Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 238154 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274418 Låter som en drömvecka i mina öron.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

enbhen  
#314050 Här kommer två bilder på mitt ekipage: En Arctic Bearcat Wide med ett rede av okänt fabrikat. Fungerar riktigt bra om det är spårat före och tillräckligt med snö. Köra ved med skoter är riktigt trevligt tycker jag:-)

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totaya79  
#314069 Du kör en fantastisk dragare. Jag har inte prövat alla på marknaden men lätt bäst av dom jag kört/ägt. Håller man bara efter vaiatorerna så drar den det mesta. Drog bla ledsladd i 900 mil med den Riktig pakethållare. stor tank. Härliga minnen.

26-01-07_1508.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Camwood  
#314217 Lägger ut lite bilder på årets och den första timmerkörningen med Ockelbo 8000 på snart 9 år :surp:. Platsen är Höga kusten Ångermanland där våran familj har några skogsfastigheter. Det man kan säja om höga kusten är att det det är brant ! lutar det inte nerför så lutar det uppför , det är sällan plant i skogen :grin: Som ett mini Norge ungefär :???: :grin:
Har länge tänkt att jag ska hämta gamla fina furor på berget (impedement) stockarna ska jag såga och hyvla till fönstervirke då det är tätväxt och mycket kåda. Det går inte att köra med något annat på bergssidorna än en skoter då det är mycket stenblock mm.
Första bilden så spårar jag och är uppe på utsikten o vänder (det är även en fin fika o grillplats som vi använder.
Timmer 1.jpg

Timmer 2.jpg

Timmer 3.jpg

Timmer 4.jpg

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#316084 Nu är det klart med årets vedkörning bakom snöskotern, det blev några vändor.
Minusgrader i morse, då gick det skapligt, igår däremot riktigt tungt i tövädret.
DSCN0977.JPG

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

enbhen  
#316302 Idag kördes sista vedlasset hem, riktigt bra före var det. Blev totalt ca 30 kubik björkved av bästa kvalité :grin:

Camwood: hoppas det gick bra? Familjen hade en 8000 när jag var liten, kommer ihåg att styrförmågan var i samma klass som en finlandsfärja :wink: Dock grym dragförmåga!

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316321 Ser otroligt härligt ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

weldion  
#316384 Jag kör just nu med en Yamaha Nytro TTX med en plasttunna som lunningspulka. Funderar dock på att byta in andraskotern mot en Yamaha Viking 4-takt och dra en timmerdoning med den. Alternativt bygga en lunningskärra med hjul som går att byta ut mot skidor.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

opekka  
#316400 Allt som kan dra, drar. Men en Nytro för att dra ved lär käka variatorrem, även om föret är bra... Skillnaden mot en Viking med lågväxel är minst sagt märkvärd.

Har du lantbruksfastighet, se till att Vikingen – eller vad du nu än köper – är momsad. Och förstås att du själv är momsregistrerad såsom ägare av lantbruksfastighet.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

weldion  
#316409 Neddrevad ett par kugg så drar Nytron förvåningsvärt lite rem. Drar skidspåret här i byn en del med samma maskin och det flyter på fint. Går dock inte att jämföra med långsam slalomkörning med timmerdoning. Sedan så drar jag bara hem husbehovet för egen maskin, så det gäller inte liv och död =)

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

weldion  
#317691 Jag bytte skotern mot en Yamaha Grizzly istället för en Yamaha Viking, så det blir att dra ved med fyrhjuling för mig istället.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Camwood  
#317763
enbhen skrev:Idag kördes sista vedlasset hem, riktigt bra före var det. Blev totalt ca 30 kubik björkved av bästa kvalité :grin:

Camwood: hoppas det gick bra? Familjen hade en 8000 när jag var liten, kommer ihåg att styrförmågan var i samma klass som en finlandsfärja :wink: Dock grym dragförmåga!

Jag har inte hunnit köra fram så mycket än med skotern än men om snön får vara kvar ett tag till så :roll:
Styrningen av en Ockelbo 8000 (dubbelbandare) är ett kapitel för sig men jag har svetsat fast ett T - stål som styrstål på skidan och den styr väldigt bra :grin: Men jag kör inte gärna fort i gamla skoterspår för då går den dit den VILL. Men nu är ju inte det något problem med en Ockelbo 8000 då den inte går så fort :grin:
Drag förmågan på en dubbelbandare är mycket bra men jag tror att en nyare skoter som Viking drar nog minst så bra. Jag har provkört en Yamaha viking men inte med ett timmerlass tyvärr men det känns som att den skulle kunna dra ett stort lass timmer. Ni som har en kan ju komentera? När Ockelbon är slut så blir det nog en Viking särskilt med dom solklara momsregler som följer med den skotern.
Bilden visar en gran som är ca 150 år gammal och kapad till 7,5 m lång. Den blåste ner i stormen Ivar och tog med sej en kraftledning och mörklade nog en del fastigheter. Den är nu uppsågad till 150 x 400 mm och 7 meter lång till en fribärande balk till mitt nya sågverksbygge.
""obs jag har inte kört fram den stocken med Ockelbon!!!! utan med SMV 21 skotare så klart .
DSCF1464.JPG

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#317866 Jag skulle ha fortsatt med att ta hand om vindfällen nu då det är perfekt att fälla kvista och aptera, det område som är aktuellt ligger mellan två sjöar och därför så skulle jag ha kört fram det med snöskotern Ockelbo 8000 och MRG-doning, tyvärr så har det töat så mycket så att det är hopplöst att få till en bra skotväg. Om det varit kort körväg hade det inte varit något problem men i detta fallet så är det ca 2 km dessutom en spegel blank sjöis. Kommer att avvakta för sannolikt så kommer det snö så man kan preparera skotvägen.
Alltid då jag hugger och kör fram ved och virke med skoter så preparerar jag skotvägen noggrant, det skonar maskinen samt att man kan lasta rejäla lass, speciellt viktigt då det är långt att köra

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

skogshasse  
#317889
Camwood skrev:
enbhen skrev:Idag kördes sista vedlasset hem, riktigt bra före var det. Blev totalt ca 30 kubik björkved av bästa kvalité :grin:

Camwood: hoppas det gick bra? Familjen hade en 8000 när jag var liten, kommer ihåg att styrförmågan var i samma klass som en finlandsfärja :wink: Dock grym dragförmåga!

Jag har inte hunnit köra fram så mycket än med skotern än men om snön får vara kvar ett tag till så :roll:
Styrningen av en Ockelbo 8000 (dubbelbandare) är ett kapitel för sig men jag har svetsat fast ett T - stål som styrstål på skidan och den styr väldigt bra :grin: Men jag kör inte gärna fort i gamla skoterspår för då går den dit den VILL. Men nu är ju inte det något problem med en Ockelbo 8000 då den inte går så fort :grin:
Drag förmågan på en dubbelbandare är mycket bra men jag tror att en nyare skoter som Viking drar nog minst så bra. Jag har provkört en Yamaha viking men inte med ett timmerlass tyvärr men det känns som att den skulle kunna dra ett stort lass timmer. Ni som har en kan ju komentera? När Ockelbon är slut så blir det nog en Viking särskilt med dom solklara momsregler som följer med den skotern.
Bilden visar en gran som är ca 150 år gammal och kapad till 7,5 m lång. Den blåste ner i stormen Ivar och tog med sej en kraftledning och mörklade nog en del fastigheter. Den är nu uppsågad till 150 x 400 mm och 7 meter lång till en fribärande balk till mitt nya sågverksbygge.
""obs jag har inte kört fram den stocken med Ockelbon!!!! utan med SMV 21 skotare så klart .
DSCF1464.JPG


rejäl stock vad har du för såg som den är sågad i. själv så har jag kört fram 7 meters timmer med Alstorn men då tar jag bara en stock i taget och dom har jag sågat till 50x200 mm plank

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Camwood  
#317891 Jag sågar på en Logosol bandsåg som tar stockar på ca 80 cm i diameter och en längd på 7,5 meter.
Jag är mycket nöjd med sågen.
Sågverk 1.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).