Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 238140 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Camwood  
#317892
ulfgustav skrev:Jag skulle ha fortsatt med att ta hand om vindfällen nu då det är perfekt att fälla kvista och aptera, det område som är aktuellt ligger mellan två sjöar och därför så skulle jag ha kört fram det med snöskotern Ockelbo 8000 och MRG-doning, tyvärr så har det töat så mycket så att det är hopplöst att få till en bra skotväg. Om det varit kort körväg hade det inte varit något problem men i detta fallet så är det ca 2 km dessutom en spegel blank sjöis. Kommer att avvakta för sannolikt så kommer det snö så man kan preparera skotvägen.
Alltid då jag hugger och kör fram ved och virke med skoter så preparerar jag skotvägen noggrant, det skonar maskinen samt att man kan lasta rejäla lass, speciellt viktigt då det är långt att köra

Helt rätt tänkt av dej ulfgustav :grin: Som förr i tiden när man körde ut all virke med häst så var körvägarna/basvägarna otroligt viktiga . Man plogade ,skottade , jämnade och i bland isade med vatten för att kunna köra så stora lass som möjligt.
Hur preparerar du skotervägarna? Jag använder en gammal kälke och fäster en 4"x 4" med kedjor under medarna funkar bra.
Skoter 2.jpg

skoter3.jpg

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#317971 Hej
Jag har tillverkat en sladd ca 3 m lång och ca 1 m bred av vinkeljärn på den har jag 4 st 2"x4" snedställda "skär".
Om jag kör mycket så brukar jag sladda samtidigt som jag kör hem det sista lasset för dagen, då har man bra körväg till kommande dag såvida inte någon med "värsting maskin" omvandlat körvägen till en "puckelpist" vilket hänt ett antal ggr

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#344948 Jag har funderat på att ordna någon form av vinschanordning på timmerkälken, vevtyp på ställning som kan fästas i själva timmerdoningen strax bakom draget. Jag har sökt andra som tänkt lika men ingen funnen, går det inte ? Nån som provat ?

Det är ju inte så dumt att ha snöskotern och doningen för enstaka vindfällen dit man inte kommer med traktorn men någon form av vinsch vore önskvärt.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Jorm  
#344951 Tänkt samma sak Husqvarna_med_ Stihl, hoppas någon nappar, finns ju vettiga vinschar till ATV-kälkar men aldrig sett till timmerdoning!?

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#345037 Ja det skulle vara roligt om det gick att få till något till doningen. Det går inte att dra från skoterns dragkrok, den är sällan gjord för det men om man fäster i kälken så långt fram som möjligt borde det gå att få till någon typ av konstruktion kan jag tycka. Om så är fallet öppnar det ju även för elvinsch likväl.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totaya79  
#351378 Sök på tube: kuusitukin kuormaus moottorikelan rekeen. Han har ett enligt mig skitsmart lasthjälp på skoterdoning. Har ingen aning hur man länkar in filmen men hoppas ni hittar den och kanske någon som kan länkar in den? :D

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

JensSkoog  
#351382 Fann den på:

Smart :wink:

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351388 Jag håller med om att det var en smart lösning. Men att lyfta upp rotändan tror jag inte jag skulle vilja göra för ofta. Han kanske kunde flytta vinschen till främre stöttan.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totaya79  
#351389 Den gick nog flytta till främre manken också, där skulle jag ha haft den tror jag . Tackar jensskog. :-BD

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#351406
husqvarna_med_sthil skrev:Ja det skulle vara roligt om det gick att få till något till doningen. Det går inte att dra från skoterns dragkrok, den är sällan gjord för det men om man fäster i kälken så långt fram som möjligt borde det gå att få till någon typ av konstruktion kan jag tycka. Om så är fallet öppnar det ju även för elvinsch likväl.


JensSkoog skrev:Fann den på:

Smart :wink:


Det där kan nog fungera i vissa lägen på upptill två timmerbitar per lass.

Nej, jag skulle inte kunna tänka mig att byta från min fällriktare, dom flesta av vill väl kunna lasta mycket högre än i det finska klippet.
Fällriktaren kan ju lyfta så många andra saker också,"snöskotran", hjulingar, griplastarvagnar osv.
Användbar till att lyfta eller rotera lite tyngre timmerstockar på sågbänken.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totaya79  
#351434 En sådan ska jag skaffa! Klart användbar. [url][/url] Ang den andra vinschen så är man så spela upp två rotstockar så kan man fylla på resten med armarna har man vunnit mycket, iaf min skog är inte grövre än att det går. :lol:

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351437 Jag har också en sådan fällriktare och använder den på samma sätt dvs.till att lyfta upp grova stockar på vagnen eller på stockbordet.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#351439
totaya79 skrev:v totaya79 » 12 min
En sådan ska jag skaffa! Klart användbar. [url][/url]


lfq skrev: lfq » 10 min
Jag har också en sådan fällriktare och använder den på samma sätt dvs.till att lyfta upp grova stockar på vagnen eller på stockbordet.


Demontera och vänd på vinschen, bandet vevas annars in på fel sida av trumman, dvs långt ut från stången.
Veva med vänster hand, kraften gå mer uppåt, stången böjs betydligt mindre.
Märks mest när spjutet vevats högt upp.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totaya79  
#351448 Bra att veta. :-BD

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#351520 Nu kom det mycket användbara tips ! Kanoners ! Bara det kunde bli nån snö :) Har lite som jag behöver snöskotern till så det får ju ta och börja snöa snart !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).