Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Är 4,8mm vajer för klent

16 inlägg 10966 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är 4,8mm vajer för klent

moraggarn  
#148604 Funderar på att köpa elvinshen på Claes Ohlsson. Tanken är att enbart ha den till hjälp"nån gång då det behövs". Då har jag fått för mig att denna lilla manick skulle kunna hjälpa mig litegrann. Men räcker det med 4,8mm vajer tycker det låter klent. Ska inte hantera timmer med den, maxstorlek blir stockar i diam. upp till 200-250mm men dom är få, det mesta hamnar kring 100-150mm. Hanterar inga stora mängder/år ca 30-45m3 så jag kör med handlastning men ibland kan det vara skönt att slippa dra allt för hand. Skulle en sådan här funka för ändamålet? Man kan ju använda den till fler saker då den går lätt att flytta.



   TS
Avatar Fallback

Re: Är 4,8mm vajer för klent

axwell  
#148619
moraggarn skrev::14
Funderar på att köpa elvinshen på Claes Ohlsson. Tanken är att enbart ha den till hjälp"nån gång då det behövs". Då har jag fått för mig att denna lilla manick skulle kunna hjälpa mig litegrann. Men räcker det med 4,8mm vajer tycker det låter klent


Inga som helst problem vad jag kan komma ihåg, mindre än 15 meter lång.
Den drar inte mer än ca 1300 kg
När stålwiren börjar bli "otrevlig" så byter du till en speciell syntetlina som är behagligare att hantera, samma pris som hela vinschen men du får på närmare 20 meter.

Avatar Fallback

Re: Är 4,8mm vajer för klent

zeetorg  
#148622 Jag har inte sett vinshen du skriver om, men jag är ganska övertygat om att det är själva vinshen och inte vajern som sätter begränsningarna. Själva brottstyrkan på vajern räcker nog till.

Fast med den vajern så kan det ju inte vara det mest robusta lösningen på marknanden...
Den funkar säkert på småträd som du tror, men det är ju på tyngre stockar som man verkligen behöver hjälp. Därför skulle i alla fall jag inte "snåla" om jag skulle köpa en ny vinsh.
Risken med att köpa för dåliga grejor är ju att det funkar så dåligt att man inte använder dom...
Och det skall ju hålla i längden också.

Nu har jag ju som sagt inte sett vinshen i fråga, utan det här är mer lite allmänna funderingar och råd från min sida. Det är ju förståss du som vet bäst om den passar dina behov.

Men som sagt, vajern håller nog, man skall bara se till att inte få "veck" på den då det förkortar livslängden betänkligt på en klen vajer.

Avatar Fallback

Re: Är 4,8mm vajer för klent

Skogstinsen  
#148629 Det finns vinschar på www.p-lindberg.se nu vet inte jag hur dom är i kvaliten men jag vet en som köpte den som drar 5454kg. Han ska montera den på en bergningsbil. Och han köpte radiodosan oxå. Nu blir det kanske lite mycket och dyrt för dig men det finns även de som är mindre.

Någon kanske har erfarenhet av andra vinschar som är billiga och bra. :smile:

Avatar Fallback

Re: Är 4,8mm vajer för klent

axwell  
#148636 Helt rätt vinsch för de behov du beskriver, motsvarande brukar kosta det dubbla eller mer.
Använder en likadan, går inte långsammare, än de jag kallar motsvarande, tvärtom, skulle kunna dra omkull min minitraktor (ca 1200 kg).

Clas har en reservdelslista på webben under texten där vinschen beskrivs, 2 års garanti!

Titta på p-lindbergs övriga sortiment, jag vågar inte handla där.

Avatar Fallback

Re: Är 4,8mm vajer för klent

skogshasse  
#148672
axwell skrev:
moraggarn skrev::14
Funderar på att köpa elvinshen på Claes Ohlsson. Tanken är att enbart ha den till hjälp"nån gång då det behövs". Då har jag fått för mig att denna lilla manick skulle kunna hjälpa mig litegrann. Men räcker det med 4,8mm vajer tycker det låter klent


Inga som helst problem vad jag kan komma ihåg, mindre än 15 meter lång.
Den drar inte mer än ca 1300 kg
När stålwiren börjar bli "otrevlig" så byter du till en speciell syntetlina som är behagligare att hantera, samma pris som hela vinschen men du får på närmare 20 meter.

var köper du syntetlinan och vad har den för styrka jämfört med en vajer i samma grovlek

Användarvisningsbild

Re: Är 4,8mm vajer för klent

Kjell S  
#148676 Har dragit fulltimmer med den vinschen - problemet ligger i vikten på ekipaget.
Får lasta halvfullt först.

Inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Är 4,8mm vajer för klent

totte  
#148683 1300 kg:s dragkraft är ganska mycket, när det inte handlar om bärgning av tunga fordon eller nåt sånt. Den timmerstock som inte följer med med den kraften måste vara gigantisk. Förstår egentligen inte varför man skall montera 5 tons-vinschar för att dra in lite stock. Bara grövre linor och tyngre hantering.

Notera att den bekant som nämndes skulle montera sin 5-tonnare på en bärgningsbil. P-linbergs mindre ser ut att vara i stort sett lika som Classes.

Vajern håller för vad vinschen drar.

Avatar Fallback

Re: Är 4,8mm vajer för klent

axwell  
#148698
skogshasse skrev:var köper du syntetlinan och vad har den för styrka jämfört med en vajer i samma grovlek

Samma eller bättre, trots grövre dia. rymmer trumman längre lina, packar sig tätare.


Garage24 tex har ÅF hos de flesta ATV/skoterhandlare. Tror att även Skogma har syntetlina.
http://www.garage24.se/web/ATV/Tillbeho ... 63697.aspx

Användarvisningsbild

Re: Är 4,8mm vajer för klent

Kjell S  
#148699 Kan den linan funka i handvinsch typ Mulan?

Avatar Fallback

Re: Är 4,8mm vajer för klent

ryared  
#148702 Är i båtbranschen och syntetlinan som vi har är starkare än vajer. Den säljs av polyrope, Syntetlinan funkar nog i alla typer av winschar,

Avatar Fallback

Re: Är 4,8mm vajer för klent

Midgård  
#148706 Har du vinschen på en ATV räcker nog både dimension och kraft till. Dock har du vinsch på traktor ska du kunna dra rejäla stockar och även om det är någon 6-7 cm björk eller annat sly ivägen för en tung timmerstock krävs det lite mer kraft för att dra över. Med STAR-vinchen på Bustern drar jag det mesta, drar många gånger tills traktorn står på 2 hjul, då är det bra drag för att dra förbi stubbar och stenar. Lite extra dimension på vajern är inte fel för att ha lite "nötningsmån". Med STAR-kranen på Bustern har man inga stödben. Förvånansvärt funktionellt. Det är inte klokt hur bra 60-tals teknik fortfarande fungerar. Jag har också supermodern teknik så det är inte så att jag är emot framsteg.

Avatar Fallback

Re: Är 4,8mm vajer för klent

Midgård  
#148707 På STAR vinschen på Busten har jag 8mm vajer, 50m. Det som sliter vajern är när man slingar stockar och massavedknippen (använd sax). Då får man efter hand korta vajern för att inte sticka sönder händerna. När vajern kommer ner mot 25m längd är den ju så kort att man inte räcker någon vart utan då är det dags för ny vajer.

Avatar Fallback

Re: Är 4,8mm vajer för klent

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374627 Vajerkran till traktorn, duger det med 6mm vajer? En sådan vajer skall tåla 1900 kg, men om det är med eller utan säkerhetsmarginal det vete tusan. Tex så är ju en 2-tons lastkrok dimensionerad för det fyrdubbla och testad för dubbelt (tror jag det var). Så om det står 2 ton på vajern, vad får man då?

FiberkärNa eller ej?

Avatar Fallback

Re: Är 4,8mm vajer för klent

Jim_90  
#374658 Som offroader är syntetlina bra för den klarar mer och när den brister blir det inga farliga vajerkast men ett stort minus är att dom inte klara nötningar till exempel mot stubbe eller sten lika bra som vajer..
så att lunna med kanske inte är det bästa enn annans sak är elmotorn i winchen är endast menat för tillfällig användnin så motorn kan riskera att överhettas vid tätt winchning av träd, så nått att ha i bakhuvet.

fick för mig en gång att winsca upp träd från ågliden å det fungerade bra. drog in fulla aspar med kvist och allt.. har en billig variant med radiostyrning..radiostyrning går även att köpa till. kostar ca 50€

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).