Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Boxer 350 går långsamt

18 inlägg 15682 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Boxer 350 går långsamt

Månskensbonden123  
#128366 Hej!
Jag har en gammal BM boxer 350 som jag använder till gårdsbehov. Jag har aldrig behövt köra på mycket högre växel än 5 - 6. Nu skulle jag åka en bit till en skogsteg för att hämta ett vedlass. När jag väl fått i högsta växeln så tyckte jag att det gick lite långsamt, och mycket riktigt....inte mer än 10 km/h, 15 på maxgas. I produktbladet står det att den ska göra ca. 28 km/h vid 1800 v/m.

Hur kan det komma sig att det går så långsamt? Hoppas att någon på forumet är kunnig i ämnet :P

(och ja, jag har hög-växel... :wink: )



   TS
Avatar Fallback

Re: Boxer 350 går långsamt

zeetorg  
#128376 Jag vet inte hur det är på 350´n men på en del gamla BM kan faktiskt högsta växeln sitta mellan två lägre växlar. Alltså typ som att femman skulle sitta mellan ettan och trean på en personbil. Jag är osäker på vilken eller vilka modeller det gäller, men du kan ju alltid prova om det finns ett extra läge någonstans.

Jag kan ju tala om att grannen hade nog sin traktor i 30 år innan han hittade högsta växeln... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Boxer 350 går långsamt

jonathanA  
#128392 Sitter inga höga växlar emellan på en boxer men tex. bm 800, 810 vet jag gör det. det måste vara nåt knas med hög/låg-växeln!
den ska göra 30 km/h!
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Boxer 350 går långsamt

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128422 hög/låg spaken frammåt och växelspaken längst till höger och bakåt om den bara gör 10-15 läre kopplingen slira :???:

Avatar Fallback

Re: Boxer 350 går långsamt

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128436 Tycker det verkar som om lågväxeln är ilagd,för dom går lite halvfriskt vid transport.

Avatar Fallback

Re: Boxer 350 går långsamt

Månskensbonden123  
#128438 Jodå, högsta växel är det allt....i alla fall om man ska lita på MR-Hemek och de ingjutna siffrorna som visar hur växlarna står. :wink:
Jag har även provat att ha hög/låg spaken i andra läget, den går inte att dra från främre till bakre läget förns man har saktat ner. Alltså är det högväxel framåt.

Man borde väl ändå känna och/eller höra om kopplingen slirar?

Jag har även en relativt nyköpt traktor (Zetor 4718) som inte heller gör mer än 10 - 15 km/h :???:
Skulle det vara samma fel på båda???
Är det mig det är fel på kanske :?: :surp: :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Boxer 350 går långsamt

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128441 Man kan fundera vad du mäter hastigheten med :?:

Avatar Fallback

Re: Boxer 350 går långsamt

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128443 Zetorn kanske inte gör mer än 25,har för mig att de inte har mest brått vid transport.
Vad är det för hjul bak på Boxern?

Avatar Fallback

Re: Boxer 350 går långsamt

j-eg63  
#128444 2 st traktorer som gör max 15 km/ tim otroligt Vilken storlek har du på drivhjulen låter verkligen skumt :surp:

Användarvisningsbild

Re: Boxer 350 går långsamt

Camwood  
#128455 Har en Smv Drivax skotare med boxermotor (1113) -växellåda och bakaxel och jag kommer upp i ca 30 kmt på plan väg :grin: Och den väger ca 8 ton utan last :surp:

Avatar Fallback

Re: Boxer 350 går långsamt

valtra a 72  
#128478 Har du uppskattat hastigheten eller mätt med gps eller annat?

Användarvisningsbild

Re: Boxer 350 går långsamt

stegmaster  
#128480 Vad er oddsen för at samma ägare får 2 traktorer med maks 15km/t??? :shock:
Måste var nåt allment fel, har svärt att tro at 2 traktorer med denna "sjuka" skulla råka samma person.
Som flere redan har sagt, kolla att detta verkligen er riktig hastighet-
Du har inte mätaren innställd på mph. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Boxer 350 går långsamt

Camwood  
#128484
valtra a 72 skrev:Har du uppskattat hastigheten eller mätt med gps eller annat?

Körde den mellan Ö,vik och Ramvik ( ca 10 mil) med farsan i följe bakom med Merca 240 D ( godtjänd i Svenskbilprovning(alla vet att bilarnas hastighetmätare visar för lite för att inte få problem :ugeek: Men i skulebacken uppför gick det bara 8 kmt :???:
Men sträckan vi körde ( 10 mil ) så blev uppskattningen av min hastighet SMV Drivaxen väldigt bra :grin:

Avatar Fallback

Re: Boxer 350 går långsamt

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128500 En del traktorer fick en reduktionsväxel mellan växellåda och bakaxel. Vet att det fanns på ferguson och Fordson. Men jag tror dom hade en spak för att välja mellan direktdrift och låg.

Avatar Fallback

Re: Boxer 350 går långsamt

Månskensbonden123  
#128535 Hastigheten är mätt i en bakomfarande bil (km/h :wink: ) så det stämmer väl inte precis men 15 km/h ska ju inte försvinna iaf.

Nu har jag gjort en allmänn översyn på traktorn och "putsat upp den lite". Nu gör den 15 på normala varv och ända upp till 25 på maxgas, men då är man ju LÅNGT över 1800 v/m som det står att det ska vara.

Jag kan inte dimensionen i huvudet, och traktorn är för tillfället på annat håll. Runt 50 tum är de på boxern och 32 på zetorn.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).