Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor med hytt

49 inlägg 27511 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

H-E  
#144167 Intressant tråd! Fråga: Vad är det för pengar det handlar om i en ny minimaster?

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

Skogshuggarn  
#144170
SkogiNorrland skrev:
För att komma till saken, jo en minimaster är jämfört med priset prisvärd, men allt handlar om vad syftet är med maskinen


Skulle tro att min inriktning är precis samma som din och många andras.
Alltså att självverksamt kunna köra gallring/vindfäller/ved och lite andra småprojekt typ
plantutkörning och älg.
Jag lider dessutom lite av arronderingsbekymmer med 3 skogsfastigheter fördelat på 9 delskiften i 2 skifteslag, så "enkla transporter" för egen maskin eller på biltrailer väger tungt i sammanhanget.

Priset på Alstorn avskräcker dock, så även om man bitvis kunde tro att den går fram på "grumligt myrvatten" med fullt lass, så har åtminstonde jag hamnat lite på "läktarplats" med funderingar om "alternativa maskinlösningar".

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144180
SkogiNorrland skrev:mycket bättre än en fyrhjuling med vagn.....jo jag har utvärderat det också. Polaris 600 4x4 med avesta vagnen ej hydrualisk. Blir säker ovänner med mängder med människor på forumet nu, men att använda sig av en fyrhjuling är bara dumt. Fungerar perfekt om det är plant men ingenting annat.

Jag körde med min hjuling och det lutade 1 meter på en sträcka av 3, det var rent av livsfarligt. Höll på att skada mig då en fullastad vagn trycker hela fyrhjulingen framför sig. Skall det fungerar med en vanlig standard atv så måste vagnen vara bromsad då tyngden ligger på denna.

Det vara samma problem om du råkade lasta på virket någon gång i svag uppförsbacke, en fyrhjuling väger 250-300 kg, du har i princip 70 kg på varje däck denna och det spelar ingen roll om maskinen är 800 kubik. Kraften kommer inte ner i marken!



Håller helt med, men med en extra investering om 30 tkr, dvs band så går det väsentligt bättre. Både uppför och nedför. Jag kan bromsa och stanna i branta nedförsbackar men med viss försiktighet, men det går mycket bättre nu med band. Sen när jag fick till hydraulisk drivning på vagnen kan nuumera också slå i backen så nu känns det anständigt tryggt. Skulle jag börja om idag så blev det en liten 4WD traktor med liten vagn efter.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

HÅkan N  
#144184 Traktor och huggarvagn slår allt

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

SkogiNorrland  
#144186 Min fastighet består också av flera skiften, när jag köpte min alstor så köpte jag också till tillhörande boggivagn. Men det var inte så praktiskt som jag trodde.

Kan direkt avfärda diskussionen om att det fungerar på myrmark, kan bero på vad du avser med detta ioch för sig. Men om vi pratar om mark där det ständigt står vatten (svart jord) och att du fastnar med "stöveln" om du står på marken, så fungerar det inte.

Jag hade i och för sig inga band på min maskin men hade mycket diskussioner med personen som fick MES smide att göra stål banden till Alstorn (i första läget) för hans maskin. När det gällde stålbanden så "käkade" de stål på boggielådorna också, då det var/är för tight mellan lådorna och banden.

Det finns också en annan typ av band som är av gummi, troligtvis så har dessa bättre bärighet då det är bredare. Men för mig så skulle det inte fungera mer än i teorin. Marken är för blandad och det skulle inte fungera att skota vissa delar utan band för att sedan lägga på dessa.

Efter att ha använt Alstorn under flera år och på olika marktyper (nerlagd jordbruksmark, myrmark, sten/block, rismarker mm.) och där lutningen skilde sig åt (plant -> 45 graderslutning) så visade det sig att jag kunde nyttja maskinen effektivt på ca 2% av min mark.

Fanns för mycket begränsningar med maskinen och det är en sak att se på alla videor som finns (vilket jag gjorde) och sedan "köra" själv. Om du tittar på många av de filmer som existerar så har flera av dessa "klipp" på "rätt" ställe.

Det är inga konster att få en maskin att se bra ut på en video tom eller fullastad, konsten är att det skall fungera praktiskt i verkligheten att lasta den och att den kan ske relativt snabbt.

Om det tar längre tid att lasta med automatik än det tar att göra det manuellt då tycker jag att man skall fundera vad man håller på med.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

Berg 33  
#144272 någon som har provat den ny alstorn med hydraliskabromsar?

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

Mangelu  
#144413 Tack för detta SkogiNorrland, här har man tydligen väckt den björn som sover. Har inte haft tid att vara in på forumet sista dagarna, så jag har missat allt detta. Om ni undrar vad jag har gjort så har jag stått och svetsat i en minimaster.

Ingen skugga ska falla över "mastern" den hade gjort rätt för lite översyn.

När det gäller minimastern så går det inte en dag då jag inte skulle vilja elda upp den. Men än mer ofta så begrundar man vilket otroligt jobb denna lilla maskin gör. Maskinens tillkortakommanden beror oftast på mitt övermod. Maskinen jag kör har smala däck runt om och inga band. Tror att breda däck på maskinen och band på vagnen skulle vara som natt och dag. Att vätskefylla däcken på vagnen för att få den stadigare kanske också är ett alltenativ.

Några minus med minimastern är att den är besvärlig att backa med och att den
knästående körställningen blir påfrestande om du kör hela dar. Trots detta så är det en bra
arbetskompis i skogen när du har lärt dig den.

Än en gång, tack för bra inlägg SkogiNorrland. Sanningen ska fram, det är väl det forumet är
till för.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

ulfgustav  
#144450
Mangelu skrev:Tack för detta SkogiNorrland, här har man tydligen väckt den björn som sover. Har inte haft tid att vara in på forumet sista dagarna, så jag har missat allt detta. Om ni undrar vad jag har gjort så har jag stått och svetsat i en minimaster.

Ingen skugga ska falla över "mastern" den hade gjort rätt för lite översyn.

När det gäller minimastern så går det inte en dag då jag inte skulle vilja elda upp den. Men än mer ofta så begrundar man vilket otroligt jobb denna lilla maskin gör. Maskinens tillkortakommanden beror oftast på mitt övermod. Maskinen jag kör har smala däck runt om och inga band. Tror att breda däck på maskinen och band på vagnen skulle vara som natt och dag. Att vätskefylla däcken på vagnen för att få den stadigare kanske också är ett alltenativ.

Några minus med minimastern är att den är besvärlig att backa med och att den
knästående körställningen blir påfrestande om du kör hela dar. Trots detta så är det en bra
arbetskompis i skogen när du har lärt dig den.

Än en gång, tack för bra inlägg SkogiNorrland. Sanningen ska fram, det är väl det forumet är
till för.

Hej har också en minimaster med smala hjul, körde en säsong utan band, men tyckte inte det gick riktigt bra, köpte därför band till vagnen och nu är det en helt annan maskin den går lättare fram vagnen blir stabilare, med andra ord så är det ett rejält lyft, och min tanke på att sätta bredare hjul på framdelen det kämmer jag nu som överflödigt

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

Skogshuggarn  
#144515
SkogiNorrland skrev:
Kan direkt avfärda diskussionen om att det fungerar på myrmark, kan bero på vad du avser med detta ioch för sig. Men om vi pratar om mark där det ständigt står vatten (svart jord) och att du fastnar med "stöveln" om du står på marken, så fungerar det inte.


"Går fram på grumligt myrvatten", är ett talesätt när någon kraftigt överdriver en maskins framkomlighet och bärighet på svag mark. :wink:

Det blev dock en läsvärd spalt av det hela gällande band/utan band mm, - intressant!!!.

Sedan tror jag att alla (förr eller senare), landar på nivån där man önskar sig ett större/bättre mera framkomligt ekipage oavsett vad man köper i småskotarsegmentet.
Frågan är bara om det går att motivera en investeringskostnad på 500k för att tex skota en!, (1), frötall åt gången, i jämförelse med andra priser/maskiner på marknaden?.

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

Skogshuggarn  
#144516
H-E skrev:Intressant tråd! Fråga: Vad är det för pengar det handlar om i en ny minimaster?


Inga svar, men,,,,

Mellan "tummen och pekfingret", så ligger 620´n på drygt halva Alstorpriset som redovisats här.
Har kommit en "ny/uppdaterad" mod som heter 630, men där har jag inga priser.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145063 Kul att höra lite andra åsikter om Alstorn också tycker jag. Inga allvarliga saker förutom det där med bromsen då. Att hytten inte är som den borde är såklart inte bra heller men gissar att det år få som har hytt.
Att svängradien inte är så bra är väl en konsekvens av en kompromiss. Ska man ha den stabil så måste midjan sitta långt fram och då blir svängradien lidande.
Kranen kan nog inte vara varken längre eller starkare på en så liten maskin så det är nog som det är det också.
Sen håller jag med om att den är på tok för dyr i förhållande till vad man får för pengarna.

Lätt och tippa är den tydligen också men säg den maskin som inte är det? En Terri kanske?

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145071
Anders_S skrev:Lätt och tippa är den tydligen också men säg den maskin som inte är det? En Terri kanske?


Försök tippa/välta med en fyrhjuling med band. Det går inte.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

lasseman79  
#145078
Anders_S skrev:Lätt och tippa är den tydligen också men säg den maskin som inte är det? En Terri kanske?


Jag kör Terri 1020 och det är nästan omöjligt att tippa med den av den enkla anledningen
att om man kör i sidlut så kränger man av banden innan man hunnit tippa och då är det ju
stopp.Jag svär ofta över banden på Terrin då det är lätt att kränga av dem och har
funderat på att byta till hjulmaskin istället men jag har en del ställen på skogen som
är riktigt blöta och där är det omöjligt med något annat än Terrin har provat både Alstor
och Vimek där det är blött eller för den delen mycket snö och i dom lägena är Terrin
oslagbar men det är många gånger jag stått med bandkrängning och fullt lass i något
surhål och hoppats maskinjäveln ska sjunka så man blivit av med eländet 😡
Men tippar gör den inte iaf.Sen prismässigt så är väl ingen miniskotare någon bra investering
Terrin jag har är en 86a den står i sådär 100-130.000 om man ska tro blocket anonserna
om det är vettigt för en snart 30 år gammal leksak kan man ju fundera

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

8wdHypro500  
#145097 Alstoren har vel i korte trekk litt for lite stabilitet og kapasitet. Men det finns muligheter....
DSC00111.JPG


ca en kubik ekstra gjør monn i løpet av dagen.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

ryared  
#145101
Skogshuggarn skrev:
H-E skrev:Intressant tråd! Fråga: Vad är det för pengar det handlar om i en ny minimaster?


Inga svar, men,,,,

Mellan "tummen och pekfingret", så ligger 620´n på drygt halva Alstorpriset som redovisats här.
Har kommit en "ny/uppdaterad" mod som heter 630, men där har jag inga priser.


Nya 630 ligger på 290 000 kr.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Vime ... ?ca=15&w=3

Kranmans minoskotare känns ju lite mer prisvärd jag tror dom skulle ha runt 200 000 kr för den på elmia.

http://www.kranmanforest.com/bison.htm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).