Kan inte vara många som blev tillverkade av dom. Storleksmässigt så skulle det vara en bra maskin och en bra konkurrent till Vimek 606. Den ska väl lasta ca 6 ton jämfört men 4 ton för 606:an.
Ola skrev:Har man 5-6 mil mellan sina skiften, vill man gärna flytta maskinen och då blir det slitage om man skall hjula den mellan sina skiften. Sedan vill man kanske ta något litet jobb åt någon annan för att få lite "extra pengar". Därför har jag själv nöjt mig med en liten maskin som en vimek 101. Visst i minsta laget, men jag gör inga stora avverkningar utan det är mest för att kunna ta hem lite vindfällen och ved. Större projekt lejer jag gärna bort. Bra maskin måste jag säga, men lite liten kanske och omöjligt att få ekonomi på den, men det är värt någon krona att klara sig själv ibland.
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Tydligen kan man dra en Vimek 606 med Dollyvagn efter personbil...
http://www.blocket.se/vi/21032804.htm?ca=7_s
OAS-forests skrev:Hur flyttar man Vimeken?
Vad för typ av vagn krävs?
Kopplar du isär vagn och traktor?
Kör du två vändor?
Hur stor dragbil krävs?
Enligt TSVFS 1985:22, punkt 2.2 är en bärgnings-Dolly ett efterfordon. Ett sådant ska uppfylla kraven på beskaffenhet och utrustning i VVFS 2003:20 4 kapitlet. Ett efterfordon får endast framföras i 30 km/h. Eftersom ett efterfordon inte är ett släpfordon omfattas det inte av vinterdäckstvånget.
Bruttovikten på dragbilen måste vara samma eller högre än det dragna efterfordonet (efterfordon=bil+dollyvagn).
Med en Dollyvagn behöver det bärgade fordonet inte vara besiktigat och skattat. Med en Dolly lyfter man upp en axel och därmed slipper man dessa krav eftersom ekipaget är ett efterfordon.
För 4-hjulsdrivna och automatväxlade fordon, följ tillverkarens anvisningar vid bogsering.
Länkar till föreskrifterna:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/1981nr022.htm
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr020%20.htm