mån 29 sep 2014, 00:01#291854
Fagertofta skrev:Det jag undrar över är just hur ett spel kan ändra sig från att fungera perfekt till att börja kärva vid utdragning av vajer.
...
Är det någon annan som har idéer kring detta är jag tacksam för tips.
Eftersom jag faktiskt har en idé så bestämde jag mig för att skapa konto och skriva ett inlägg, särskilt som det säkert går tio googlande starägare på varje medlem som kan tänkas läsa inlägget (och jag vet själv hur värdefullt det kan vara att hitta svar via google). Givet kunskapsnivån här så bör nedanstående ses som en hypotes och kanske specifikt för vår vinsch. Jag är amatör i dessa sammanhang, om än inte helt opraktisk.
Jag/vi har haft samma problem som Fagertofta, ibland så rullar vajern snällt ut som den ska och ibland så får man slita och dra för varje meter. Har testat att justera bromsen, men det leder då istället till problem med tyngre laster där vinschen inte orkar hålla still.
I våras bestämde jag mig för att försöka hitta en lösning. Googlade, och hittade hit, laddade ner sprängskissen och funderade, men blev inte direkt klokare. Till slut så ställde jag mig vid vagnen och försökte skapa mig en känsla av hur det hela fungerar och förstod då hur drag i vajern får armen/bromsen att släppa efter, medan fjädern håller emot och ser till att bromsen går tillbaka i läge när draget slutar. Då upptäckte jag också något som var intressant, nämligen att fjädern inte fjädrade i sin fulla längd, utan högst halva (vilket jag antar i princip motsvarar dubbla dragkraften om rörelsevägen är samma). Anledningarna till detta var två, först att fjädern var rostig, sedan även att den under år av bruk skavt av lacken och börjat gnaga ett spår i godset, vilket sammantaget ger ökad friktion. Jag antar också att det skulle kunna förklara den varierande funktionen, där milt och fuktigt väder gissningvis ger mindre friktion och bättre rörelse i fjädern, medan kallare och torrare väder har motsatt effekt. Sedan hann jag inte så mycket längre än att jag, som snabblösning, sprayade på lite sprayfett, drog åt bromsen något och de få timmar som sedan hann köras så höll den rejäla stockar hängande utan att släppa och vajern rullade snällt ut när man drog.
Så långt min hypotes om möjlig felorsak till trög utdragning av vajer. Jag hade egentligen både tänkt att skriva här och fundera ut en mer ordentlig lösning i våras, men det blev så mycket vår att annat kom emellan...
Dags att ta tag i saken igen och min första enkla åtgärd har varit att lägga fjädern i
elektrolysbad för att få den helt fri från rost (kanske overkill), men sedan är jag lite rådvill. Att smörja fjäder och spår löser väl saken, men tunt smörjmedel fäster dåligt och riskerar att snabbt regna bort, medan ett ordentligt vidhäftande sådant, smörjfett till exempel, sannolikt kommer att leda till att det istället fastnar en massa smuts och så blir det friktion av det skälet.
Jag lutar åt att det nog räcker att ge fjädern en dos motorolja eller något tunnare fett, såsom litiumfett. Spåret i godset skulle nog helst slipas rent från rost och sedan förses med ett skyddande ytskikt av något slag, frågan är vad? Det skulle behöva vara något som minimerar friktionen och som är motståndskraftigt mot fjäderns skavande. Spraylack lär ju i vart fall inte hålla och just nu går funderingarna i riktning
Carosol Bodyspray (eftersom jag råkar ha sådan liggande) eller kanske Hammarlack, men jag vet inte hur nötningståliga de faktiskt är. En annan variant skulle kunna vara ett lager av lämplig epoxi, men då gäller det att få det helt slätt och jämnt.
Lösningsförslag mottages tacksamt och jag lovar att återkomma med rapport om vad jag till slut gjorde och hur bra det fungerar (när jag har hunnit använda vinschen några dagar och i lite olika väder).