Sida 4 av 8

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: tis 29 nov 2011, 02:17
av ryared
Det står fortfarande mellan den här malwa-vagnen och ms38. Malwa har ju som sagts förut en väldigt stark winch. Och så sitter den ju i grinden så blocket alltid ställer sig rätt och dels blir det stabilare. Sen så har du ett 12 hk aggregat som väger ganska många kg så vill man ju inte ta av och på det hela tiden när man tex snöplogar. Malwa har ju två snabbkopplingar bara som man tar av och på, så man aldrig behöver röra det där aggregatet. Det har vi löst med avesta nu. Det med winchen är inte löst. Och köper man en vagn för 150 000 kr så får det inte vara några fel på den så jag avvaktar fortfarande.

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: tis 13 dec 2011, 21:44
av Seabass
Ingen som köpt eller fått sin ms38 än så vi kan få en liten redogörelse???

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: ons 18 jan 2012, 20:39
av matse
Har köpt en MS 38 och kört både ved och timmer. Har hydralisk flyttbar boogie och hydralisk vinsch, kan inte tänka mig vara utan någon av dem. Flyttbara boogien gör att du får rätt balans när du kör ved och vid timmerkörning kan du lägga rejält tryck på bakhjulen så att vagnsdriften nästan känns överdriven. Har en Suzuki 700 med styvare bakfjädring och den klarar bra med tyngd på kulan med bibehållen fjädringsväg. Hydraliska vinschen är oumbärlig när man tar reda på timmer, stark och inga problem att snabbt vinscha in timmerstockarna till vagnen och lasta på. Kranen är förvånansvärt stark för att sitta på en sån här liten vagn och jag tycker att vagnen dessutom är mycket stadigare att lasta av och på timmer med än vad jag kunde inbilla mig. Har gjort en liten justering, höjt trycket på drivningen då den 250% ökande vagnsdriften kändes lite tam när jag började köra timmer. Nu trycker det på rejält där bak även med ganska stora lass. Har en Vanguard 6hk och den klarar utan problem av tryckhöjningen på driften. Är hittils helnöjd med köpet.

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: ons 18 jan 2012, 21:46
av Seabass
tack för det, trodde att den 250% starkare driften gällde med 13hk motorn? är den stark nog med 6hk motorn menar du?
Hur höjde du trycket till drivningen och till vilket tryck?

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: ons 18 jan 2012, 22:06
av matse
250% gäller med 13 hk motorn men enda skillnaden är att trycket är lägre på 6 hk motorn. Pratade med Avestavagnen och dom trodde inte att 6 hk motorn skulle orka men jag provade och ställde upp trycket till 200 på driften och den klarar det utan problem faktist. Vanguard kom ju med en ny motor lagom tills jag köpte MS 38:an, kanske större vrid på den än den gamla. En fördel är också att tryckhöjningen enbart påverkar driften så man behöver inte vara rädd att något annat ska överbelastas och driften är ju gjord för att klara det högre trycket. Trycket höjer man med en 10mm fastnyckel och en insexnyckel.

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: ons 18 jan 2012, 22:40
av Seabass
Mycket intressant, har en 6hk vanguard på min T1700 som jag ska pröva detta på tack för tipset och lägg gärna ut bilder så fort du kan :)

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: ons 18 jan 2012, 23:44
av micke 2
Hej
Vi har fått våran vagn med. Men har bara provat den en liten tur.Tyckte att kranen var ganska fin o køra med två spak.Har inte kopplat in automaten till driften æn så den har vi bara provkørt.Vi valde honda motoren på 12hk med automat

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: ons 25 jan 2012, 22:37
av Seabass
Lägg gärna ut bilder och synpunkter på era ekipage i den här tråden : viewtopic.php?f=21&t=9964&st=0&sk=t&sd=a

Tack :)

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: sön 29 jan 2012, 21:31
av matse
Här kommer lite bilder på vagnen från vindfällskörning.

Bild



Bild


Mer bilder finns på min profilsida eller på min sons, som heter antwaan.

Har även ett par filmklipp på körning med vagnen på sidan.

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: sön 29 jan 2012, 21:48
av Seabass
Fina bilder! hur långa är stockarna?

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: sön 29 jan 2012, 22:04
av matse
Mellan 4 - 4.90m.
Försöker att få dem 4.60

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: sön 29 jan 2012, 22:13
av Seabass
ok, det går inte att få jämnvikt på vagnen med 5.2 mao?

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: sön 29 jan 2012, 22:43
av matse
Det går att ta någon längre stock, men ju fler långa stockar ju mindre tryck på draget fast boogien är längst bak. Vid körning i bra terräng kan du lasta fler långa stockar men här är det ingen vidare terräng så jag håller mig till 4.60 i snitt, dessutom är det vindfällen=grova timmerstockar. Har styvat upp fjädringen bak på Atv:n så att den klarar högt kultryck.

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: lör 10 mar 2012, 14:22
av nojjjan
Jag har köpt en 38 med en Honda 6,5 hk.
Var justerade du trycket till drivningen?

Re: Avestavagnen ms 38?

Postat: lör 10 mar 2012, 19:21
av matse
Till höger om spakpaketet till drift/boggie sett framifrån sitter det en grej som man skruvar av toppen på och justerar trycket med en sexkantnyckel. Men du bör nog rådgöra med någon på Avestavagnen om det går. Jag har ingen Honda utan en Vanguardmotor och med den fungerar det bra. Blev faktiskt en markant skillnad i kraften till driften på vagnen.