Sida 2 av 2
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: ons 01 feb 2012, 10:26
av Krille02
Reparationer och sådan får man liksom räkna med då maskinen har några år på nacken. Så länge det inte är allt för dyra reparationer är det helt ok. Är de nåt jag skall tänka på vid ett eventuellt köp? Tänkte om det finns några vanliga fel och brister eller svaga punkter på dessa maskiner. Kan de vara värt att lägga någon krona extra och få en maskin i "lite" bättre skick? Många skriver däckens skick i annonserna så jag antar dessa är dyra?! Har du någon aning om vad däcken kan kosta till maskinen?
Tack på förhand!
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: tis 18 mar 2014, 14:54
av JørgenVA
Hei, jeg lurer på om det er samme type hydrostat som ble brukt i 578 som 678 modellen av Mini Bruunett?
Jeg har forstått at hydrostaten kan være dyr å reparere og vanskelig å få deler til.
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: tis 18 mar 2014, 16:44
av Garrett
578en er bygg på traktor, international Hydro84 som hadde hydrostat, 678en er vel ikke basert på traktor i det heletatt.
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: fre 09 maj 2014, 22:16
av Marrtin
Har någon koll på vilka år 678:an tillverkades?
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: lör 10 maj 2014, 07:33
av Hymax
1983 kom den första 678, ca 1992 sista.
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: lör 10 maj 2014, 11:23
av Marrtin
Hur långt tror ni att man kan vägköra innan den överhettas i hydrostaten? Jag har ca 1 mil grusväg till mitt skifte. Är det för långt att hjula en Tom maskin?
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: lör 10 maj 2014, 17:49
av Hymax
När jag körde Mini 678 på heltid så hjulade vi oftast mellan objekten, över ca tre mil kanske det blev trailer.
Det var viktigt att man inte övervarvade i utförsbackarna, fanns en summer som tjöt över 2700 v/m.
Varmgång i hydrostaten vid vägkörning var inget problem om kylen var rena, däremot så blir fördelningslådan väldigt varm, inte så det var nåt problem mer än att det kom ut lite olja ur luftningen.
Sköter man maskinen tål den att hjula en hel del.
Just de, för hårt justerad P-broms vid vägkörnig kan orsaka onödigt hög puls när lågorna når upp till bakrutan............
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: lör 10 maj 2014, 19:47
av Marrtin
Då hade nog vi all haft hög puls. Hur gick det med maskinen? Överlevde maskinen?
Hade ni några återkommande fel? Några tips på vad jag ska seupp med. Jag vill inte råka ut för dyra haverier direkt efter köp.
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: lör 10 maj 2014, 21:40
av simon jonsson
Som hymax säger så är det inga större problem att hjula en bit. Den har ju en högväxel/transportväxel så ligger du på 2000/2200 varv som max så känns det inte som du plågar maskinen tycker jag då. Jag har tyvärr också varit med om branden i parkeringsbromsen. Det är alltid svårt att veta om just den maskinen man är spekulant på kommer att vara en trogen. Men två saker jag skulle titta på förutom hur den känns i motor, transmission och hydralik är om den ser sönderlastad ut, hur ser midja och vagnen ut, står boggielådorna rakt. Bruunetten har ju inte så långt lastutrymme så kör du full längd på timret så blir det fort tungt/baktungt.
Det andra är elsystemet, ser det orginal och fint ut, eller är det mycke skarvar å eltjuvar
. Du kan ju skruva bort rattarna runt mättar huset och titta där hur kretskort, säkringar och reläer ser ut. Sen finns det ju seriöst renoverade elsystem också, men sånt ser man ju. Lycka till.
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: lör 10 maj 2014, 21:50
av Torpan
Har kört först en -88 sedan en -89, det jag vet har varit problem på dom är ramen under hytt och bakåt. Bågen och krankonsolen på taket, kolla efter sprickor eller spår efter svetsning. Jag vet om dom som har förstärkt både ramen och konsolen på taket. I övrigt tycker jag det är en mycket bra maskin, trivdes som förare när jag körde dom.
Vad det gäller transport på väg så hjulade jag 7-8 mil ibland med depåvagn bakom utan problem, var bara kylaren ren gick det utan extra stopp.
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: lör 10 maj 2014, 22:53
av Marrtin
Det värkar som det är en bra maskin trots att den är över 20 år..
Sprickor i ram och kranfäste är jag inte oroad over. Jag är nämligen väldigt duktig med svetsen / svetsarna. Kretskort är inte roliga men ett kabelstamsbyte ser jag inte som ett problem. Om man inte sitter i skogen bland myggen förstås...
Om boggielådorna lutar är det en dyr reparation?
Hur många timmar tror ni man inte ska överstiga? Max 20 till 25 tusen timmar? Jag tänker på det totala slitaget på maskinen.
Jag tackar för all hjälp och info som finns här. :-D.
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: lör 10 maj 2014, 23:23
av simon jonsson
Visst är det så att allt går ju att fixa om man är händig. Men jag tror att om man får välja så ska man nog satsa på en som inte är så sprucken och svetsad i. Material utmattningen är ju betydligt högre på en sprucken, sned å svetsad maskin. Lika så med elen , det är nått som kan ställa till med mycke trassel fast 678an inte är den maskin som ändå har mycket el.
Timmarna är ju svårt att säga med , det beror ju helt hur underhållen och renoverad den är.
Hymax vet du hur diffen funkar på en 678a? Tycker den funkar dåligt på den vi har på jobbet.
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: lör 10 maj 2014, 23:56
av Marrtin
Tror det sitter en solenoid på axeln. När den aktiveras drar den i en arm som sedan låser ihop diffen. Funkar den dåligt både fram och bak? Det borde klicka från axlarna när du trampar på diffknappen. Med tändningen påslagen.
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: sön 11 maj 2014, 21:17
av Marrtin
Är det någon som har koll på vad det siter för lagring i midjan på en 678? Är det kul eller mässing lager?
Re: FMG 678, Mini brunett
Postat: sön 11 maj 2014, 22:35
av Hymax
Diffspärren är nån typ av klokoppling, som kan gå sönder, en kollega lyckades med de. Den manövreras med hydraulik och jag har för mig att cylindern satt inuti axeln men jag e inte säker. Diffspärrsknappen sitter vid vänster sidoruta och den styr elventilen som sitter i en låda på höger hyttsida.
Både svängen och vridningen i midjan har koniska rullager om jag inte minns fel.....