Sida 2 av 2

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: ons 12 okt 2011, 10:18
av Nolltax AB
Avestavagnen sägs klara 1800 kilo last. I runda slängar tre kubik.
Vagn å kran 400 kilo. Totalt alltså 2,2 ton.
Koppla det till en ATV som väger 400 kilo å kör fram till långa backen snötäckt....

Jag har kuperad terräng. Jag har en Avestavagn. Jag lastar på en kubik.....

Tanka såg hemmavid å ut i skog. En kubik omkull,kvistat å kapat. Å en skvätt soppa kvar i såg.
Ergo bränsletank man ej behöver släpa ut i skog.
En ATV med ventilpaket å dito hydralik begränsad plats för utrustning har...

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: sön 16 okt 2011, 16:46
av nhl21
ATV har oftast begränsad dragvikt enl. tillverkaren. Jag tror inte att någon godkänner något i närheten av en lastad Avestavagn med drivning.

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: sön 16 okt 2011, 22:09
av Olle Josefsson
Efter några år med en Honda 500 FA med kranmanvagn (ca 200 m3f)har jag köpt en begagnad Alstor utrustad m vinsch, tippkolv och ett aluminiumflak . Alstorn var 4-5 år gammal när jag köpte den och nu har den gått 2 år. Är helnöjd

Tror eller vet att egentligen är lönsamheten med en normal skördare och skotare bättre än med någon av dessa små maskiner. Anledningen till att jag nu har Alstorn och motorsågen i skogen är att jag vill ha det snyggt och promenadvänligt så att jag trivs. Fina ungskogar och många fina "stigar" blir det efter ekipaget och inga klagomål om oframkomlig skog från svampplockarna. Sedan behöver jag röra på mig också. 50-60 ha skog har jag att sköta, men då lämnar jag det grövsta till stora maskiner.

Hugger man och kör ut samtidigt kan man välja lite om det t ex regnar eller snöar om man ska hålla värmen och hugga eller om man ska köra ut. En annan fördel om man är amatör på huggningen är att man får ihop ett lass ganska fort och sedan får man åka hem och fika. Lagom arbetspass med både fysisk och mental träning.

Plus ATV + Kranmanvagn:
- Priset. Billigare i jämförelse med Alstorn även fast den var begagnad.
- ATV:n användbar till mycket på en gård
- Många prisvärda tillbehör
- Snabb maskin utan lass
- Ofta nytta med nöje att ha en ATV, man vill inte vara utan
- Utmärkt kran med bra gång
- OK att köra 5 - 10 km på väg

Minus ATV + kranmanvagn:
- Dålig frigångshöjd
- Ofta punktering med 2-lagersdäck
- Tungt att koppla på och av griplastarvagnen vilket gör att den får stå ibland. Varning för ryggskott om du inte har en bra garagedomkraft.
- Dålig ork med fullt lass
- Att backa i besvärlig terräng är inte lätt när ATV:n ska styra vagnen.
- Ömtålig i skogen - mycket som kan gå sönder.
- Extramotor för vagnens hydralik - kräver hörselkåpor
- Hydraulslangar från fronten på ATV:n till vagnen
- Ibland utsätts man för avgaser beroende på vind

Plus Alstor
- Otrolig framkomlighet
- Snabb med och utan lass
- Bra däck
- Bra ork pga variatorn
- Ställtiden är minimal om du får för dig att du ska ut och hugga. Står alltid redo med såg och dunk
- Skaplig kran med bra lastutrymme
- Tålig maskin skapad för skogen - inget som går sönder
- Enkel att backa med
- Fungerar bra med tillsatsskopa, tippkolv och aluminiumflak
- Bra andrahandsvärde
- Okomplicerad

Minus Alstor
- Dyr - även begagnad
- Ljudnivån kräver hörselskydd
- Ibland utsätts man för avgaser beroende på vind
- Byta variatorremmen gör man inte ofta (en gång har jag bytt) men det tar någon dag
- Tung maskin om den ska transporteras långt på släpkärra. 1600-1700 kg kräver mer än B-körkort. Jobbig att köra lång vägsträcka med, max 30 km/timme

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: mån 17 okt 2011, 07:56
av Håkan Engström
Olle Josefsson

"Tungt att koppla på och av griplastarvagnen vilket gör att den får stå ibland. Varning för ryggskott om du inte har en bra garagedomkraft."

Förstår inte riktigt vad du menar med att det är tungt att koppla på och av vagnen, själv använder jag vagnens stödben och lyfter och sänker vagnen med.
Backar ATV:n mot vagnen kopplar hydrauliken, sen är det bara att lyfta och sänka med stödbenen.

Jag har en Avestavagn med drift så jag brukar ta mig fram rätt så bra, men utan vagnsdrift skulle det nog vara lite problem ibland.

Jag har steniga marker så det är svårt att ta sig fram med större maskiner, även ATV:n är för stor ibland, ofta får man använda vinschen.

På mina marker så är nog en ATV bästa altrenativet för, vedhuggning vindfällen och lite gallring + allt annat man kan göra med en ATV..

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: mån 17 okt 2011, 08:21
av Uvskogen
Håkan Engström skrev:Olle Josefsson

"Tungt att koppla på och av griplastarvagnen vilket gör att den får stå ibland. Varning för ryggskott om du inte har en bra garagedomkraft."

Förstår inte riktigt vad du menar med att det är tungt att koppla på och av vagnen, själv använder jag vagnens stödben och lyfter och sänker vagnen med.
Backar ATV:n mot vagnen kopplar hydrauliken, sen är det bara att lyfta och sänka med stödbenen.



Så gör jag också eller beroende på läget, använder den bakmonterade vinschen för att hissa upp vagnen. Sen är det bara att fira ner den på/av kulan.

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: tis 27 dec 2011, 13:16
av Raknari
Vahva Jussi 400 and Vahva Jussi 320 originals made in Estonia not the cheap copy made by XYZ.

Please do not consider only Swedish producers in the test.
We have also some unique items like the lightest energy wood head:



Forest trailers test made By Koneviesti:
http://www.finatv.fi/pdf/metsakarryt.pdf

On my channel you can see also Jussi 320 working with Iron Horse, a perfect mach.
http://www.youtube.com/user/Boiz83?feature=mhee


Would be only fear to us ;)

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: tis 27 dec 2011, 17:30
av ryared
The woodhead was really nice what does it costs and what is the maximum cut for it?

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: tis 27 dec 2011, 19:43
av Snickarn71
Jag hjälper min farbror en del i skogen och han har en Loglander som tar sig fram väldigt bra med sin 8wd hydrostatdrift samtidigt som den är smidig och man kan lasta ganska hyfsat på den med.

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: tis 27 dec 2011, 23:31
av skogshasse
bra jämförelse alstor ca 1500 kilo loglander 5400 kilo

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: fre 30 dec 2011, 19:07
av pcrNiklas
whats does the jussi 320 crane cost??
is there any dealers in sweden??

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: fre 30 dec 2011, 19:52
av axwell
http://www.moremaskiner.se/

pcrNiklas skrev:whats does the jussi 320 crane cost??


Is the same !

Produkter/Skog/Skogsekipage/SF2-SF8.5

Re: avesta,kranman,alstor,vimek,hjulhästen,

Postat: lör 31 dec 2011, 15:57
av Ojje
Har själv kört med 4-hjuling och vagn ... sk*tnöjd med vad den presterade, såg väl egentligen inga problem med dom, köpte en Alstor för snart 4 år sen (ny) OCH att jämföra dom mot varandra är inte helt enkelt, visst en bra 4-hjuling och en bra vagn hamnar på runt 150K (ca 1/3 av priset mot en Alstor), därför är en 4-hjuling och vagn mer prisvärd.
MEN att köra ett "dragfordon" med vagn i skogen (4-hjuling+vagn, lilla vimeken mfl.) är en ENORM skillnad mot att köra ett fordon som har boogielådor både fram och bak SAMT riktig midjestyrning och fulldrift.
Visst allt hänger på användandet, är markerna skapligt plana, väl gallrade, utan stenar och stubbar, skapligt torra osv. så spelar typ av fordon inte så stor roll men börjar det bli lite besvärligare mark, lite trångt, lite lutning, sten och stubbar, lite blött mm. så går "dragfordon" + vagn fetbort i min värld.


/ojje