Sida 1 av 1

Törstig Briggs och Stratton motor.

Postat: sön 14 aug 2011, 17:28
av Mikael
Hej!

Jag har problem med en Briggs o Stratton motor på 11,5 hk som drar i sig olja från vevhusventilationen via förgasaren. Misstänker att det beror på för igensatt luftfilter men jag undrar om det är någon som vet om det kan vara något annat fel. :?:
Motorn sitter på en Stiga park.

Re: Törstig Briggs och Stratton motor.

Postat: lör 27 aug 2011, 13:01
av viktor meck
har du lutat motorn? är det en sidventilare elr ohv? troligtvis är det vevhusventilationen som har gett upp.

http://www.google.se/imgres?q=briggs+%2 ... x=59&ty=17

mät spelet mellan skivan och själva metallen (se bild) spelet får int vara mer än 0,20. du kan även bända upp flikarna och göra rent där inne

Re: Törstig Briggs och Stratton motor.

Postat: lör 27 aug 2011, 21:12
av Mikael
Problemet försvann när det blev ett nytt luftfilter, kanske ska byta lite oftare än vart tionde år.
Fick ett nytt tändstift också så nu går den nästan som ny.
Skulle problemet återkomma så har jag en donatormotor att plocka del av så då borde det väl gå att byta vevhusventilationen från den.
Tack för informationen.

Re: Törstig Briggs och Stratton motor.

Postat: sön 28 aug 2011, 00:18
av totte
kanske ska byta lite oftare än vart tionde år


En mycket bra idé, t o m en gammal B&S har begränsningar för vad den kan stå ut med! :mrgreen:

Re: Törstig Briggs och Stratton motor.

Postat: mån 16 jan 2012, 18:03
av Mikael
Nu har jag bestämt mig för att renovera motorn lite gran, nya kolvringar och ventil justering.
Dåliga kolvringar kan väl också påverka att det blir mycket tryck i motorn så att den spottar ut oljan i vehusventilationen?
Det mesta av problemet försvann med ett nytt luftfilter men återkom en gång när det var körning på snedden.
Är det någon som vet hur mycket lutning åt varje håll en sån motor klarar, jag har för mig ha hört att man kan hälla i lite 2-taktsolja i bensinen om det lutar mycket.

Re: Törstig Briggs och Stratton motor.

Postat: mån 16 jan 2012, 20:31
av totte
Tvåtaktsolja skall du nog undvika, det blir bara mera sot i motorn. Om det lutar temporärt någon minut spelar inte nån roll, men att köra stora slänter med ständig lutning under längre tid är inte att rekommendera. Skulle säga att dom skall tåla 30 - 35 graders lutning under kortare pass. Det beror på hur det lutar också lutar det så att oljan rinner fram i cylindern är det sämre.

Vevhusventilationen på dom där är ganska primitiv, man får stå ut med lite. Men en renovering är väl inte fel, kan nog hjälpa att minska problemen.

Re: Törstig Briggs och Stratton motor.

Postat: mån 16 jan 2012, 21:21
av Mikael
Är det någon som vet hur många timmar man kan använda en B&S motor innan man ska byta kolvringar och justera ventiler?
Man önskar ju lite att det satt en timräknare på åkaren så man hade lite koll.
Har försökt att räkna på det lite och kan tänka mig att den har gått ca 1500 tim.

Re: Törstig Briggs och Stratton motor.

Postat: tis 17 jan 2012, 00:41
av totte
Troligen finns det inga riktvärden. Har ännu inte sett nån som varit direkt utsliten. Men kolvringar kan man ju byta, om man gör det själv, tror inte dom kostar så vansinnigt.

På sidventilarna är det rätt viktigt att kolla ventilspelet nån gång om året i alla fall, särskilt på 190000-serien (8 hk). Ventilsätena har en förmåga att sätta sig, dvs, sjunka ner i cylindermetallen och då försvinner spelet, med brända ventiler som följd. Brukar märkas på att den tappar orken.

Är din sidventil eller OHV?

Re: Törstig Briggs och Stratton motor.

Postat: tis 17 jan 2012, 17:39
av Mikael
totte skrev:Troligen finns det inga riktvärden. Har ännu inte sett nån som varit direkt utsliten. Men kolvringar kan man ju byta, om man gör det själv, tror inte dom kostar så vansinnigt.

På sidventilarna är det rätt viktigt att kolla ventilspelet nån gång om året i alla fall, särskilt på 190000-serien (8 hk). Ventilsätena har en förmåga att sätta sig, dvs, sjunka ner i cylindermetallen och då försvinner spelet, med brända ventiler som följd. Brukar märkas på att den tappar orken.

Är din sidventil eller OHV?


Det är en "I/C" sidventilmotor.

Re: Törstig Briggs och Stratton motor.

Postat: tis 17 jan 2012, 19:51
av totte
Då får du nog leva med att den kan skvätta när det lutar kraftigt, det är så att säga inbyggt i konstruktionen att det kan gå så. Men kolla ventilspelet, att ha det rätt förebygger framtida problem.