Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Iller skotare

7 inlägg 8305 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Iller skotare

ÅsaNisse  
#182475 Finns den någon som kan delge lite information om hur Iller med gripkärra beter sig i arbete.
Kränger banden? Utväxling och hastighet? Styrning med bandbroms eller kolvar i midja?
Är det mekanisk eller hydostatdrivning på Illern? Finns möjlighet för driven kärra?
Jag har hittat lite trådar om instruktionsböcker och reservdelar, men inget om det är en funktionell maskin.
Vad kostar en av de senare maskinerna med dieselmotor?
Fler frågor finns, men vi börjar med dessa.



   TS
Avatar Fallback

Re: Iller skotare

ÅsaNisse  
#182573 Finns det ingen på forumet som har något att säga om Illern??
Eller är jag för otålig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Iller skotare

sveakatten  
#182578 Hej.
Jag har en Iller och kör timmer med. Jag har gjort en egen kärra till den och en egen kran, så jag vet inget om dom som är fabriksgjorda.(såg att det fanns en på blocket nu). Den jag har är med V4 motor och det var (är) styrbroms, men det tycker jag fungerade dåligt och tror att det gäller på axlar och dylikt. Så när jag gjorde kärran satt jag på midjestyrning och det fungerar mycket bättre.Den tar sig fram nästan över allt, är lite knepigt att köra på skrå när det är isigt.Har inte krängt några band än.Det är mekanisk drivning tror det är så på dom nyare maskinerna också.Ville egentligen ha en Terrie men dom var så dyra och nu tycker jag denna funkar bra, väger 1000kg + kran vilket gör att den drar rätt bra, och värme i hytten är inte fel.

Avatar Fallback

Re: Iller skotare

tannas  
#182676 Jag körde (och lagade) en ny Iller byggd som pistmaskin för längdspår 1999-2000. Den hade en VW 1,9 TDI motor och hydrostatdrift, glasfiberhytt med två stolar.
Den var både stark och pinnade på rätt bra i spåren men vi fick skruva en hel del trots att den bara gick på slät snö.
Hjulmotor fick vi byta ett par gånger och tappade faktiskt hjul någon gång då lagringen gick. Även en del boggiehjul rasade. Då var det bra att ha ett schaktblad att spänna på banden med! Problemen med hjulmotorerna kan komma från att en spårmaskin rullar på i 20 km/h mest hela tiden men det tror jag inte att du gör i skogen.
Styrsystemet och en del elreglage byttes också det första året men vi fick en av de första av en ny modell så det var en hel del barnsjukdomar.
Jag hörde dock från kraftbolag att de var nöjda med sina modeller.

Avatar Fallback

Re: Iller skotare

ÅsaNisse  
#182677 Tack för svaren.
Vad är det för hydraulpump (-ar) på maskinen. Finns det möjlighet att få ut 50-60 minutliter med 170 bar på maskinen?
Hur är det med frigångshöjd under?

   TS
Avatar Fallback

Re: Iller skotare

tannas  
#182680 Jag minns inga data men det var rätt stora flöden på pistmaskinen för att driva en 2,5m bred fräs under full framdrift. Jag tror inte att en skogsmaskin har samma specar men orken i TDI-motorn borde inte bli något problem.

Användarvisningsbild

Re: Iller skotare

Kurbo  
#374526
tannas skrev:Jag körde (och lagade) en ny Iller byggd som pistmaskin för längdspår 1999-2000. Den hade en VW 1,9 TDI motor och hydrostatdrift, glasfiberhytt med två stolar.
Den var både stark och pinnade på rätt bra i spåren men vi fick skruva en hel del trots att den bara gick på slät snö.
Hjulmotor fick vi byta ett par gånger och tappade faktiskt hjul någon gång då lagringen gick. Även en del boggiehjul rasade. Då var det bra att ha ett schaktblad att spänna på banden med! Problemen med hjulmotorerna kan komma från att en spårmaskin rullar på i 20 km/h mest hela tiden men det tror jag inte att du gör i skogen.
Styrsystemet och en del elreglage byttes också det första året men vi fick en av de första av en ny modell så det var en hel del barnsjukdomar.
Jag hörde dock från kraftbolag att de var nöjda med sina modeller.

Hei
Vi har en Iller Tdi 1.9 97 mod I norge, vi mistenker fel I høgre beltemotor, vet de hvor vi kan kjøpe den?
mvh
Knut 0047 90103186

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).