Sida 3 av 24

Postat: lör 06 jan 2007, 23:42
av Ferguson
Ojje skrev:Smv drivax då??
Gillar den maskinen jag, enkel konstruktion går att hitta reservdelar till humana priser och ger man f*n i att försöka köra "stordrift" med den så håller den bra (min används i huvudsak till ved och nån "småkörning".

/Ojje

Bild


Vet du vad det är för märke på vinkelväxeln på vagnen?

Postat: sön 07 jan 2007, 00:37
av Ojje
Vinkelväxeln är smvs egen konstruktion och den är inte jätte avancerad utan fullt renoverbar med lite "bondförnuft", alla lager är standardlager som finns i handeln än idag (har renoverat min då den hade gått utan olja i många år).

/Ojje

Postat: mån 29 jan 2007, 15:45
av pnaib
Då du kör en Snorre/Ödbjörn på vägen kopplar du loss drivaxeln i bakaxeln och framme i midjan. Det går ju dock inte man ska ut på väg med fullt lass.
Det är kedjedrift i boggielådorna. Snorren som var med i senaste nummret av ATL(19/1) begärde dom 190 000 för.

Postat: ons 14 feb 2007, 16:29
av pnaib

Postat: ons 14 feb 2007, 18:02
av pgo_jim
såg fin ut men 185 000 + moms är dom så dyra nya?? skördare ligger ju på en 3 miljoner nya men, är skotarna lika dyra??

Postat: ons 14 feb 2007, 18:44
av Ferguson
Snorren slutade ju tillverkas i slutet av -70 talet antar jag.
Den sista BM 430 var ju 1978.

Han kan ju aldrig få det för den.

Maskinen är ju ändå 2.2m bred så om man hittar en Blondin G eller E så är ju den lika smidig..

Postat: tor 15 feb 2007, 08:31
av pnaib
Enligt hemsidan:

"Skotaren RK 66 SNORRE har vi tillverkat fram till 1992"

Postat: tor 15 feb 2007, 17:10
av Ferguson
Men hur kan man bygga den på en traktor som inte tillverkas??

Kom också på att jag läst det, Snorren finns också med i "Skogsmaskiner 86/87"

Ett stort mysterium :?

Postat: sön 18 feb 2007, 11:57
av JoRu
Kan hända att det gick å få tag på drivpaket även efter det att 430 slutade tillverkas. Motorn var ju en Perkins, Bakaxeln från IH kanske vxl-lådan också. Så mycket mer av traktorn användes inte. På slutet köpte dom beganade traktorer och rev för att få delar.
En äldre bonde lär ha fått ut nypriset för sin 430 och den var nog över tio
år gammal. Fast jämför man priset på en 430 idag med nypriset då det begav sig så kanske skillnaden inte är så stor.
En av huvudorsaken till att man lade av var just att det blev svårare att
få tag på delar, Volvo ströp tillgången. Kanske hade det att göra med att Valmet tog över traktorerna och dom gjorde ju egna skogsmaskiner. Sedan kom det nya säkerhetskrav som hade krävt konstruktionsändringar och då blev det helt enkelt för dyrt att fortsätta. Viljan fanns nog men inte finansiella muskler.

Storleksmässigt är maskinen i ett segment för sig och svår att jämföra
med något annat. Möjligen AGT rulle. Det är ju inte bara bredden som spelar roll axelavstånd och längd gör sitt till om det är trångt bland träden. Vikten är också en faktor.

Postat: sön 18 feb 2007, 19:38
av Ferguson
430 är helt och hållet BM förutom motor.

Det är 500 och dess efterföljare som bygger på IH..

Postat: sön 18 feb 2007, 21:25
av JoRu
Jasså trodde det var 350:n :?
Att pillra i en motor från en 500 i en Snorre torde bli besvärligt då.

Postat: mån 19 feb 2007, 01:11
av Ferguson
Större motor är inte så jätteavancerat.

Många skaffar ju en större Perk i sina BM 462 skotare som också är byggd på 430..

Postat: mån 19 feb 2007, 16:28
av JoRu
Passar 500:ns motor mot växellådan utan vidare ?

Eller lär man byta fler saker?

Postat: mån 19 feb 2007, 18:29
av Ferguson
Den passar inte rakt av, det krävs en adapter.

Postat: tis 20 feb 2007, 00:05
av Famag
Snorre fins fortfarande dvs företaget, i Gävle erkänt skickliga motorrenoverare och vevaxelslipare. De har mycket kompetent personal.
Det är korekt att Snorre köpte in gamla 430 och renoverade upp som sedan byggdes skogsmaskin av. Pendo använder samma metod med gamla skogsmaskiner har jag för mig.