Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 238543 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Kubbebo  
#786860
Willeryr skrev:Har i nuläget en Bearcat 660 WT att dra ved med (utan lågväxel) men funderar nu på en Ski-doo Tundra 600 ACE. Är detta ett ok val tror ni? Letar en lättare maskin än Bearcaten för all annan körning men som fortfarande är 4t. Veden dras hem på tämligen välpreparerade spår och utan större backar.
Eller anser man att man MÅSTE ha bredbandare och lågväxel när pinnar ligger på släp bakom? 😉


Jag har dragit fram en del med en liknande skoter, lynx ranger 600 ace. Den funkar mycket bra att dra med, har dragit rejäl lass och med dessa långa mattor tycker jag att bredband inte är ett krav. Variatorerna på dessa maskiner är gjorda för att smygköra så de passar bra att dra med. Problemen är att bromsa om det är nedför men det tror jag bara dubbade mattor rår på.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

mooos73  
#787178
1672921740_20230105_105304.jpg
$matches[2]
Polaris Widetrack -96, funkar väldigt bra i skogen.
Har också en Lynx Yeti 800 -08 men tycker den har lite hög tyngdpunkt för att passa i skogen.
Även om Widetracken är en stor skoter orkar man fortfarande burka den i någon mån villket jag tycker är svårt på Yetin.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Willeryr  
#788504 Widetracken verkar vara omtyckt av många! Hade jag inte haft 4-taktskrav så hade det kunnat bli en sån.
Har bara kört en vända till skogen och tillbaka än så länge med Yetin 600ace men jag upplever den som ok att manövrera och burka - men jag jämför med en enorm gammal 4-takt Bearcat så det kanske är därför.. ;)

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

JFA  
#790604
1675163248_303d9763-0b4b-4299-a320-77e4443917d2.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

FR3PPO  
#790703
1675195951_img-20230131-wa0001.jpeg
Blev en vända till skogen idag, rekade föra helgen med skidor, tur att detta skifte blev röjt i höstas annars hade man inte haft en suck att ta sig in i skogen. Men 1 m snö att gräva sig ned till roten på varje toppbrott gör att det tar tid.

Är det bara jag som har med ett par vita Blixten på skotern ? vill inte pulsa sju km hem till gården igen om man sätter sig så jävligt att man inte får upp skotern själv.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Willeryr  
#790706 Klokt med skidorna! Jag har snöskor men kommer nu med inspiration från dig byta ut de mot ett par skidor. 👍
Bara man hittar på ett, för sin skoter, bra montage.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Willeryr  
#792505
Ent skrev:Det kanske går att göra om infästningen i fram-medarnas framkant så att det blir nåt liknande som med skaklarna i Bax inlägg? Alltså så att medarna kan glida upp på dragstängerna så att dessa i sin tur bromsar när kälkarna vill skjuta på i nedförsbacke? Något för den händige att klura på.



Jag köpte mig en ”ny” timmerdoning idag där den lösningen är gjord från start!
Dragtriangeln är ledad så att den vid körning i utförsbacke trycks ned lite framför medarna. Lite som en broms på en snowracer. Ska ta en bättre bild imorgon och lägga in.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Willeryr  
#792527 Så. Några kalla morgonbilder som kanske bättre visar hur bromsen ska fungera på denna.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Willeryr  
#793567 Oväntad effekt av autobromsen: ofrivillig lyft vid kraftig backning! 🤦‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Bax  
#793571 Ja det är att komma ihåg att fälla upp grimman innan man backar 🙃

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

JAndersson  
#795479 Nu har man varit ute och bedrivit friskvård, både för kropp och knopp 🙂
Har tagit ner två tallar som jag tänker såga upp i till reglar och plank i mitt kedjesågverk (Logosol F2) för att bland annat använda för att bygga en rejäl koja åt dottern 🙂
1678479083_pxl_20230310_111939930.jpg

1678479083_pxl_20230310_134039001.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ner  
#795782 Hämtade hem några björkstockar som jag inte fick med mig med traktorn.
Ski-doo Expedition LE 900 ACE, timmerkälkar okänd modell (80-tal?) med plastbelag på medarna.


https://youtube.com/clip/UgkxD2WV9X6YmY ... Y_p2XGIUfD

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

H-E  
#799654 Några bilder på min vedkörning efter påsk. Har ett eftersatt område som jag börjat gallra ur.

Efter några år utan skoter valde jag att testa en fyrtaktare, Lynx Commander 900, jag är supernöjd. 😎

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

T18  
#833214 Har ni kunnat dra av skoterinköpet på firman?

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

JAndersson  
#833223
T18 skrev:Har ni kunnat dra av skoterinköpet på firman?


Ja, i mitt fall en Yamaha VK540 III som köptes för 3 år sedan. Vad jag förstått så skall alla skotrar som klassas som en arbetsskoter gå att dra av.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).