Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 238227 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Arvid0  
#708809
Träpatron skrev:Trevligt! Känns Vikingen optimal som dragmaskin?


Nja optimal vet jag inte, men den gör vad den ska för mig. Har inte testat någon nyare maskin. Ska man bara dra ved så hade kanske en fyrtaktare varit "bättre" beroende på före och förutsättningar.
Har provat 5-9a, någon nyare och äldre Skandic och lynx ranger. Bland dom så passar vikingen mig bäst.

Forest foxen har jag aldrig dragit med men kör man mest utan något efter måste ju den vara perfekt. Nackdelen är väl lite klenare motor, lättare och smal matta. Och jag tycker man sitter så lågt på dom.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#708815 Har en -97 5900 LC som går som en raket, men man sitter väldigt lågt och styret är lågt och smalt. För 20 år sedan var det inget problem men med åren blir det obekvämt. Har ibland funderat på att byta till nyare årsmodeller av ST 550 eller ST 600 men med en tank per vinter är det inte lönt.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Rättselarn  
#708847 Har också kört 5900 LC i många år utan problem. Brukar dra hem ca 10-20 m3 per vinter med brännved och vindfällen. Förra vintern bytte jag till en Lynx Yeti fyrtaktare och det blev ett riktigt lyft. Inte minst när man är lång och stel i lederna, så nu slipper jag sitta med knäna ovanför styret.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#708852
Rättselarn skrev:Har också kört 5900 LC i många år utan problem. Brukar dra hem ca 10-20 m3 per vinter med brännved och vindfällen. Förra vintern bytte jag till en Lynx Yeti fyrtaktare och det blev ett riktigt lyft. Inte minst när man är lång och stel i lederna, så nu slipper jag sitta med knäna ovanför styret.


Vilken årsmodell av Yeti? Hur är den med att manövrera där det är trångt, i jämförelse med femnian? Jag har alltid upplevt min som svårstyrd, vill gärna ploga men det kan ju ha med de breda plastbelagen att göra.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Rättselarn  
#708855 Köpte den ny i februari 2020. Har inte haft någon större skillnad i framkomlighet jämfört med den gamla maskinen. De breda skidorna kan dock vara ett problem om det är mycket lössnö. Då ligger framvagnen högt på snön medan bakdelen går ner djupt i "strösockret". Grannen som har haft sin maskin fler säsonger plockar av de breda plastbelagen om det blir mycket lössnö och det kommer jag att prova nästa vinter om det blir sådant före.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Arvid0  
#709798 Mera vindfällen, idag kan ha varit sista körningen med skoter för säsongen. Börjar bli lite väl stora barmarksfläckar.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

mahanshan  
#710124
1618858764_resized_20210124_121905.jpg

Annat var det i Januari när spåren skulle köras upp. Jag kör en Viking 4. (eller försökte) 🙃

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Träpatron  
#710205 Inte behövs fyrhjuling när man har snöskoter!
1618935315_20210420_162330.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728908
1632509650_sep2021titana.jpg

1632509650_sep2021titanb.jpg

Kompletterade skoterparken med en Titan idag så man är beredd inför vintern.
Bytte till en lägre ruta och tog av extrasätet och lådan för det är så
den är tänkt att användas den absolut mesta tiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Erre  
#728915
Slurfi skrev:
1632509650_sep2021titana.jpg

1632509650_sep2021titanb.jpg

Kompletterade skoterparken med en Titan idag så man är beredd inför vintern.
Bytte till en lägre ruta och tog av extrasätet och lådan för det är så
den är tänkt att användas den absolut mesta tiden.

Kommer upp för en ny vansinnesfärd snart. 😉 😁

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728929
Erre skrev:Kommer upp för en ny vansinnesfärd snart. 😉 😁

Välkommen!
Detta är dock en inte lika intensiv accelerationsmaskin som Rush men kul ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Erre  
#729000
Slurfi skrev:
Erre skrev:Kommer upp för en ny vansinnesfärd snart. 😉 😁

Välkommen!
Detta är dock en inte lika intensiv accelerationsmaskin som Rush men kul ändå.

Tackar.
Trodde jag skulle dö där en stund. 😉
Så lite koll har man på vad en skoter klarar av.
Blev rätt tydligt vilken nytta ni har av dom.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

JAndersson  
#742651 Här kommer lite bilder från mitt första försök att köra hem några vindfällen
1641722877_pxl_20220103_111817370.jpg

1641722877_pxl_20220103_111837510.jpg

1641722877_pxl_20220103_135527399.jpg


Skotern är en Yamaha VK540 III (Viking). Kombidunk och sågar m.m förvaras i en Ekagårds huggarlådan, den som egentligen är tänkt till traktor eller huggarvagn

Gick hyfsat även om jag lyckades hänga upp skotern på två stubbar som gömde sig under snön så att vi var tvungna att lasta av doningen för att kunna flytta på den så att jag kunde komma loss. Sen tog det ett tag att hitta vindfällorna då skogen ser lite annorlunda på vintern jämfört med då det är barmark 🙂 Sen underlättade det inte heller att vi använde en för oss ny körväg.

Ser framemot att åka ut igen då temperaturen blir mer dräglig. Har varit väl kallt några dagar.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#742722 Hej Har kört ved timmer mm med skoter i över 30 år, har blivit hundratals kbm. För att lyckas bra med körningen så tycker jag att det viktigaste är, planera körvägarna, för trampa körvägarna ett par dagar innan du skall köra, skall du också avverka samtidigt så rekommenderar jag att man även trampar stråk där man tänker fälla träden.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

tallen100  
#742727 Ja att trampa upp spår är a och o, å att inte ta för stora lass bättre att skippa dom två tre sista stockarna, och gör en extra vända istället...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).