Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Timmervagn Yamaha ATV

13 inlägg 18809 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmervagn Yamaha ATV

Serganten  
#136004 Är på ingång att skaffa en timmervagn som ska sitta bakom en Yamaha Grizzly 700.

Har tittat på Yamaha (Leja) Proffs timmervagn eller Kranman 1100. Tanken är att kunna flytta bakre vinschen till vagnen och ha trådlös styrning. Frågan är vilken vagn man ska gå på? Fler alternativ, för och nackdelar med ovan nämnda vagnar.

Tack på förhand för hjälpen! :=D



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmervagn Yamaha ATV

H-E  
#136024 Var faktiskt ute i exakt samma ärende idag. Kollade på Yamahavagnen, såg helt okej ut vad jag kan bedöma. Tittade även på XYZ som ser robust ut. Men är det bara jag som tycker att Yamahavagen är lite dyr? 17400 + 6600 med kran. XYZ 14300 + 4110 med kran... Tåls att funderas på. Ska kika på avestavagen på fredag.

Avatar Fallback

Re: Timmervagn Yamaha ATV

Vedsugen  
#136028 Tjenare ! har själv en grizzly och till den har jag nu hondas stora timmervagn och den är jag riktigt nöjd med .
Ett måste tycker jag är runda bankar stöttor då jag tidigare haft en med fykantiga och det var inte bra då man kör i runt stenar och träd och då går det sönder om det inte kan vridas .
Mitt råd - runda bankar och rejäl konstruktion samt klätterboggie .
Kolla även på en billig vinsch med frikoppling samt ett batteri så du slipper hålla på och flytta i mellan då du ofta behöver dra i fram i skogen och vinschen sitter i bak med sax o allt .
Allt som tar bort sura miner när det är jobbigt är guld värt :grin:

Avatar Fallback

Re: Timmervagn Yamaha ATV

Serganten  
#136062 Okey, tack för svaren :=)

Ingen som provat Yamaha vagnen i fält?

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmervagn Yamaha ATV

Vedsugen  
#136064 En granne har en proffsmodell men den känns liksom mindre än min honda samt att när han kör förbi tom låter det som tomma burkar med sten på gatan . Något possitivt tycker jag att dom släta däcken är men dom skulle vart ett par tre tum till på diametern .

Avatar Fallback

Re: Timmervagn Yamaha ATV

axwell  
#136069
H-E skrev: Yamahavagen är lite dyr? 17400 + 6600 med kran. XYZ 14300 + 4110 med kran...

Var yamahavagnen tillverkas vet jag inte men låt dig inte luras av att kineskopian som ZYX säljer ser robust ut.

Lite nyare XYZ görs av blötjärn.

Avatar Fallback

Re: Timmervagn Yamaha ATV

Vedsugen  
#136073 Kan instämma om att blötjärn är tråkit tillsammans med kallsvetar tar det ut all hållbarehet men billigt är det eller ?? .
Vad är eran erfarenhet av kranar ?? vill ha en snabb vinsch som inte kostar som en hel vagn .
Bensindrivna hydraulagregat och virevinsch kan inte behöva kosta 20 000 kr + moms .

Avatar Fallback

Re: Timmervagn Yamaha ATV

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136082 Jag HAR en leja vagn, har dock inte hunnit hårdtestat den än, men än så länge så gillar ja den... Ja byggde dock dit en kran själv å me en clasohlson vinsh å trådlös manövrering så är den helt klockren... Tycker allt ser bra ut, svetsar, mtrl mm på den(Vagnen altså;))... men då jämnför ja bara me dom "billiga" vagnarna ja kollade på innan ja bestämde mej för denna....

Användarvisningsbild

Re: Timmervagn Yamaha ATV

H-E  
#136083 Intressant att höra. Börjar luta mer Polaris nya vagn som är en Kranman fast blå.
P.S Yamahavagnen är svensktillverkad.

Avatar Fallback

Re: Timmervagn Yamaha ATV

Vedsugen  
#136093 Polarisen ser fin ut !! rejäla däck mm runda bankar , klätterboggie??

Avatar Fallback

Re: Timmervagn Yamaha ATV

Henrik Petersen  
#136125
axwell skrev:
H-E skrev: Yamahavagen är lite dyr? 17400 + 6600 med kran. XYZ 14300 + 4110 med kran...

Var yamahavagnen tillverkas vet jag inte men låt dig inte luras av att kineskopian som ZYX säljer ser robust ut.

Lite nyare XYZ görs av blötjärn.


Hej!
vet "vi" med säkerhet att nya XYZ vagnen är skit, eller är det bara en almän antagelse for att den är kinesisk. Jag har sett den ett par gånger hos min maskinhandlare, tycker den ser bra ut, och XYZ är väl en hyggelig firma med vanliga garantier eller??. Priset är ju attraktivt.

PS. Jag själva är fortfarande lite kär i Kranmans T1900, men det är bara att kasta en blik på min nuvarende vagn (Kranman T1500 m. hyd. vinch) som fortfarande ser ut som ny, så forstår even jag att behovet inte finns, men jag tror nok att jag bytar upp mig till hyd. vagn nån gång, men det blir i så fall en billig vagn då den bara ska transportera ved

Avatar Fallback

Re: Timmervagn Yamaha ATV

Pane  
#149069 Hej!
Jag har en Grizzly 660 samt en Leja proffs vagn med wirekran, fjärrkontroll till winchen och det fungerar väldigt fint. Använder aldrig stödbenet för det går bra ändå. Har kört 6år med detta ekipage nu och inget har gått sönder trots många timmar i skogen. Som en annan skrev tidigare skulle jag vilja ha en extra winch istället för att flytta 1 fram och tillbaks.
Vagnen är välplanerad och underlättar jobbet mycket, jag har hjälpt en kompis vid några tillfällen som har en hemgjord vagn och jag saknade då min Leja vagn.
Att vagnen skramlar lite när den körs tom de åtgärdade jag genom att "fetta" in stackarnas fästen samt att man fäster saxen när man lastat av helt enkelt.

Tack för ett roligt och bra forum!

Användarvisningsbild

Re: Timmervagn Yamaha ATV

H-E  
#149077 Skönt att höra att du är nöjd. Vi har köpt just en sån vagn i höstas. Har bara kört en vända vindfällor och är nöjda hittills!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).