Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Stödben Kranman T 1900?

6 inlägg 4660 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stödben Kranman T 1900?

mozart2011  
#178432 Körde krokigt ett stödben på min Kranman 1900 idag, mitt fel givetvis för jag hade inte fällt upp dom ordentligt innan jag körde så klumpig man är! :mrgreen:
Men jag har tidigare fått rikta ett lite grann efter att det vek sig lite av en björk som jag skulle lyfta av. :oops: Dom är nästan lite väl mjuka tycker jag. :cry: Kranen orkar mer än stödbenen bär ibland tyvärr. Saken som sådan är att jag äår helnöjd med vagnen, men lite besviken på stödbenen ibland.
Är det nån annan Kranmanägare som fått byta nåt stödben undrar jag?



   TS
Avatar Fallback

Re: Stödben Kranman T 1900?

mozart2011  
#178490 Men de e bra service o fina killar ha göra med på Kranman. Nytt ben kommer i övermorgon med posten. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stödben Kranman T 1900?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178697 Jag körde en Vimek MiniMaster för några år sedan och där var stödbenen i två delar och ihopsatt med två bultar. Poängen med det var att det var bultarna som kröktes om man glömde att ta upp stödbenen när man körde - vilket lätt händer. Då var det enkelt att bara byta bultarna och köra vidare. Dock har jag inte sett det på någon annan maskin. Men en mycket smart lösning tycker jag.

Vi hade för övrigt med oss extra bultar med oss när vi körde.

Avatar Fallback

Re: Stödben Kranman T 1900?

mozart2011  
#178801 Det var en smart lösning! :smile: Jag antar lite att det är en avvägning mellan pest eller kolera. Dv.s grövre stödben = mer vikt o tyngre dra. Nytt ben kom med posten fort o bra så bra service som vanligt från Kranman. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stödben Kranman T 1900?

mrvimek  
#179058 ja hade terri 1020 förut o dom stödben var perfekt o nu köpte ja en vimek o dom stödbenen ska ja kör på skroten för nå värre skit ha ja inte varit me om . För hur hårda skruvar eller dra åt dom så står inte vagn kvar även me tom vagn ...

Avatar Fallback

Re: Stödben Kranman T 1900?

Hema  
#179095 Då kanske jag kan ta de stödbenen, för jag gillar då inte kranmans lösning. Samt varför envisas både Kranman och Avesta att ha kolven på utsidan, helt oskyddade? På vagnen (för ATV) med mowikran så sitter kolven iaf på sidan. Men på alla tre sätt tycker jag benen inte kommer upp tillräcklligt högt, då de har en tendens att ta i stubbar o stenar, när man kör i skräpterräng.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).