Sida 5 av 8

Postat: fre 11 apr 2008, 19:24
av Röjkvist
Michael skrev:Jag har endast sett och provat Alstor på mässor, men speciellt tre saker gör att jag aldrig seriöst skulle överväga den.

1. Mekanisk låda. Hur fort kommer inte den att ta slut? Och vem vill slåss med en sådan i skogen? Det skulle naturligtvis vara hydrostatdrivning på den istället.

2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.

3. Priset. Trots dessa budgetlösningar som mekanisk låda och B&S-motor kostar den ÄNDÅ uppåt 300K. Om den hade haft hydrostat och en riktig dieselmotor så hade jag kanske kunnat förstå det priset, men jag skulle aldrig betala det för den rådande utrustningsnivån.

Man får ganska mycket avverkat av en skördargrupp för 300K :wink:

Postat: fre 11 apr 2008, 20:29
av Mangan
Michael skrev:2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.

.


Finns! Kostar givetvis lite extra, priset hamnar VÄLDIGT nära 400.000:- då.

Postat: fre 11 apr 2008, 20:31
av Mangan
Röjkvist skrev:Man får ganska mycket avverkat av en skördargrupp för 300K :wink:


Heöt sant, och man får dessutom bredá stickvägar och fina djupa diken längs basvägarna...

Postat: sön 13 apr 2008, 10:39
av Michael
Mangan skrev:
Michael skrev:2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.

.


Finns! Kostar givetvis lite extra, priset hamnar VÄLDIGT nära 400.000:- då.


Ser man på. Det måste vara relativt nytt dock? Fanns inte för något år sedan när jag frågade. Men 400.000:-? Jag förstår ärligt talat inte vad i h-e det är som kostar så mycket pengar på den där maskinen. Jag tycker inte att det borde vara omöjligt att sälja den för max 250.000 med både dieselmotor och hydrostatdrift.

Postat: sön 13 apr 2008, 15:00
av Robin
Skulle hellre köpa en honda med hydrostat och kranmans värsta huggarvagn för 250 000:- istället för det där plåtmonstret för 400 000:-.

Postat: sön 27 apr 2008, 21:50
av nässjömåla
Jag har ingående kollat upp konsruktionen på Alstor och den borde inte kosta mer än 200.000kr oavsett vilken motor man sätter i den. Den är väldigt enkel och ren i sin uppbyggnad. Och det är de sakerna som brukar fungera. Om du är händig skulle du kunna bygga en själv för ca 100.000kr.

Postat: sön 27 apr 2008, 23:08
av th
Michael skrev:2. En sketen (och därtill bensindriven) Briggs & Stratton "gräsklipparmotor". En liten Kubotadiesel på runt 20hk och ordentligt vrid vore flerfaldigt bättre.

3. Priset. Trots dessa budgetlösningar som mekanisk låda och B&S-motor kostar den ÄNDÅ uppåt 300K. Om den hade haft hydrostat och en riktig dieselmotor så hade jag kanske kunnat förstå det priset, men jag skulle aldrig betala det för den rådande utrustningsnivån.


B&S-motorn är inte så kass. Det är en Vanguard-motor med riktig trycksmörjning och bättre kvalitè i detaljerna än en vanlig gräsklipparmotor. Håller trloligtvis minst lika bra som en diesel. Används en del i mindre entrprenadmaskiner och finns i en och annan bättre gräsklippare.

Postat: mån 28 apr 2008, 09:35
av Anders_S
jag har också funderat och räknat lite och kommit fram till att en boggilåda komplett med däck borde kunna gå att få ihop för ca 10000 kr st.
Enligt specken så har den en lastkapacitet på 2 ton men jag får inte riktigt ihop det med dom däcken, ja menar fullt last och lite snedställning och du kommer ha ca 1 ton per hjul på vagnen och det kan knappast dom där däcken klara!?
Riktiga däck kostar ca 2500 kr/st (trelleborg).

Vet ni om den har kedjedrift i boggin?

Att kunna bygga en för 100000 kr tror jag är en bra gissning dock inte med hydrostat. Sen tillkommer naturligtvis kran....

Postat: mån 28 apr 2008, 09:40
av Anders_S
jag pratar naturligtvis priser exkl moms och arbetskostnad.

Postat: mån 28 apr 2008, 12:13
av Mangan
Anders_S skrev:Vet ni om den har kedjedrift i boggin?


Ja, det har den.

Att kunna bygga en för 100000 kr tror jag är en bra gissning dock inte med hydrostat. Sen tillkommer naturligtvis kran....


Om ej hydrostat, vad?

Postat: mån 28 apr 2008, 14:17
av Anders_S
mekanisk precis som idag.

Postat: tor 01 maj 2008, 18:01
av Anders_S
kan nog bli mer än 10 papp bara för en boggilåda med innehåll.

Vad kostar det att få splines gjorda på en axel?

Postat: lör 03 maj 2008, 21:09
av skotartokig
Ni har inte funderat på en Vimek?

Postat: lör 03 maj 2008, 23:04
av Nolltax AB
En last på 2 ton är tungt. Dom där maskinerna väger dessutom en del.
Motorstyrkan är en svag punkt....
Jag körde fast med vanlig ATV å griplastarvagn med drivning. Max ett ton på vagnen och en helfrisk 800kubikare i fram. Det grävde bra länge innan jag kom loss.... Alstor å Vimek har inte många hästar som knuffar på när man gjort bort sig. Vilket man givetvis gör förr eller senare....

Postat: mån 05 maj 2008, 20:32
av skotartokig
Det är en otrolig framkomlighet med en vimek 606 och jag tror att en fyrhjuling med driven vagn inte tar sig bättre fram än en Vimek.