Små skogsmaskiner och övriga maskiner

kranman bison

50 inlägg 38297 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kranman bison

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199780 Klarade du det med kranen eller använde du vinschen med block?

Användarvisningsbild

Re: kranman bison

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200316 Det var både med kran och vinch och en massa trixande. Inget jag rekommenderar men när man bara har en eller två stockar kvar så vill man ju gärna få ut dem med de hjälpmedel man har till hands.

Avatar Fallback

Re: kranman bison

Janne H  
#201467 Hej ni som funderar på Bison 6000 Kranman.
Skrev ett inlägg 23 sept. 2012 att jag haft möjligheten att testa en Bison 6000 på hemmaplan. Nu är jag ägare till nr.0046 och har kört i min lilla skog i 2 veckor och inte är jag besviken. Detta är en Fantastisk liten maskin med bra hydraulik och framkomliget i den djupa Smålänska snön. Visst önskar man sig alltid saker som alltid småsaker, men den är OK.
Började med småskaliga maskiner 2005 med 4-hjuling och och el-vajerkran till Kranmans fullutrustade T1800 och T1900 vagnar år 2008 med en fullutrustad Polaris X2 med bl.a servostyrning förstärkt drag, stora hjul, hanterbar ramstyrning. osv.
Fundera inte utan köp en Bison. Det blir billigare att satsa direkt och inte göra som jag gjorde. "Småskalig skog blir aldrig lönande utan ett livsverk".
mvh
Janne H
PS. Är inte sponsrad av Kranman eller någon återförsäljare. :-bd :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: kranman bison

Boarpan  
#201493 Var också och testade bison samt kinatraktor och deras paket med kranmanvagn.
Bison får man för 300 och kina med vagn 200.
Får lov att lovorda bison för framkomligheten och smidigheten när man backar med den. Återförsäljaren ansåg att på bisonen skall man inte snåla på motorn utan satsa på den större då modellen.
Nackdelen med bison och deras fördel är storleken perfekt för massaved där man snirklar sig förbi. kändes också perfekt att rensa diken med.

Avatar Fallback

Re: kranman bison

quaker  
#331141 Nån Som har några intryck av Kranman Bison 4000 ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).