Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 236665 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slanor och nyttjande av vågmat

traktorz  
#351529 Med en slana och vågmat för dito, lyftes lätt rotstocken på plats och sparar ryggen.
Är det tunga rotstockar från t.ex. en frötall, kanske behövs två personer med en varsin slana för att lasta stocken upp på en ATV-vagn och kanske även lasta på en skoter-doning.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#351662 Jag hittade denna ..inte helt fel på priset heller, undra om detta skulle gå till att fungera ?

https://www.vidaxl.se/p/210049/pickup-kran-med-vinsch

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351673
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#351675 Det blir ju ett "härk" kanske att sätta på doningen när man kollar dimensionerna men..kanske går ?

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351676 Fixade en bild på kranen från inlägget ovanför.
Nej det funkar inte för den är för tung och klumpig.
Men en smäckrare version med stöttor kanske skulle gå att
anpassa till timmerdoningar.
Jag tror inte egenvikten får överstiga tio kilo om den ska åka med på
kälkarna och verkligen bli använd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#351714 Jag har kört flera hundra kbm ved och timmer med snöskoter genom åren, den enda lasthjälp som jag har och har haft är en liknande den som Logosol har, medans min är egentillverkad för över 20 år sedan. Lasthjälpen med fällrikt tillsats har jag även använt när det varit svårt att komma igång med lassen, då har jag spänt upp denna mot längsta stocken, då har man lätt kommit loss sedan har jag hämtat upp denna vid nästa vända.
Att krångla till det med kran på så litet ekipage "tror jag kostar mer än det smakar"

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

kfransson  
#351972 Här finns en färdig timmerdoning med kran:

http://www.blocket.se/gavleborg/Timmerd ... m?ca=5&w=1

Inte min annons. Men blir lite sugen på att fara och titta på den.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

halvproffs  
#351997 Den från Logosol funkar bra. Vet inte om det är samma men en farbror här på mitten av 80-talet hade en liknande när han körde fram frötall (medelgrovt) med en Lynx 5900 och kälkar och vad jag såg fungerade det mycket bra och relativt snabbt gick det. Kommer ihåg att han hade modifierat den med en större fot för dels den myckna snön och dels mjuka marker. Han körde nog fram 100 frötall och rullade av dom i ett dike sen.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Camwood  
#352057 Ingen vinter o snö än för mej så jag lägger ut en teaser från förra året så man kan längta!!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Camwood  
#352058 Ingen vinter o snö än för mej så jag lägger ut en teaser från förra året så man kan längta!!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

jannee  
#352061 USCH, den årstiden borde vara förbjuden 😈

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#352065
Camwood skrev:Ingen vinter o snö än för mej så jag lägger ut en teaser från förra året så man kan längta!!! :grin:

Fantastiskt vilket underbart stämningsfullt klipp, här skulle Zlatan och Volvo inte ens få plats på efterkälken. ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Camwood  
#352070
axwell skrev:
Camwood skrev:Ingen vinter o snö än för mej så jag lägger ut en teaser från förra året så man kan längta!!! :grin:

Fantastiskt vilket underbart stämningsfullt klipp, här skulle Zlatan och Volvo inte ens få plats på efterkälken. ^:)^

Tack! Jobbar på en film om gallring och skoterkörning, ska försöka filma mer i vinter är det tänkt. Musiken i detta filmklipp är jag väldigt tveksam om jag får behålla då Youtube är stenhårda med upphovsrätten.
Får väl ta fram gitarren o fixa egen musik kanske :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353001 Härligt, var ute och gasade lite idag, nog är det himla skoj

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

kallemek  
#355340
lfq skrev:Jag håller med om att det var en smart lösning. Men att lyfta upp rotändan tror jag inte jag skulle vilja göra för ofta. Han kanske kunde flytta vinschen till främre stöttan.


Tror inte det fungerar ihop med svängbar främre banke på timmerdoningarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).