Sida 1 av 2

FMG 678, Mini brunett

Postat: mån 30 jan 2012, 21:29
av Krille02
Hej!

Jag funderar på att köpa min en skotare till det privata skogsbruket. Har ingen erfarenhet av skotare tidigare men tittat på en FMG 678 (mini brunett) av dom senaste årsmodellerna. Är denna skotare värd sina pengar trots sina 20 år?
Vad är det för- och nackdelar med denna skotare?
Finns de både 678 och 678F, vad står i så fall F för?
Hur dyr i drift är den?
Bränsleförbrukning?
Skicket på maskiner varierar stort. Är det någonting man skall tänka på vid köp?
Är det svårt att få tag på reservdelar?
Hur mycket per år skall man få ut ur skogen för att en egen skotare skall vara lönsam?

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: mån 30 jan 2012, 23:25
av Anders_S
Det lilla jag vet är att den har hydrostatdrift och rasar den blir det mycket dyrt.
Hydrostaten gör också att du inte kan köra några längre sträckor med den.

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: mån 30 jan 2012, 23:33
av skogshasse
varför kan man inte köra längre sträckor med den

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: tis 31 jan 2012, 00:23
av Vedproducent
Inga problem att flytta den på vägen inom vettiga avstånd. Men så kul är det inte men det beror ju mer på att motorn är rätt liten så det går sakta, speciellt i motlut. Jag har haft min sen 99 som gårdsmaskin. Numera går den väl nästan bara inom vedproduktionen och då bara en halvtimme om dagen ungefär.

Men annars en smidig maskin. Är väl midjan och boggielådorna samt fästena för kranen som väl kan vara lite svaga punkter på dom. Reservdelar är inga problem att få tag på.

Hydrostaten bytte jag för många år sen och på den tiden kostade den 35000 kr. Men det är ju inte värre än på andra maskiner.

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: tis 31 jan 2012, 00:32
av skogshasse
hej vedproducent hur är drivningen uppbyggd är det en axel bak en axel fram som förbinds med kardanrör till en växellåda sen sitter det en hydraulmotor på växellådan så är det byggt på min atila är det lika på dim skotare

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: tis 31 jan 2012, 00:50
av Vedproducent
skogshasse skrev:hej vedproducent hur är drivningen uppbyggd är det en axel bak en axel fram som förbinds med kardanrör till en växellåda sen sitter det en hydraulmotor på växellådan så är det byggt på min atila är det lika på dim skotare

Ja det är nog ungefär på det sättet. Någon som kan beskriva den tekniska konstruktionen får gärna fylla i. Har ju inte behövt att skruva isär dom där grejorna och vet egentligen inte exakt hur det ser ut. Men en axel bak har du ju och så växellådan och en hydraulmotor måste det väl vara? Jaja ni duktiga specialister får fylla i resten.....

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: tis 31 jan 2012, 11:03
av linq
Stämmer bra. Ihop med framaxeln sitter växellådan (på baksidan av framaxeln) som drivs av hydrostatmotorn. Ifrån växellådan går det kardan bak till bakaxeln...

/linq

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: tis 31 jan 2012, 11:59
av skogshasse
linq skrev:Stämmer bra. Ihop med framaxeln sitter växellådan (på baksidan av framaxeln) som drivs av hydrostatmotorn. Ifrån växellådan går det kardan bak till bakaxeln...

/linq

hej på er är det någon som vet var sådana detaljer tillverkas som framaxel,bakaxel och växellåda för det måste väl finnas både större och mindre storlekar av dessa detaljer

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: tis 31 jan 2012, 21:52
av Anders_S
Det är något jag hört att man inte kan köra längre transportsträckor. Den ska tydligen bli överhettad......inte motorn utan hydrauloljan.

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: tis 31 jan 2012, 23:11
av skogshasse
hej anders_s om det är så då har maskinen för liten eller dålig kylkapacitet dagens hjullastare har väl inga sådana problem vad jag vet

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: tis 31 jan 2012, 23:15
av Skogshuggarninorr35
Jo men det är skillnad på dagens maskiner jämfört med dom som byggdes för 20-30 år sedan. :wink:

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: tis 31 jan 2012, 23:20
av skogshasse
vad tänker du på då

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: tis 31 jan 2012, 23:25
av Skogshuggarninorr35
Hydraulkylare och hydraulsystemen har blivit mycket bättre idag t ex.

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: ons 01 feb 2012, 08:23
av Krille02
Så är en FMG 678 av dom senare årsmodellerna ett bra köp trots sina 20 år?
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av skotare tidigare och speciellt inte någon egen. Skulle jag vilja ha lite synpunkter. Antar att det är svårt att avgöra om det är lönsamt eller inte?!
Jag var för ett antal år sedan med om en olycka som gör att jag inte kommer kunna köra skotaren själv. Mina söner brukar komma hem ca 1 gång i månaden och arbeta i skogen. Idag använder vi oss av fyrhjuling och jordbrukstraktor med winch. Många timmar går åt och ibland är det knappt lönsamt pga. mycket onödigt slit för att få fram det lilla. En skotare skulle göra att när dom är hem skulle vi få fram mycket mer från skogen på kortare tid. Andra sidan kanske det är onödigt att ha en skotare som står stora delar av tiden?! Slangar, packningar och annat torkar väl ut om den står stilla för länge. Den kommer huvudsak att användas till för ved, gallring och vindfällor. Senaste årens stormar har gjort att de blivit en del vindfällor. Det kommer inte bli några långa transportsträckor av skotaren då huset ligger alldeles intill skogen.
En granne har en skördare av samma modellserie och han tyckte motorn var lite för liten. Gäller det även skotaren eller sköter man de med bra utväxling istället?
Det intrycket jag fått så verkar FMG 678 vara en perfekt maskin för gallring och ved, den är liten och smidig. Antar de går köra lite timmer med maskinen om man använder rätt teknik vid lastning osv. Vad kostar tex. däcken?
Eller är det kanske bättre att satsa på en billigare och äldre maskin så som BM 868 eller nåt annat?

Re: FMG 678, Mini brunett

Postat: ons 01 feb 2012, 09:19
av Vedproducent
Krille02 skrev:Så är en FMG 678 av dom senare årsmodellerna ett bra köp trots sina 20 år?
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av skotare tidigare och speciellt inte någon egen. Skulle jag vilja ha lite synpunkter. Antar att det är svårt att avgöra om det är lönsamt eller inte?!
Jag var för ett antal år sedan med om en olycka som gör att jag inte kommer kunna köra skotaren själv. Mina söner brukar komma hem ca 1 gång i månaden och arbeta i skogen. Idag använder vi oss av fyrhjuling och jordbrukstraktor med winch. Många timmar går åt och ibland är det knappt lönsamt pga. mycket onödigt slit för att få fram det lilla. En skotare skulle göra att när dom är hem skulle vi få fram mycket mer från skogen på kortare tid. Andra sidan kanske det är onödigt att ha en skotare som står stora delar av tiden?! Slangar, packningar och annat torkar väl ut om den står stilla för länge. Den kommer huvudsak att användas till för ved, gallring och vindfällor. Senaste årens stormar har gjort att de blivit en del vindfällor. Det kommer inte bli några långa transportsträckor av skotaren då huset ligger alldeles intill skogen.
En granne har en skördare av samma modellserie och han tyckte motorn var lite för liten. Gäller det även skotaren eller sköter man de med bra utväxling istället?
Det intrycket jag fått så verkar FMG 678 vara en perfekt maskin för gallring och ved, den är liten och smidig. Antar de går köra lite timmer med maskinen om man använder rätt teknik vid lastning osv. Vad kostar tex. däcken?
Eller är det kanske bättre att satsa på en billigare och äldre maskin så som BM 868 eller nåt annat?

Lönsamt med egen skotare är det väl egentligen aldrig om man räknar någon lön till egen arbetsinsats. Men än värre är det väl oftast med traktor/fyrhjuling. Men dom där 678:orna står sig ju väldigt bra i värde. Köpte min för 13 år sen för 150000 kr. Priset idag ligger nog runt 200-225000 kr för motsvarande maskin. Sen är det ju alltid något som ska repareras som kostar men billiga i drift är dom. Kör du lite gallring så ligger dom väl runt 5 liter/timmen i bränsle. Ska du köpa en skotare så skulle ja valt den igen före en äldre. Men för min del om/när jag byter blir det en nyare. Kanske en 810 eller Gremo 950. Hur som helst välj en maskin som är tillverkad i ett stort antal. Då finns det gott om reservdelar länge.