Sida 2 av 2

Re: VW Caddy

Postat: ons 09 apr 2014, 14:12
av Kse
Dax för kamremsbyte på min, får väl lägga upp en "gör det själv" guide så blir bytet billigt.
Jag är då nöjd med min än så länge med 12000 mil på mätaren varav jag kört ca 7000 själv.
Enda ovanliga var väl att jag åkte på att byta gaspedalen för dryga tusenlappen, tydligen inte helt ovanligt på Caddyn.
Måhända lite lätt och oföljsam i baken vilket visar sig på hala vintervägar, men så är det väl med dom flesta transportbilar med bladfjädring.

Re: VW Caddy

Postat: ons 09 apr 2014, 17:11
av Hema
Kse skrev:Dax för kamremsbyte på min, får väl lägga upp en "gör det själv" guide så blir bytet billigt.

:-bd

Re: VW Caddy

Postat: mån 14 apr 2014, 18:12
av Hema
Homo abies skrev:Caddy life tdi -09 underbar bil !!! Men, lacksläpp vid sidodörrshandtagen.... följetong som hållit på sen transporter -04? OCH den är alldeles för högt växlad på 1:an och backväxeln för att tåla 1500kg släp! detta resulterade för mig i kopplingsbyte redan vid 15500mil :( -annars är den underbar!

Mig veterligen är det skillnad på växelådan i Life och vanliga caddyn, så det problemet som du beskriver tror jag inte är något problem på den vanliga.

Re: VW Caddy

Postat: mån 14 apr 2014, 18:23
av Hema
Vart sugen på denna: http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag ... 5.htm?aw=1

Fick reda på att den hade förmedlats via kvd o skickade iväg en förfrågan om den info de hade haft ute, men det gick inte. Efter lite efterforskning fann jag lite.
Obs cachad sida: http://tinyurl.com/oxq3axt
Endast bilderna: http://tinyurl.com/caddybilder

Om det inte kommer någon rost på den efter ett halvår månader så är det ett bra jobb.

Re: VW Caddy

Postat: mån 14 apr 2014, 18:53
av halvproffs
Har nu kommit upp i 20000mil och problemen kommer allt oftare: Byte av avgassystem vid 13000 och det nya ser inte heller bra ut. Bränslekylarens upphängning var urdålig så den lossnade, ideligen glappt i baklysena, motorlampan går ej att släcka, bytt magnetventil för när den inte fungerar orkar motorn ingenting, mm kommer inte ihåg allt så här på ögonblicket. Annars har det varit en trivsam bil. Kör ca3000mil om året.

Re: VW Caddy

Postat: sön 18 maj 2014, 11:35
av Windsor
Rosten på skjutdörren gör VW vid gratis om bilen är utav tidigare årsmodell. Fick mitt vidgjort gratis då min var utav den/dessa årsmodeller där de hade glömt en bricka på handtaget som gett upphov till rosten. Jag kollade upp min service där kamremen även bytades och enligt fakturan fick jag lösa ut bilen för närmare 15 000. Jag hade aldrig köpt en Caddy som gått mellan 10-12 000 mil där kamremsbyte inte gjorts.

Re: VW Caddy

Postat: fre 24 okt 2014, 15:50
av Fjodor
Jag har bott i V- Botten och nu i Dalarna, min vw Caddy från 2004 har nu gått drygt 7000mil, ja det är inte mycket.
Men, jag fick rådet att byta kamrem efter 5000 mil och har så gjort, frågan är , har verkstan lurat mej på dessa 6000kr?
Läser om dom som bytt efter 12000mil! [vimeo][/vimeo]

Re: VW Caddy

Postat: fre 24 okt 2014, 16:17
av halvproffs
Normalt är det vid 12000mil men din har ju gått så lite att dom kanske går efter ålder?

Re: VW Caddy

Postat: fre 24 okt 2014, 16:58
av Jeep
Hellre ett kamremsbyte för mycket än ett för lite...

Jag tycker att det är tråkigt att det ska gå sönder så mycket "onödiga" prylar på nyare bilar.
Jag har 3st Golf IV kombi med 1.6 bensinmotor på 100hk, slöa men slitstarka. Brukar köra till 30000mil sedan kan det kvitta om de går på skrot eller säljs för någon tusenlapp. Oftast räcker det med en bromsrenovering samt naturligtvis kamremsbyte. Har aldrig bytit koppling/avgassystem eller andra större prylar. Tändspolar kan gå men det har jag alltid en i reserv hemma :-)

Skulle helst byta till en Skoda Yeti 4X4 men inte helt säker...

Finns inget bilmärke idag som jag har något större förtroende för så ju billigare bil man köper desto mindre blir förlusten när man får skrota skiten... (OBS! Ironi)

Re: VW Caddy

Postat: fre 24 okt 2014, 17:06
av Fjodor
Verkstan har bytt urtrampningslager för 6000kr men pedalen stannar halvvägs upp, ett nytt besök på verkstan och dom satte i en fjäder, pedalen funkade likadant, nu ska bilen in på en fjärde vistelse med byte av huvudcylindern, ja kan man bli mer konfunderad över verkstans beteende, kunde dom inte ha testat denna fjäder först? Och vad kommer detta att kosta? Finns det någon garanti!
En frustrerad norrlänning.

Re: VW Caddy

Postat: fre 24 okt 2014, 19:12
av axwell
Jeep skrev:Skulle helst byta till en Skoda Yeti 4X4 men inte helt säker...


Välj då en motor med kamkedja, tex den jag har i Octavian 1.8 TSI (bensin), ligger oftast lägre än bränsledeklarationen som säger 7.7/10 mil.

Nya modellen tror jag går billigare, 180 hp.