Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek

26 inlägg 17096 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek

calle336  
#142134 vad är rimmligt pris på en vimek skotare årsbodell 95 som gått 1000h.
det är den äldre modellen den utan riktig hytt. Och ingen vinch på den.
är de verkligen värda 250 000?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142160 Då är det den allra första 606 modellen du menar. Har för mig att det är vad de kostade som nya. Den har ju gått lite, 62 timmar per år, om den är välskött så är nog priset rätt.

Avatar Fallback

Re: Vimek

aBjarhov  
Avatar Fallback

Re: Vimek

ulfgustav  
#142192 Eftersom det är dolly band och kjedjor med så verkar det helt rätt, förutsatt att det inte är något dolt.

Avatar Fallback

Re: Vimek

niklas.m  
#142202 Har en maskin från 96. Inga större problem. Det som inte tilltalar mig är Vimeks 362 kran. För dålig styrka och räckvidd. Sträva efter maskin med större kran. Vimeks 420 eller maskin med Mowi kran.

Avatar Fallback

Re: Vimek

ryared  
#142209 Vad lyfter 362 kranen, har hört att man kan trimma upp den på något sätt så att den lyfter mer?

Avatar Fallback

Re: Vimek

niklas.m  
#142282 Vimek med kran 362. Räckvidd 3.6m. Lyftkraft (full armlängd) 200kg enligt instruktionsbok

Avatar Fallback

Re: Vimek

ulfgustav  
#142288 Jag tycker personligen att 362 kranen på Vimek är väl anpassad för maskinen, jag tycker inte det finns några som helst behov av att "trimma" den vad jag däremot saknar lite är närområdet, men då man blivit van är det så lätt att ta ett nytt tag om lasten sedan så är det fixat

Avatar Fallback

Re: Vimek

Lövnäsen  
#143326 Den maskinen som är på annons, den är i bra skick.

Det är en granne till mig som har den. Han har inte kört mycket med den och mest ved under åren, därav timmarna.

Har själv kört den många gånger o allt fungerar som det ska på den. Suveränt smidig maskin i skogen o bra kapacitet för den storleken. Lastar 3 ton o lyfter 250 kg på 3,62 o 500 kg vid 90 grader på kranen.

Banden är nya, aldrig använda.

Den har gått bra o servad som den ska. Har alltid stått inomhus i maskinhall året runt.

Användarvisningsbild

Re: Vimek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143339 Låter som en maskin i gott skick, om det inte var så lång bort skulle jag gjort ett besök. Det finns många fördelar med dessa småskotare, en stor fördel med dem är ju att det inte blir några spår i skogen samt smala stickvägar, att det sedan är en inhemsk produkt gör ju att tillgång till reservdelar och service fungerar mycket bra. Kranen är stark men ibland önskar man längre räckvidd, radiostyrd kranvinch är ett bra komplement. Vimek 606 är ju midjestyrd och då blir den ju ännu smidigare än 620:n, det är nog en sådan man byter till nästa gång. Men 620:n har sina fördelar också såsom att man kan flytta den på trailer efter en större personbil i 80 km/timmen. Sedan kan man kopplar bort timmervagn och använda traktorn till annat. Jag anvvände min till att köra ut matjord på tomten, inga spår där heller!

Avatar Fallback

Re: Vimek

ryared  
#143352 Har pratar med vimek , 620:an kommer komma med ramstyrning och då blir den ju betydligt smidigare. Eventuellt också med eftermontage på gamla modeller.

Avatar Fallback

Re: Vimek

plutten  
#143361 För dyra leksaker!

Avatar Fallback

Re: Vimek

macke  
#143365 Vadå leksaker??

Användarvisningsbild

Re: Vimek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143366
ryared skrev:Har pratar med vimek , 620:an kommer komma med ramstyrning och då blir den ju betydligt smidigare. Eventuellt också med eftermontage på gamla modeller.

Tycker 620:n är lättkörd så länge man kör framåt med bra markfrigång och framkomlighet. Brukar planera vägarna så att man inte behöver backa och vända inne i beståndet. Det går att backa men man gör det inte i onödan. Jag har ingen erfarenhet av ramstyrning men det låter intressant, kanske följsamheten blir ännu bättre.
Senast redigerad av OAS-forests sön 23 okt 2011, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vimek

plutten  
#143368 Vet att det finns dom som tycker att vimek är det optimala skogsekipaget i t.ex första gallringar men dom har tyvärr för dålig kapacitet i förhållande till priset. Och jo jag vet man skall se första gallringen som en första vårdande åtgärd som inte kanske ger så stort netto, men om man tänker på att skogen har en omloppstid på 70-100 år vill åtminstone jag ha ett netto också av första gallringen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).