Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 238284 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#742747
tallen100 skrev:Ja att trampa upp spår är a och o, å att inte ta för stora lass bättre att skippa dom två tre sista stockarna, och gör en extra vända istället...

Det känns bekant, "lika bra ta med de där sista så är det klart..." Och så blev det mörkt och chefen hann ringa och undra vad man sysslar med som tar sån tid😖😩😫

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

tallen100  
#742795
Ent skrev:
tallen100 skrev:Ja att trampa upp spår är a och o, å att inte ta för stora lass bättre att skippa dom två tre sista stockarna, och gör en extra vända istället...

Det känns bekant, "lika bra ta med de där sista så är det klart..." Och så blev det mörkt och chefen hann ringa och undra vad man sysslar med som tar sån tid😖😩😫

😅😅 det är inte svårt att lasta fullt,
Men det är en konst att sluta lasta i tid.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

JAndersson  
#742800
tallen100 skrev:Ja att trampa upp spår är a och o, å att inte ta för stora lass bättre att skippa dom två tre sista stockarna, och gör en extra vända istället...


Ja, kan skriva under på att det hade varit bättre att trampa upp spåret i förväg. Hade varit bättre att vi vikt en dag för att trampa upp spår till vindfällena. Nu gjorde jag klassikern när man har ont om tid att jag försökte hinna med så mycket som möjligt på en dag 🙂

I övrigt upptäckte även jag att det hade varit bra med en vinsch för att lunna in den tyngsta stocken då det inte var möjligt att köra upp jämsides med vindfällan. Hade med mig ett spakblock som jag förankrade med rundsling i kulan på draget på skotern (har dubbelkrok med kula, se https://hedsyamahashop.se/yamaha-orgina ... dragkrok-1). Men var inte optimalt då spakblocket bara drog någon meter innan det behövde "nollställas" igen vilket kändes tidsödande. Så funderade på en lösning, och kom på att man borde kunna fästa en handvinsch i en kulkoppling. Så gjort en prototyp som verkar hyfsat lovande. Återkommer då jag testat den skarpt.
1641784255_pxl_20220109_201503055.jpg

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#742814 Annars får man kroka av doningarna på lämpligt ställe och använda skotern för att släpa fram oxarna intill. Minns att man före hjulingen fantiserade om batterivinsch, nån slags låg kran men det blev aldrig av. Kanske svårt att få det att lira i praktiken.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

H-E  
#742815 Smart där med vinschen! Det känns som om det finns utvecklingsmöjligheter inom området, med tanke på alla starka skotrar vi har numera.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#742817 Precis som med hjulingar så är det fästet snarare än motorstyrkan som avgör. Innan fem-nian drog jag hem med farsans gamla Ockelbo 6000, och dessförinnan drog han med en Ockelbo 600, Sachs enstånka. Grannen använde en Ski-Doo Olympiq med en liten encylindrig historia en bra bit in på 80-talet och tom det funkade om det fanns uppkörda spår. Moderna mattor med höga kammar fäster förstås bra, men samtidigt perforerar de ytan på spåret så det är en knepig ekvation. Däremot har maskinerna fått allt längre mattor med åren och det är förstås till det bättre.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Willeryr  
#785258 Har i nuläget en Bearcat 660 WT att dra ved med (utan lågväxel) men funderar nu på en Ski-doo Tundra 600 ACE. Är detta ett ok val tror ni? Letar en lättare maskin än Bearcaten för all annan körning men som fortfarande är 4t. Veden dras hem på tämligen välpreparerade spår och utan större backar.
Eller anser man att man MÅSTE ha bredbandare och lågväxel när pinnar ligger på släp bakom? 😉

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#785264
Willeryr skrev:Har i nuläget en Bearcat 660 WT att dra ved med (utan lågväxel) men funderar nu på en Ski-doo Tundra 600 ACE. Är detta ett ok val tror ni? Letar en lättare maskin än Bearcaten för all annan körning men som fortfarande är 4t. Veden dras hem på tämligen välpreparerade spår och utan större backar.
Eller anser man att man MÅSTE ha bredbandare och lågväxel när pinnar ligger på släp bakom? 😉

Som jag skrivit ovan, smalbandad SkiDoo Olympiq funkade också en gång i tiden. Det är förstås bättre med lågväxel, men annars får du anpassa lassen efter maskinen. Det kanske går att dreva ner maskinen och/eller preppa variatorn med annan fjäder och andra vikter som ger högre tillslagsvarv och att den växlar upp senare.
Du kan väl förbereda några lass och låna hem en Tundra. Då känner du vad den mäktar med i standardutförande.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Willeryr  
#785268
Ent skrev:
Willeryr skrev:Har i nuläget en Bearcat 660 WT att dra ved med (utan lågväxel) men funderar nu på en Ski-doo Tundra 600 ACE. Är detta ett ok val tror ni? Letar en lättare maskin än Bearcaten för all annan körning men som fortfarande är 4t. Veden dras hem på tämligen välpreparerade spår och utan större backar.
Eller anser man att man MÅSTE ha bredbandare och lågväxel när pinnar ligger på släp bakom? 😉

Som jag skrivit ovan, smalbandad SkiDoo Olympiq funkade också en gång i tiden. Det är förstås bättre med lågväxel, men annars får du anpassa lassen efter maskinen. Det kanske går att dreva ner maskinen och/eller preppa variatorn med annan fjäder och andra vikter som ger högre tillslagsvarv och att den växlar upp senare.
Du kan väl förbereda några lass och låna hem en Tundra. Då känner du vad den mäktar med i standardutförande.


Bra tanke med variatorn, och att låna hem maskinen och provdra. Givet kanske men tanken slog inte mig!
Har skickat frågan till skatteverket redan, men är det någon här som vet rakt av om det är några konstigheter att köpa en en tundra eller liknande till verksamheten?

Bredbandare och back känns som det var krav på förr men kanske annat nu?

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#785278 Backväxel vill man inte vara utan, på nån skoter över huvud taget, och särskilt inte på en arbetsmaskin. Vad gäller avdrag så har det där svängt lite fram och tillbaka under åren. ÅFen borde ju veta, annars vet säkert revisionsbyråerna. En sak att beakta är försäkring, tex min -97 5900 har runt 80 hk. För 20 år sen gick LF enbart på effekten och den skulle ha kostat flera tusen att helförsäkra. Folksam klassade den som arbetsmaskin och den gick för en tusenlapp. Sen ett antal ligger den hos Svedea som klassar den som antikvitet och det handlar om några hundra per år. Om du har plats så kanske du kan kan ha en gammal billig oxe för skogen, och en fräsch smalbandare för nöjeskörningen?

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785410


Jag kör Polaris Titan och den har hög/låg/back-växel ett för mig absolut krav för seriöst tunga lass.
Har man inte provkört en modern bredbandare så är det nog dags.
Min andra bredbandare är en Polaris WideTrak LX, en klassisk modell med över 30 års erfarenhet.
Den duger mkt gott och det finns många såna lagom begagnade på marknaden för den snävare budgeten.
Att köra ved/timmer med smalbandare känns som att jobba mot naturen, men nog går det väl
om man måste, dock känns det ju som en nödlösning, som att köra Saab istf bil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Willeryr  
#785437 Ja, en av varje vore inte dumt. Men jag skulle få fingrarna av frun om jag hade 2 varav en dessutom bara för nöje! Nu går nöjeskontot på att det ändå också är en arbetsmaskin med nytta.. 😉

Tittar även på en lynx 59 yeti, men den har nära 2500mil på mätaren.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Bax  
#785456 Det man vill ha är väl tyngd (och lågväxel)
De få gånger jag kör ved med skoter så kör jag med Forest Fox, den är lite väl lätt tycker jag, mattan vill gärna spinna om det går lite tungt och i skarpa kurvor så kan den dras i sidled av tyngden i lasset.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Willeryr  
#785965 Slurfi: Titan verkar jättetrevlig och Widetraken sviker nog ej. 4-takt är ett krav pga ljud, bränsleekonomi och doft.

Angående att tyngd är en fördel så håller jag helt med. Men jag behöver något som går att orientera sig väl med i skogen och ofta okörda områden också men jag har tyvärr inte utrymmet för två skotrar.

Idag kör jag med en AC Bearcat 660 Widetrack 4t utan lågväxel men som är omdrevad och den räcker till bra.
Bredden på mattan och lappskidor gör också att den bär bra men är svårmanövrerad tillsammans med sin vikt.

Budgeten för maskinen är max ca 44000kr ink ev moms.

Kör väl inte hem mer än ett tiotal kubik ved/säsong och resten är att köra upp stigar och fara runt och sondera skog för inköp på rot.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Willeryr  
#786842 Nu ska jag sluta använda denna tråd som köphjälp, men tänkte bara uppdatera om att det blev en Lynx 59 Yeti 600ACE, uppdaterar med några vedbilder framöver! 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).