Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ödbjörn och andra småskotare...

347 inlägg 184262 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60489 Eftersom jag redan laddat upp bilden och hittade tråden där jag lovade visa hur jag transporterar min vimek 101 kan jag lägga ut bilden här också :)

Bild


Får se om jag har tid mellan allt trädgårdsarbete så skall jag försöka backa upp maskinen på vagnen så man ser det lastade ekipaget också ;) Men det är ett rent elände att försöka svänga 90 grader med den vagnen och ta sig in på gården exempelvis, den vill gena ganska så mycket, men vill man så går det :)

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60520 Det måste ju vara en idealisk trailer för transport av Minimastern. Hur lång lastyta krävs? Läser att en VIMEK620 väger 1200 kg, hur mycket får man lasta på din?

Provkörde Minimastern i lördags på SkogsELMIA. Fin liten maskin. Servostyrningen var väldigt bra tycker jag samt hydraulvinchen är smidig att flytta mellan fram och bak, kranen verkar stark och snabb. man blir verkligen sugen att skaffa en. Priset är dock avskräckande, 300 kkr. Ser att det finns en begagnad på blocket, vi får se hur det blir. Tur att jag har fullt upp med att dränera om huset så jag inte hinner tänka så mycket på det. Men det är klart att man skulle ha lite nytta av en gripskopa nu i sommar...ska lägga fram ett inköpsförslag på familjens nästa ekonomimöte.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60563 Ja vagnen passar en Vimek 101 precis och 620 har väl identiska mått kan jag tänka. Vagnen är egentligen inte min, men får låna den när det behövs. Den är från början till en skogis. Enda problemet med vagnen är att axeln sitter lite dumt placerad så man får backa upp en vimek för att få rätt kultryck. Tror man får lasta ganska precis 1200kg på den vagnen. Håller på att bygga en egen vagn, men får inte riktigt fingrarna ur för att få den klar. Men när jag tänker på det så kommer nog axel placeringen att bli ungefär likadan på den eftersom man annars får ett väldigt överhäng bakåt. Men då klarar man visserligen snäva svängar bättre. Hmm får nog fundera lite mera på detta innan jag gör något tokigt :)

Gripskopa vore perfekt att ha faktiskt, min provisoriska lösning fungerar ju, men det kunde vara bättre. Ett tippflak står också högt på önskelistan och borde göras någon dag. Egentligen är det ju bara motorn som gör en 620 mer värd än en 101. Ja och servostyrningen så klart. Att hitta en maskin som är mer obekväm att köra än en 101 går nog inte. Den är stötig och skramlig och man sitter bredbent som sjutton. Men sittställningen är nog likadan på en 620 lite bättre stol bara. Men den är suverän att ta sig fram med så man får stå ut :)

Händer ibland att ett av framhjulen ställer sig i luften och då är det lätt att rmla av om man inte är med, eller händer det bara mig? Känns då som man skall tippa, men än har jag inte slagit runt med maskinen, vagnen har jag tippat ett antal gånger däremot, men det är mest förarmissar får jag erkänna, med kran har den ganska hög tyngdpunkt och kör man tom över för höga stubbar i hög fart kan olyckan vara framme. Men det är bara att räta upp den med kranen om man är försiktig.

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60573 Jag har fått nys om en Aktiv Skotten 747 för rätt bra pengar.
Har noterat de negativa kommentarer som skrivits här, men kan dom verkligen vara så dåliga?
Den här maskinen behöver lite omvårdnad för att vara nåt att åka i, men är det värt ansträngningen?
Känns som att man vill ha en maskin där inte gud behöver vara inblandad för att man ska kunna köra en helg. :lol:
Är ju en smidig liten pjäs annars.

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61250 Jaja, hur som så står den på gårn nu iaf.
Lär bli vis av erfarenhet... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

halvproffs  
#61257 Skulle va roligt med nån bild på nyförvärvet :!:

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61583 Självfallet!

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61603
Notera slangtrasslet i kranspetsen.

red ut trasslet och montera sen slangskydd utanpå, annars går det garanterat en slang ganska snart vid körning i skogen. :???:
]

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

calle336  
#61653 Vafan du skulle ju putsa på den sa jag ju ;)
Haha i helgen mlir de mecka av :)

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61655
getost91 skrev:
Notera slangtrasslet i kranspetsen.

red ut trasslet och montera sen slangskydd utanpå, annars går det garanterat en slang ganska snart vid körning i skogen. :???:
]


Det är tanken.
Lindade trasslet runt en stake vid provlastningen, men fick hejd i tid. :smile:
Förstår inte hur tidigare ägare kunnat köra med det, några slangar är över metern för långa.
Är kanske en vanesak.
Finns en del att åtgärda på den, men funkar skapligt.

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61656
calle336 skrev:Vafan du skulle ju putsa på den sa jag ju ;)
Haha i helgen mlir de mecka av :)


Syns det inte att jag gjort det... Som jag slitit... :lol:
Garanterat, kul ska det bli. Beroende på vad vi hittar förstås...

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

orre  
#61882 Bara att grattulera till nyförvärvet.
Din maskin är föregångaren till min 83-35 a vilken jag har kört till och från i närmare 20 år utan några större krångel :P

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61912 Har också en 83-35a, som går oförskämt bra än så länge !
Se upp med läckage i boggilodorna.
Glöm inte handbromsen då du kör, den tar lätt eld då.

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62000 Tackar, håller på och nagelfar den för närvarande, finns en del att göra...
Sitter för övrigt en motor från en 83-35 i denna, samma men annan färg. :grin:

Vart brukar dom läcka i boggielådorna?
Vad gäller bromsarna så har det redan uppmärksammats.
När jag hjulade hem maskinen så stannade jag för att kolla att allt höll ihop, när jag vände mig om så såg jag att det kröp ut rök ur vagnen.
Vagnsbromsen ligger på, så blir till att renovera den.

Vet ni om det går att justera luftklockorna?
Styrningen går på tok för långsamt och gasen, i bakvänt läge, är av/på.
Tomgången är för låg och den mekaniska justeringen är i ändläge.

Vagnsdriften går inte att koppla ur.
Vi hittade ett paket med 2 magnetventiler under luckan vid grinden, inte en anslutning kvar.
Är det denna som kopplar i/ur?

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66460
dbjörn Dv 77.JPG


http://www.blocket.se/kronoberg/Odbjorn_Dv_77_liten_skotare_23369815.htm?ca=18&w=2

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar