Sida 2 av 3

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: fre 07 feb 2014, 20:02
av totte
Där ser man, hur skulle man klara sig utan russinburkar :lol:

Och så bra då att midjan är OK, lite gung i traktorn var väl närmast normalt på dom.

Sätt inte på nån turbo, inte för jag vet om det ens går, men jag tror inte drivlinan skulle hålla i längden om du skulle vässa upp den.

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: fre 07 feb 2014, 20:30
av Enstaberga
Du har säkert rätt Totte och jag kör mest på vedbacken och lyfter pinnar hit och dit ändå. Det visade sig rätt snart att Kallen var för bred om baken för mina stickvägar. Den är breddad med framfälgar bak och där nästan 3 meter bred.. Tippar inte lika lätt men är heller inte optimal i min ungskog för gallringsuppdragen som den införskaffades till.. Nu försöker jag plita ihop en skotarkombo mellan BM 320 utan framhjul, odriven boggivagn och en liten kort kran. Smalt och bra hoppas jag, nästan hälften så bred som Kalle. Är dock än så länge fortfarande kvar i tillverkningen av midjan mellan traktor och kärra. Jag har onödigt nog försökt snitsa ihop en midja själv av grovrör men ratar nog min fulsvets och tar en förhoppningsvis bättre och stabilare lastbilsaxel till detta i stället. Där kan det dessutom bli bromslåsning som bör motverka vältningsrisken. Bilder kommer längre fram om det blir bra..

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: lör 08 feb 2014, 12:31
av totte
Det där låter mvcket intressant. Midjan är ju en kritisk punkt och inte helt lätt att bygga, rörelse i två dimensioner och mycket stora krafter som skall hanteras med exakthet och stabilitet. Väntar med spänning på bilderna!

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: tis 11 feb 2014, 16:49
av Homo abies
Turbo på 600 -nää det är nog inte så nyttigt vill minnas att dom hade lite svårt att hålla tätt i toppen? kolla kompression, spridare o pump i första hand

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: tis 11 feb 2014, 18:41
av Enstaberga
Traktorn är lättstartad men ryker rätt svart ibland, läs vid tung gasfot.. Det blev lite bättre när jag gjorde rent luftfiltret och bytte olja och oljefilter men den är fortfarande lite klen. Hur och vad gör jag för att se om spridarna och pumpen behöver åtgärdas?

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: tis 11 feb 2014, 20:26
av Mr-Hemek
Med en tjänstevikt på nästan nio ton en totalvikt på arton och en rova på 59hk så ska man nog inte hoppas förmycket.

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: ons 12 feb 2014, 08:57
av Enstaberga
Vill inte vara petig men om det är som jag tror dvs. bytt motor till BM 600 så är det väl ca 4 pigga kusar till.. om det nu hjälper.. Det blir ju sammantaget ca 3 hk per ton.. lite sämre förutsättningar än en ordinär moped med andra ord.. Hursomhelst, jag är mycket nöjd iallafall. Traktorn gör sitt jobb väldigt bra på vedbacken och jag har inte särskilt bråttom och det är mest vid omkörningarna på motorvägen som jag tycker att den är lite trött..

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: ons 12 feb 2014, 09:35
av Mr-Hemek
Jo jag vet har själv en smv Drivax som ju också är byggd på Bm boxer och det fungerar utmärkt med den lilla motorn i skogen och på vedbacken men på vägen är det sällan man kan utnyttja hög 5a

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: ons 12 feb 2014, 11:05
av Enstaberga
Mr Hemek: Då är det kanske som det ska vara ändå, liten motor - tung kropp. (Låter som mig själv..) Hög 5a och halvtlass har inte fungerat någon gång annat än i nedförsbacke och det är ju inte alltid lätt nerförslut varken i livet som i verkligheten.. Har du bilder på din drivax? Jag är ju barnsligt förtjust i allt gammalt järn som rullat/rullar i skogen så lite foton på din maskin vore ju roligt. Mvh. Jörgen

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: ons 12 feb 2014, 12:17
av totte
det är mest vid omkörningarna på motorvägen som jag tycker att den är lite trött..


:lol: :lol:

Tänk dig då att köra dumpern, Gruskalle, det var samma framända. Med ett fullt makadamlass så var det svårt att köra om i uppförsbacke.

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: ons 12 feb 2014, 12:32
av Mangan
Så länge man inte kör gödseltunna eller höbalar från ängen längst bort, så är det där med hästkrafter överreklamerat. Ta't lugnt i trafiken! :-)

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: ons 12 feb 2014, 13:43
av Palakangas
Kan inte låta bli att berätta när jag hade en Hemek 600 utan broms på traktordelen, bara hydraulisk vagnsbroms. I en brant och kurvig utförsbacke på en skogsbilväg hoppade låg/hög växeln ur. Det gick inte att få in den igen så jag bromsade vagnen och motorn dog. Utan styrning for jag ner för en slänt och gränslade ett stort avledningsdike. Jag skrek som en stucken gris innan den stannade i ungskogen. När jag fick hjälp av en kille med en Huddig 1260 såg han inte traktorn från vägen. Köpte nya bromsband samma dag.

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: ons 12 feb 2014, 20:27
av Mr-Hemek
john kamera 009.JPG
här är en bild på mitt monster

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: ons 12 feb 2014, 21:11
av Enstaberga
Snygg! Mer och fler bilder vill vi ha..

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Postat: tor 13 feb 2014, 01:39
av totte
Fin klassiker!