Sida 2 av 5

Postat: mån 05 nov 2007, 16:54
av gossebear
Jo den slukar ca 2-3 l/mil så ja det rinner nästan rakt igenom, Vissa har byggt om de och lagt in Mercedes Diesel motorer som passar rätt så bra. får bygga om de lite med generator och lit små fästen.

Eftersom jag endast kör på helgerna och ut till läger med scouterna så blir det ju inget mer än hobby körning för min del. Annat om man skall ha det i sin verksamhet då vinner King Cab diesel med 1,5 lit /mil oöverslaget.

Har även fått förslag på en Lada Nivas.

Postat: mån 05 nov 2007, 19:15
av Defender
jodå jag är mycket nöjd med min defender ligger på ca 0,9-1 l/mil, funkar mycket bra i skogen. Går relativt behagligt på väg också om man inte har krav på att kunna ligga i hundratio.

Sen har den en finess som jag gillar och det är att den saknar alla elektronikskit som dom stuvar in i nya bilar. Inga jävla fönsterhissar eller centrallås eller elektroniska startspärrar osv osv
Tyvär så har ju dom börjat att stoppa in sån skit i senare årsmodeller.

Postat: mån 05 nov 2007, 20:43
av gossebear
ohhh!!! du har min dröm bil, en riktig fin Afrika-landrover-Defender?

Två lägen på fläkten, på eller av
Vindrutetorkare?
Mekanik i dess bästa form lätt att reparerar o går som en klocka.!

Postat: mån 05 nov 2007, 21:13
av Ernst
Hämtade en sprillans ny Skoda Octavia Scout den 9/10. Diesel naturligtvis 140 hkr 320 Nm. En härlig bil på vägen och lite extra höjd för sämre vägar.
Frugan kör en Suzuki Baleno. 4WD naturligtvis.

Innan dess hade jag en Suzuki Vitara som jag aldrig blev riktigt sams med. Var nog byggd för korta japaner - kunde inte rätta ut högerbenet. Före den en Nissan Patrol 87:a. 3,3 liters turbosexa med gott bottenvrid. Väldigt mycket gammal lastbil i karaktären men en underbar dragbil - ett ton bakom märktes inte mycket.

Postat: mån 05 nov 2007, 22:19
av Defender
Ska jag vara ricktig ärlig så har jag tre landrover.

En serie 2a 88 årsmodel 1966
en serie 3 109 årsmode 1974
å en defender 110 HCPU 1997

Postat: tis 06 nov 2007, 10:49
av Fisketorp
Defender skrev:Ska jag vara ricktig ärlig så har jag tre landrover.

En serie 2a 88 årsmodel 1966
en serie 3 109 årsmode 1974
å en defender 110 HCPU 1997


vilken tycker du mest om?

antar att defender är mest komfortabel?

själv gillar jag 2a 88 och de liknande runt där mest..
till utseendet iallafall..

komfort vet jag inget om då jag aldrig åkt i en =(

//Martin

Postat: tis 06 nov 2007, 11:06
av Defender
Gillar dom alla, alla har sin charm.

Postat: tis 06 nov 2007, 11:17
av Andreas_93
Hej!

Har fungerat på Jeep Wrangler
hur går den i skogen
Jag har hört att den är ganska
dyr i drift
kan det gå att plocka i en diesel motor i den
vad ligger en Wrangler i för prisklass

Postat: tis 06 nov 2007, 23:02
av Djang
Kör i vanliga fall Opel Frontera, fungerar bra på skogsvägar, bra markfrigång och fyrhjulsdrift är ju ett måste när de är snö.

Ska jag ut i skogen så blir det Volvo Valp, med ännu högre markfrigång, och vinsch.

Postat: ons 07 nov 2007, 09:14
av gossebear
Ernst skrev:Hämtade en sprillans ny Skoda Octavia Scout den 9/10. Diesel naturligtvis 140 hkr 320 Nm. En härlig bil på vägen och lite extra höjd för sämre vägar.
Frugan kör en Suzuki Baleno. 4WD naturligtvis.

.



Den har jag även titta tpå, föröskte mäta den mot Volvo XC70 eller Audisn 4x4 qattro terterian, samt Opels 4x4.
Det enda jag kom fram till var att den var ca 150' lakan billigare.

Frå man fråga vad du fick betala för den? Har fått ett pris på 275'

Postat: ons 07 nov 2007, 10:22
av Mangan
Scout:en har bara 18cm frigång. Lite på gränsen?

Postat: ons 07 nov 2007, 10:35
av gossebear
Mangan skrev:Scout:en har bara 18cm frigång. Lite på gränsen?


nja 18 cm volvon ligger väl på 16 cm?
Dessutom så verkar Octavian vara mindre mellan hjulhusen och det borde göra att dne klättrar bättre i gropig terräng. .

Får väl slänga in lite gummi bitar i fjädringen så den blir 22 cm frigång eller byta dämpare.

Postat: ons 07 nov 2007, 10:49
av Mangan
Outbacken har 20cm och kostar samma. Har ej provkört Scout, hade en Octavia-00 innan som jag tyckte var prisvärd. Fast du kanske letar efter diesel?

Postat: tor 08 nov 2007, 22:53
av Ernst
gossebear skrev:
Frå man fråga vad du fick betala för den? Har fått ett pris på 275'


250'. Beställde den i maj och priset har visst gått upp sedan dess.

Till prisbilden hör att jag fick bara 55' för Vitaran som de annonserar ut för 79' nu. Men jag anar att det blir garantireparationer på den eftersom det var något som vibrerade. Tror att det kan ha kommit från automatlådan. :?

Du kan väl höra med Toveks i Kinna. Det påstås att de ligger bättre till i pris än i Göteborgstarkten.

Postat: tor 15 nov 2007, 09:31
av Engstrand
Vi åker 06ans L200 på firman. Lär säga att dom går kanonfint för att vara "pickuper".
Provade Ford Ranger innan vi bestämde oss,men den var ljusår ifrån L200an.
Hade caddy tidigare,gick ju som strykjärn på stora vägarna,men mindre bra på dåliga grusvägar. Tror vi kom upp i 3 oljetråg innan vi skaffade hasplåt på dem.