Sida 3 av 4

Re: Val av fyrhjuling

Postat: tor 02 aug 2012, 00:46
av Hema
Det är väl rekommenderat att ha synthetlina till just snöplog, då det blir väldigt koncentrerat slitage på en del av vajern.

Re: Val av fyrhjuling

Postat: tor 02 aug 2012, 17:33
av finskpinne
Syntetlinorna går nog också av... Speciellt om inte skyddsstrumpan hålls på plat (vilket den sällan gör). Då är det ju den lilla skillnaden att vajern kortar man snabbt av och forsätter ploga men syntetlinan måste man nästan byta ut...

Re: Val av fyrhjuling

Postat: tor 02 aug 2012, 21:32
av axwell
finskpinne skrev:Syntetlinorna går nog också av... Speciellt om inte skyddsstrumpan hålls på plat (vilket den sällan gör). Då är det ju den lilla skillnaden att vajern kortar man snabbt av och forsätter ploga men syntetlinan måste man nästan byta ut...


Syntetlinan tål bättre att böjas i tvära veck, gång på gång inom samma korta sträcka.

Ett lågprisalternativ, en skotlina som håller för de flesta snöblad.
20 meter för 169 kronor inkl., skitenkelt att korta av eller fästa om kroken.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvir ... ina-25064/


Bytte nyligen till en starkare för att vara säker på att 1360 kg-vinschen inte skall kunna knäcka linan. Den här är 5,5 mm och 15 meter inkl krok, strumpa och någon konstig typ av fäste (till warn?). Med skotlinan 6mm gick det utan problem på 16 meter, den är mjukare och packar sig tätare.
http://fourbyfour.se/produkt/T-Max-Syntetlina-55mm

Re: Val av fyrhjuling

Postat: tor 02 aug 2012, 23:12
av Nolltax AB
En detalj.
Låsa handbromsen istället för att peta i Neutralen....
Gör inte det.

Farsan envisas med det, gärna med choken igång. -Ska bara stänga maskinhallen...
Maskin varvar, vill iväg, men är låst av bromsen.

Dom här maskinerna är remdrivna, grejerna snurrar även när maskinen står stilla.

Gubben har slitit ut en rem, helt i onödan.
En rem kostar en peng å värst av allt, man ska hämta ut maskinen å verkmästaren spänner ögat i en.

-Begriper Du inte att Du ska lägga i neutralen??

Re: Val av fyrhjuling

Postat: fre 03 aug 2012, 01:49
av Hema
Va? Om maskinen står stilla på plan mark med växel i på tomgång, klarar den väl för tusan att ha i "handbromsen" i lite backe? Det är för att förenkla körningen i skog osv. när du lastar upp några stockar o sedan vänder dig om o kör vidare. Iaf på Yamaha kan det bli jobbigt att få ur växeln om man har en kärra som står i lutning med tryck på ATVn. Tyvärr var det rent o skärt handhavandefel av farsgubben din.

//Den icke felfrie

Re: Val av fyrhjuling

Postat: fre 03 aug 2012, 02:08
av Nolltax AB
Ligger en växel i så driver maskinen. Slir på rem...
Men visst, kör som ni vill å byt rem....

Re: Val av fyrhjuling

Postat: fre 03 aug 2012, 02:20
av Hema
Choken får maskinen att gå på högre varv. Den maskin jag hade ville inte växlarna gå i om varvet var för högt eller om hade man i växeln med för högt varv drog maskinen iväg. Men nu menade jag att man har så låg tomgång att maskinen inte driver. För om varvet är för lågt så expanderar väl inte variatorn tillräckligt för att den ska greppa tag om remmen? Samt så menade jag att man skulle använda handbromsen när man var aktiv med maskinen, inte väntade på att den skulle bli varm eller för en längre tid gå ifrån den.

Förlåt om jag lät dryg i föregående inlägg.

Re: Val av fyrhjuling

Postat: fre 03 aug 2012, 07:50
av palte
Yamaha har "koppling" så remmen ligger spänd hela tiden, sliter inte på rem eller remskivor att ha växeln i på tomgång. Hur det är med kopplingen vet jag ej...

Re: Val av fyrhjuling

Postat: fre 03 aug 2012, 12:27
av Snowman76
Tack för alla inlägg!

Men för att återgå till ämnet i tråden lite...

Nån som vet om det skiljer mycket i pris på försäkring mellan 550 och 850?

Re: Val av fyrhjuling

Postat: fre 03 aug 2012, 15:15
av Hema
Nog bäst o höra med ditt försäkringsbolag. Sedan fixa klass3 låsgrejer.

Re: Val av fyrhjuling

Postat: lör 04 aug 2012, 08:04
av Snowman76
Har förhandlat lite med försäljaren på 2 maskiner, Polaris Sportman 850 XPS och Polaris Sportman 550 XPS...

Polaris Sportman 850 XPS Ordinarie pris: 137 375:- (Mitt pris: 130 000:-)
Glacier 3 Monteringsfäste Ordinarie pris: 2 181:- (Mitt pris: 0:-)
Glacier 3 Plogram Ordinarie pris: 2 907:- (Mitt pris: 0:-)
Plogblad Ordinarie pris: 2 907:- (Mitt pris: 0:-)
Montering Ordinarie pris: 545:- (Mitt pris: 0:-)
Snökedjor Bak Ordinarie pris: 1 799:- (Mitt pris: 0:-)
Snökedjor Fram Ordinarie pris: 2 000:- (Mitt pris: 0:-)

Total summa: Ordinarie: 149 714:- (Mitt Pris: 130 000:-)




Polaris Sportman 550 XPS Ordinarie pris: 124 875:- (Mitt pris: 124 875:-)
Glacier 3 Monteringsfäste Ordinarie pris: 2 181:- (Mitt pris: 0:-)
Glacier 3 Plogram Ordinarie pris: 2 907:- (Mitt pris: 0:-)
Plogblad Ordinarie pris: 2 907:- (Mitt pris: 0:-)
Montering Ordinarie pris: 545:- (Mitt pris: 0:-)
Snökedjor Bak Ordinarie pris: 1 799:- (Mitt pris: 1 799:-)
Snökedjor Fram Ordinarie pris: 2 000:- (Mitt pris: 2 000:-)

Total summa: Ordinarie: 137 214:- (Mitt pris: 128 674:-)



Så vad tror ni?! Vilken hade ni "slagit till" på, om ni skulle ha köpt nytt?

Re: Val av fyrhjuling

Postat: lör 04 aug 2012, 08:40
av sidsjö
Köp 850 absolut.... finns inget att tveka på.


länets försäkringsbolag är det jag har som svar på din fråga, och ja absolut ta helförsäkring.


Thomas

Re: Val av fyrhjuling

Postat: lör 04 aug 2012, 10:51
av Slurfi
Såkklart den större, prisskillnaden är ju försusmbar.
Känns det som att du saknar den mindre nån gång så är det väl bara att släppa gasen lite.

Re: Val av fyrhjuling

Postat: lör 04 aug 2012, 16:03
av Hema
Vinsch?

Re: Val av fyrhjuling

Postat: lör 04 aug 2012, 16:11
av Snowman76
Verkar just nu som att det lutar åt 850 hållet...