Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 238073 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#185535
Nordstrem skrev:Inlägg av Nordstrem » 48 minuter sedan.
Ja axwell ska man dra ved så ska man nog ha en maskin gjord för det . En maskin med stålchassi . Så sa då alla till mig då jag letade skoter när jag beskrev mina användningsområden . Mina 43 hk räcker gått för mig då jag har lågväxel .
Fast bara dra fint så går det nog med alu chassi med ! Inget att rycka och slita med !!

Mao. då har jag rätt typ av skoter för hårt arbete, en Lynx 5900 -00 med dubbla tempmätare, luftkyld och lågväxel, den har ?hp(Rotax 503).

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#185553 Jag har samma maskin Rotax 503 . Liknande skoter kan man säga .

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

wigge  
#196329 Väntar på snö....

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Blivande snickare  
#196550 Vi fick fem cent idag å de lovas minst lika mycket till. Men jag har ingen skoter :((
Men man kan ju alltid försöka 🙏
:D

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

fossekallen  
#202101 Denna filmen får man väll ändå säga passar denna tråden :grin:
Jag har även jag en sådan här hällsnäs lyft att ta till om det blir för tungt :mrgreen:





Den lyften som vises på filmen ser ut til å være effektiv og ligner på en slik jekk som ble brukt på folkevognen for lenge siden. Er en lik lyft handelsvare i Sverige?

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#202136 Hällnäs lyften tillverkas fortfarande av Firma LAMECO i Hällnäs Sverige

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totte  
#202204
fossekallen skrev:Denna filmen får man väll ändå säga passar denna tråden :grin:
Jag har även jag en sådan här hällsnäs lyft att ta till om det blir för tungt :mrgreen:





Den lyften som vises på filmen ser ut til å være effektiv og ligner på en slik jekk som ble brukt på folkevognen for lenge siden. Er en lik lyft handelsvare i Sverige?


Trevlig liten film, passar väldigt bra här :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Skogshuggarn  
#202213 En bild på mitt ekipage när jag kör höst-lövgallringsvirke/"stugved" våren 2011.
Lynx 5900 och proffsdoning/timmervarianten fr "Specialkonstruktioner i Dorotea AB".

kala 010.jpg

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#202416 Så snart som det kommit tillräckligt med snö skall jag nyttja skotern Ockelbo 8000 med doningar för att köra fram vindfällen bla från ett svårtillgängligt område som ligger mellan två sjöar.
Skotern är fn inne i gårdsverkstad för översyn.
Kommer dock att vänta till vi fått en första tö så att jag kunnat trampa bra skotväg ca 3 km, bla över sjön, där det fn är vatten under snön

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

wigge  
#203617
Väg.jpg


Här har jag slungat upp skogsbilväg på ca 2 kilometer så man kan ta sej med bil till avlägget. Trampat skoterspår i ca 3 veckor så en del börjar bli riktigt fina nu iom blidan som kom vid nyår

Tall.jpg


Tallgallring på ca 1 hektar innan jag börjar med lite grövre stockar, Fortfarande kvar en massa frötallar att hugga.

fika.jpg


Och så givetvis en bild på fikabordet :)

Ska ta fler bilder då jag har lass på stöttingarna men oftast för exhalterad för att hinna med det.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203636 Fina bilder, jag var ut idag en sväng och transporterade bränsle till en vindmätmast
och fick då möjlighet att njuta skoter på arbetstid!
Det var trevligt men några bilder blev det tyvärr ej.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

skogshasse  
#203680
wigge skrev:
Väg.jpg


Här har jag slungat upp skogsbilväg på ca 2 kilometer så man kan ta sej med bil till avlägget. Trampat skoterspår i ca 3 veckor så en del börjar bli riktigt fina nu iom blidan som kom vid nyår

Tall.jpg


Tallgallring på ca 1 hektar innan jag börjar med lite grövre stockar, Fortfarande kvar en massa frötallar att hugga.

fika.jpg


Och så givetvis en bild på fikabordet :)

Ska ta fler bilder då jag har lass på stöttingarna men oftast för exhalterad för att hinna med det.

hej är det en grizzly du har och kör med

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

wigge  
#203682 Hej !

Nix är en Aktiv Nalle.
Efterföljaren till Aktiv blå, är en dubbelbandare med sachs motor i.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

wigge  
#204361 Helgen som varit har jag hunnit få ut lite timmer, men spåren håller inte för så mkt lass än. Går iaf med 2 timmer.
Skotern är ju en snabb arbetshäst så man ska inte hålla på å bängla allt för mkt vid lasstning utan fort in och fort ut.
Lördagen bjöd på vackerväder med en -15 å strålande sol, Söndagen lite varmare men disigare. Nöjd och belåten med de man uträttat i helgen iaf.

Timmer 1.jpg


Timmer 2.jpg



Han med å sätta ett gäng till med mårdfällor, så få se till helgen om de sitter nån krabat dära.
Fälla.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204368 Fint med elstart, jag hade en likadan men där var elstarten urkopplad tyvärr.
Jo nog är skotern snabb, ingen mening att lasta för mkt utan man kör hellre
fler ggr med små lass. Det går lättare på alla vis.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).