel-lägen och avstånd mellan friktionshjul och friktions-skiva enligt användarmanual.
Ändå trasslar det, back 2:an och 3:an funkar, går dock mycket sakta på 2:an.
Lägger jag i 1:an så ser hjulet ut att hamna "rätt", men vid belasting/körning så söker det sig in till centrum på friktionsskivan där det står och svarvar och slungan står still.
Tycker friktionshjulet ser ok ut, men är kanske lite slitet då det är platt och inte har någon "rygg".
Har sett samma sak på en 11hp Toro 38095, friktionshjulet heter 40-8170.
Någon som har råkat ut för detta och vet någon lösning ?
Byta hjul, eller beror detta på allmänt slitage i lederna i växlingsarmaturen ??



   TS
Användarvisningsbild

Re: Toro snöslunga 826 växlingsproblem

totte  
#198879 Börja med att checka upp lager, länkar och leder. Friktionsdriften är rätt känslig för att det glappar lite och att gummitrissan inte håller positionen indikerar att länkaget inte är OK.

Den skall dra helt OK även om hjulet är halvslitet eller så, om det är rätt justerat, vilket det ju är. Så byt inte hjul nu, leta reda på vad det är som gör att det tappar läget. Kan inte råda mer, har inte mekat Toro nån gång. Kanske Viktor Meck vet nåt om det.

Användarvisningsbild

Re: Toro snöslunga 826 växlingsproblem

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198883 Även ett oskadat friktionshjul kan ju vara kasst om det är så hårt (av ålder) att den inte greppar.

Men att den går sakta på hög växel och inget alls på ettan låter som en justeringsfråga, är friktionshjulet för nära centrum av "svänghjulet" (kommer inte på vad det heter) så blir det ju för dålig fart på den. I värsta fall står det bara still eller går åt fel håll.

Avatar Fallback

Re: Toro snöslunga 826 växlingsproblem

axwell  
#198902 Att friktionshjulet vill driva åt sidan tyder på att det har fel höjd mot drivskivan, då slits friktionsskivan onödigt snabbt.

Tror på tottes teori om att det inte är som det ska med länkaget, något som blivit krökt eller rostat fast.

Avatar Fallback

Re: Toro snöslunga 826 växlingsproblem

andm  
#198915 Nu har jag lyckats fått till det.
Det gick enligt instruktionerna i bruksanvisningen, men var känsligare än vad jag trodde. Justerade fästet för växelspaken i sidled.
Tror dock att > 30 års slitage i lederna + ett halvslitet friktionshjul gör det trixigare.
Men man får vara nöjd, nu drar den som en oxe på alla växlarna å käkar å kastar snö.
Vilka av dagens billighets-slungor gör det om 30 år !!!??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toro snöslunga 826 växlingsproblem

totte  
#198923 Toppen! Jo det är känsligt som tusan, men gammalt bra järn förgås inte så lätt. Min Gilson tuffar på och tar det emot så spinner den hellre loss med piggkedjor än att driften slirar, Från 81 :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).