Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ödbjörn och andra småskotare...

347 inlägg 184089 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50000 Säljes billigt pga åldersskäl fick mig att bli misstänkt så jag ringde aldrig. Har haft polare som blivit utsatt på samma sätt vid födelsedagar. Jag skulle tro att hämnden blir ljuv när han får veta vem som gjort det 😈
Kan inte vara många som blev tillverkade av dom. Storleksmässigt så skulle det vara en bra maskin och en bra konkurrent till Vimek 606. Den ska väl lasta ca 6 ton jämfört men 4 ton för 606:an.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

glasshultarn  
#50058 De där me 6 ton ska man nog va försiktig me. Du får nog på å ut de, men de får va långa längder å de sliter nog väl hårt. Dom har lite anlag att bli "kobenta" också. Dolly funkar kanon till dom, men de e ingen maskin att dra ved långa sträckor på väg me. En nakdel e att de inte finns några navreduktioner så drivlinan e ganska ömtålig.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

ANDERS NYQVIST  
#50107 Hej var och tittade på skotaren var lite nyfiken på den, har bara 5km dit och jag känner han lite, inte visste jag att han hade en sån :surp: . Den var i nästan ny skick och kranen kostade typ 75+moms inköpt för ett par år sedan. De där med lustig vikel på fram delen har en förklaring det går att höja fram delen 50cm. Han fick många samtal 😡 och många kontakter det slutade med att han kanske ska köpa band till skotaren av en som ringde :grin: .

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

nybliven mekaniker  
#50909 Tjena

Snorre och Ödbjörn är inte samma maskin, Ödbjörn är tillverkad utanför Laholm i Halland och Snorren är tillverkad i Norrland. Vart en gammal granne som berättat, han var skotarförare på den tiden de hade Lill och Stornallar, drivaxar, mf kubiker så han har berättat en del om även om dessa 430 skotare. Kommer fram där ingen annan kommer fram, flyter nästintill på vatten. Läser man på gamla broschyrer så står det även detta att ödbjörnarna har tel nummer till fabriken i Halland och Snorrarnas till deras fabrik i Norrland. Men de är lika, det är de.
I somras såldes det en Ödbjörn från ett dödsbo här i byn, det var auktion på hela gårdens grejer. Gissa om här blev många bud innan Ödbjörnen såldes. Denna var också nummer 1 eller 2 som tillverkades, så den var inte riktigt som alla andra Ödbjörnar man ser. Lite prototyp kan man väl säga. Men ack så andvänbar och något alldeles seriöst byggd. Hade inte pengarna, annars hade jag köpt den, smidigare och enklare sak finns nog inte att köpa för pengar. Har för mig att innan gubben dog så satte han i en fabriksny motor i den som han köpt någonstans.

MVH/Daniel

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

ANDERS NYQVIST  
#50970 Hej igen ödbjörn är den först av det slaget de gjordes av en gubbe som jobbade åt domänverket, som skapade en ny bakdel till bm ösa462 , det var tänkt men det skulle köpa men som i alla statliga förvaltningar så tog det för långtid de gjordes nog inte så många. För sedan köpte de som ägde (snorre) ritningarna och skapade en ny tappning av ödbjörn som ni vet kallas lill snorren.
Och det är inget manligt i det namnet :wink:

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55354 Jag köpte en Snorre nu i oktober och är väldigt nöjd med den.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55379
skotartokig skrev:Jag köpte en Snorre nu i oktober och är väldigt nöjd med den.


Ok, vad kul.
Berätta lite om din maskin, skick, utrustning och årsmodell?
Visa gärna några bilder.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55399 84 års modell dubbelkommando radiostyrd vinsch som jag är väldigt tacksam över otroligt fint skick om jag får säga det själv.Bilder kommer så småningom

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55401 Du köpte den möjligtvis inte i Nyköping? :)

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55411 Nej jag köpte den i Råhällan norr om Gävle. Dom är väldigt lätt mekad och populära de här skotrarna

Användarvisningsbild

Re:

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55412
Ola skrev:Har man 5-6 mil mellan sina skiften, vill man gärna flytta maskinen och då blir det slitage om man skall hjula den mellan sina skiften. Sedan vill man kanske ta något litet jobb åt någon annan för att få lite "extra pengar". Därför har jag själv nöjt mig med en liten maskin som en vimek 101. Visst i minsta laget, men jag gör inga stora avverkningar utan det är mest för att kunna ta hem lite vindfällen och ved. Större projekt lejer jag gärna bort. Bra maskin måste jag säga, men lite liten kanske och omöjligt att få ekonomi på den, men det är värt någon krona att klara sig själv ibland.

Jag har mina tre skiften utspridda inom 5 mil så jag är lite i samma sits som du. Funderar kring en maskin som är lätt att flytta. Vimeken är ioförsig dyr jfm en traktor med huggarvagn men som du säger så verkar den smidig och enkel att flytta.

Hur flyttar man Vimeken?
Vad för typ av vagn krävs?
Kopplar du isär vagn och traktor?
Kör du två vändor?
Hur stor dragbil krävs?

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Fredrik Reuter  
#55419 Hej,
Tydligen kan man dra en Vimek 606 med Dollyvagn efter personbil... :?:

http://www.blocket.se/vi/21032804.htm?ca=7_s

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55422
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Tydligen kan man dra en Vimek 606 med Dollyvagn efter personbil... :?:

http://www.blocket.se/vi/21032804.htm?ca=7_s


har sett 2st som gör de och den ena har vimek 404 som man har på dolly med

Avatar Fallback

Re: Re:

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55732
OAS-forests skrev:Hur flyttar man Vimeken?
Vad för typ av vagn krävs?
Kopplar du isär vagn och traktor?
Kör du två vändor?
Hur stor dragbil krävs?


Oj nu har jag varit borta på jobb ett tag så jag har lite att ta igen ;)

Men en vimek 101 kan man om man vill och är lite olaglig flytta med en helt vanlig släpvagn. Jag kör bara upp maskinen på släpet och låter vagnen på vimeken släpa bakom. Men att köra med två släp är väl egentligen inte tillåtet. Men just där jag bor är nog risken att man skall bli tagen av polisen för det väldigt liten. Visst sliter det lite på däcken på vagnen och även boggin mår väl egentligen inte så där superbra om man kör för fort. Men man behöver väl inte fläska på max hela tiden. Dragbil funkar med vad som helst i princip. Kar kört med allt från skoda felicia till king cab. Så allt funkar som sagt, men ju större bil man har desto bättre.

Annars har jag tillgång till en större släpvagn som en släkting har som jag kan köra upp hela ekipaget på. Det är ju naturligtvis det bästa alternativet, men ställer lite högre krav på dragbilen. Men en vanlig volvo 855 har funkat bra för detta ändamål också. Har även planer på att bygga mig en egen lång vagn och har väl kommit halvvägs med det projektet, men det får vänta till sommaren nu.

Men som sagt för lite små arbeten tycker jag att en vimek är perfekt. Nu när snön börjar försvinna kliar det lite i fingrarna att gge sig ut och köra lite igen.

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Fredrik Reuter  
#57532 Hej,
Luskade vidare lite i detta med att flytta med Dolly-vagn, följande svar fick jag:

Enligt TSVFS 1985:22, punkt 2.2 är en bärgnings-Dolly ett efterfordon. Ett sådant ska uppfylla kraven på beskaffenhet och utrustning i VVFS 2003:20 4 kapitlet. Ett efterfordon får endast framföras i 30 km/h. Eftersom ett efterfordon inte är ett släpfordon omfattas det inte av vinterdäckstvånget.

Bruttovikten på dragbilen måste vara samma eller högre än det dragna efterfordonet (efterfordon=bil+dollyvagn).

Med en Dollyvagn behöver det bärgade fordonet inte vara besiktigat och skattat. Med en Dolly lyfter man upp en axel och därmed slipper man dessa krav eftersom ekipaget är ett efterfordon.

För 4-hjulsdrivna och automatväxlade fordon, följ tillverkarens anvisningar vid bogsering.

Länkar till föreskrifterna:

http://www20.vv.se/vvfs/htm/1981nr022.htm
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr020%20.htm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar